Analys på höskörd..

A

Ardnas

Stallägaren håller på att slå höet nu, men när ska man ta prover för analysen? Tänkte ta både hygienisk och näringsmässig analys. Kan man ta ute från fältet eller ska man vänta tills det är färdigtorkat inne i ladan?
 
Sv: Analys på höskörd..

Endera tar du prover här och var i torksträngarna eller från flera balar när det kommer in. Om du tar ur balar , var noga med att du öppnar dem och tar försiktigt så du får med både blad och stjälkar.
 
Sv: Analys på höskörd..

Men hur är det, ramlar inte mycket blad och så bort när man tar in det, så att proteinhalten sjunker? Eller är det inte någon större skillnad? Och jag tänkte på den hygieniska analysen, blir den rättvisande om man tar innan det torkat klart?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 836
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 261
Senast: Görel
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 110
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp