Analys nödvändig?

Sv: Analys nödvändig?

knasan skrev:
Jag står i valet och kvalet om jag ska skicka in ett analysprov på en av minst femtio rundbalar. Alla är tagna på samma åker/åkrar, första, andra och tredje skörden (blev ingen fjärde i år vad jag vet pga regnet). Höet är inte mitt, jag har inget som helst inflytande i valet av turordningen av öppnandet etc. Kan således bara ta ett prov och hoppas att det någorlunda representerar resten, eller inget prov alls. Har hängt med i erat resonemang om representativiteten. Men det gällde bara det kvantitativa värdet.

Fråga:
Men jag undrar hur det står till med proportionerna? Alltså: en bal som har lägre kvantitativa värden och en bal som har högre, har de ändå samma proportioner mellan de olika ämnena man analyserar fram?
Isåfall borde det betyda att det blir lite lättare för mej att uppskatta vad jag ska lägga till mhp mineraler, energi och proteiner. Och bara öka/minska höet efter uppskattad energimängd. Väl?

Vad jag vet är vårat hö oerhört energirikt på något sätt, många av hästarna (har flera olika typer hos oss) får gallor och/eller blir feta när de får för mycket hö, och ändå är givorna mycket mindre än gängse. Har försökt höfta i ett helt år och är trött nu på vanmakten.

MJ är lite 'stabilare' än SRP, men kan ändras den med. Men mest brukar SRP skilja sig (jmf t ex ett tidigt och sent slaget hö, det kan skilja 1 MJ/kg foder men 40 gr SRP/kg foder. Samma sak om man tar ett kasst höår och ett bra höår, MJ ändra sinte så mkt medan proteinet kan skilja hysteriskt. MJ sjunker generellt inte lika mycket som SRP, vilket är det som skapar problem dåliga år, om MJ och protein sjänk i samma takt skulle kvoten ligga kvar och det skulle skapa mindre problem).

Sen har vi ju det där med att om så vallen är skördad under idealiska förhållanden, så skiljer det sig på åkern sas. En del av åkern ligger i skugga längre än annan, det kommer olika mycket regn på olika delar osv.

Så, du kan ha både olika SRP och MJ värde från bal till bak, och även olika proportioner (kvot).

EN bal på 50 balar - det är lite rysk roulette.. Du kan få en kanonbal, typ den enda riktigt bra som fanns, eller den enda riktigt dåliga. Men kan du inte ta av flera balar, ta från en bal, frys in, vänta tills nästa bal öppnas och ta prov, frys in, och så tar du från en tredje osv. När du har tillräckligt prov så skickar du in alla proven och får en lite mer (förhoppningsvis iaf *s*) representativ analys?

Gammeln kan nog ge bättre svar och mer ideer också =)
 
Sv: Analys nödvändig?

Tack, Alexandra, jag läser och begrundar.
Frågeställningen om proportionernas konstans borde vara intressant för ganska många, eftersom säkert flera undrar hur täta prover de måste ta för att det ska vara någon nytta med dem.
Jag inbillar mej att det iallafall blir lättare att veta vad jag ska använda för TYP av tillskott om proportionerna är någorlunda konstanta, och så får man avpassa mängden, kanske. Eller är det knasigt tänkt?
Förstår nu att MJ - protein kvoten kan skifta hårresande, men gäller det även mineralerna? Är deras kvot mer konstant? P-Ca-Mg

Det är kanske en bra idé att ta lite prov från de tre första (typ), jag vet ju ändå inte vilken ordning de tas ifrån lagret. Visst är det rysk roulette, hoppas de blandat väl... :crazy:

Och vad är totalsvaret - har jag någon nytta av min analys alls?

Tror inte att någon i vårat stall är intresserade av att göra flera analyser, om ens någon. Det är så att höet ingår i hyran och man har gjort på samma sätt i alla år, du vet, så jag vill veta nyttan av en analys innan jag börjar kampanja. Måste vara påläst först... ;)
 
Sv: Analys nödvändig?

Tack, Alexandra, jag läser och begrundar.
Frågeställningen om proportionernas konstans borde vara intressant för ganska många, eftersom säkert flera undrar hur täta prover de måste ta för att det ska vara någon nytta med dem.

Det där är ju i teorin omöjligt att veta utan att analysera hela partiet, och så analysera X antal balar och se var man får ett rättvisande värde. Om du har 10 balar och tar prov från alla tio och analyserar får du ju fram ett medelvärde. Säg att detta är Y. Om du analyserar tre balar så kan du ju också få fram Y. Men du kan lika gärna få Y-X eller Y+ X. Och du vet ju inte hur långt från snittvärdet du kom.

Dessutom, en analys är ju ett snittvärde (elelr om du bara analyserar en bal värdet för den). Och om du har 10 balar, och nio ligger på värde 100, och EN ligger på värde 25, så får du sett snitt som eg inte blir så rätt heller. Så det finns riktigt intressanta brister i analyserna.

MEN, jag har analyserat senaste sju åren (innan dess analyserade jag inte alls). två senaste åren småbalshösilage, ett år storbal och resten hö i småbal. Och jag har när det gällt hö tagit analys på 10 balar av 100. När det gäller småbalshösilage har provet tagits på fält innan plastning och enligt tvärsnittsteknik. När det gällde storbal tog jag de tre första balarna jag fick (av totalt ca 25). Och det analysvärde jag då fått har faktiskt verkat funka, dvs hästarna har haft fint hull och bra musklin etc på det MJ och SRP som jag sedan tidigare 'vet' att de ska fungera på. Så endera har mitt värde blivit representativt, eller så har jag inte haft så stora skillnader mellan balarna. Alt att eftersom det är småbal så har skillnaderna inte hunnit märkas eftersom det öppnas nu bal varje till var tredje dag (beroende på hur mkt de äter).

Jag har fri tillgång vilket gör att huvudintaget av näring kommer just från grovfodret och en missvisande analys borde slå ganska 'hårt' (dvs bli ganska synlig).

Och i ditt fall skulle jag faktiskt analysera de första balarna. Enligt devisen 'Lite är bättre än inget'. Men det finns ju tyvärr ingen GARANTI för att det inte blir missvisande.

Förstår nu att MJ - protein kvoten kan skifta hårresande, men gäller det även mineralerna? Är deras kvot mer konstant? P-Ca-Mg

Det törs jag inte svara på. MIN erfarenhet är dock att mineralerna 'står sig'. Dvs kvoterna är likadana (ca/P och Ca/MG) från år till år, och jag har heller inte märkt någon större skillnad mellan tidig skörd och sen skörd, eller mellan hö vs hösilage. Såklart ändras värdena per kilo foder i det sistnämnda, men per kg TS har de varit förvånande lika. Men då är fodret varje år från samma marker, och odlingsteknik, gödsling etc ändras inte från år till år, utan det är 'same procedure as last year'. jag har inte hunnit få in någon skörd på upplöjd och omsådd åker däremot, då kan jag tänka mig att jag kan få en värdeändring..kanske..


Det är kanske en bra idé att ta lite prov från de tre första (typ), jag vet ju ändå inte vilken ordning de tas ifrån lagret. Visst är det rysk roulette, hoppas de blandat väl... :crazy:

Och vad är totalsvaret - har jag någon nytta av min analys alls?

Se ovan vad JAG anser. =)

Tror inte att någon i vårat stall är intresserade av att göra flera analyser, om ens någon. Det är så att höet ingår i hyran och man har gjort på samma sätt i alla år, du vet, så jag vill veta nyttan av en analys innan jag börjar kampanja. Måste vara påläst först... ;)

Jag analyserar, visar inte analysen och sen brukar det ge sig själv. Endera skär man ju ner på kraftfodret jmf med de andra, och då brukar de vara intresserade av att också spara pengar. Eller så början man ju proteinkomplettera och då börjar de andra också vakna. Och då är det bara att erbjuda dem att mot del av kostnaden ta del av analysen. Och villd e inte, så skitsamma, låt de slippa. 600 kr är ju för mig en liten summa i den stora Konkursen som hästeriet innebär varje år ;)
 
Sv: Analys nödvändig?

Tack, det låter betryggande. Kanske god idé att ta prov för att iallafall få ett grovt hum och så justera lite efterhand som det verkar behövas. Höet har odlats på samma sätt på samma ställe i alla år på mark som ser ganska homogen ut så då ökar väl chanserna att värdena på mineral är relevanta. Bra idé att ta ett prov och se om de andra hakar på i efterhand, de vill nog gärna veta egentligen... ;)

Förresten, de har sagt att vi öppnar första (kraftfullaste) skörden till våren, så att vi äter på tredje skörden nu. Men åldras hösilage i storbalar? Sjunker energin och/eller proteinet? Och mineralerna är väl konstanta, i logikens namn?
 
Sv: Analys nödvändig?

knasan skrev:
Tack, det låter betryggande. Kanske god idé att ta prov för att iallafall få ett grovt hum och så justera lite efterhand som det verkar behövas. Höet har odlats på samma sätt på samma ställe i alla år på mark som ser ganska homogen ut så då ökar väl chanserna att värdena på mineral är relevanta. Bra idé att ta ett prov och se om de andra hakar på i efterhand, de vill nog gärna veta egentligen... ;)

Förresten, de har sagt att vi öppnar första (kraftfullaste) skörden till våren, så att vi äter på tredje skörden nu. Men åldras hösilage i storbalar? Sjunker energin och/eller proteinet? Och mineralerna är väl konstanta, i logikens namn?

Nej, presic som med hö så det enda som förändras är vitaminerna.

Däremot, det är ju ofta skillnad på en förstaskörd och en andraskörd nu. I värden alltså.

men, varför öppna tredjeskörd nu och förstaskörd till våren? Jag skulle göra tvärtom, till våren komme rju gräs och 'hjälper till'?
 
Sv: Analys nödvändig?

Alexandra_W skrev:
Nej, presic som med hö så det enda som förändras är vitaminerna.

Däremot, det är ju ofta skillnad på en förstaskörd och en andraskörd nu. I värden alltså.

men, varför öppna tredjeskörd nu och förstaskörd till våren? Jag skulle göra tvärtom, till våren komme rju gräs och 'hjälper till'?

Jo, även utan analys ser vi på hästarna att vårat hö och bete är oerhört näringsrikt, det är ett ständigt problem hos oss. De sade att vi ska öppna tredjeskörden nu för den tror vi innehåller mindre näring, som sagt har betet innehållit MYCKET näring ända tills nu i november, ungefär. Men om det är sant att förstaskörden inte kommer att minska i näring under vintern så blir det ju problem till våren...... puh.... Tack för upplysningen, jag letade just i min näringslära om näringen minskar i storbalar men hittade ingen info. Så nu vet jag iallafall vad jag har att vänta till våren!!! :crazy:

Jag trodde att hö minskar i näring under vintern, men det är alltså bara vitaminerna man menar då?

Jag har gett min häst halm för att vara säker på att hon får tillräckligt med växttråd, eftersom jag ständigt måste hålla henne kort på gräs/hö, och jag har förstås blivit ordentligt nyfiken på vad det där explosiva höet egentligen innehåller och vad bästa lösningen kan tänkas vara för hästen, det är därför jag gett mej in i debatten här på buke... börjar skönja ljuset... fast varje svar föder nya frågor!!! :smirk:
 
Sv: Analys nödvändig?

Behövs inget mineraltillskott när betet räcker till energimässigt? Utöver t ex mineral(selen)berikad saltsten. Bäst att fråga!
 
Sv: Analys nödvändig?

knasan skrev:
Men om det är sant att förstaskörden inte kommer att minska i näring under vintern så blir det ju problem till våren...... puh.... Tack för upplysningen, jag letade just i min näringslära om näringen minskar i storbalar men hittade ingen info. Så nu vet jag iallafall vad jag har att vänta till våren!!! :crazy:

Jag trodde att hö minskar i näring under vintern, men det är alltså bara vitaminerna man menar då?

Det är en missuppfattning att hö förlorar i näringsvärde under lagring. Sålänge det inte drabbas av mögel eller liknande så är det enda som händer unde rlagring att vitaminerna sjunker. Och det börjar de med efter ca ett halvår (så jag ger vitamintillskott fromårsskiftet, eftersomd e varken har gräs eller så himla mkt solljus att få nya vitaminer av). Så nej, det kommer inte sjunka annat än vitaminer om ni så lagrar det till år 2006..

Ang mineraler på bete beror det på markerna om de behöver mineral eller ej. Generellt behöver de selen eftersom större delen av Sverige är selenfattigt, och jag gör då två flugor på smällen samtidigt och ger dem Krafft Miner Grön (anpassad för unghästar och avelsston på bete, mineralfoder utan vitamintillsats) och ger dem sådan dos att de får selenbehovet täckt. Då får de också minerale rpå köpet.

Jag har dock experimenterat lite med det där och i ärlighetens namn INTE sett någon skillnad varesig jag gett bara selen men inget mineral, mineral och selen eller varken selen eller mineral. Men eftersom jag VET att de får selenbrist sommartid, och det iaf inte verkar skada dem med mineralerna ger jag Miner Grön på betet.

För att VETA om de behöver mineraler måste man analysera gräset och sen ha ett hum om hur mkt gräs de äter, så det blir höftning som gäller liksom.

Några år där jag bodde förr började hästarna hysteriskt äta JORD på betet, var en enda fläck de stod och slickade i sig jord på och jag höll på att bli knäpp på VARFÖR. Tills pappa sa 'Jamen, det är ju där kornas mineralbalja stod'. De ville alltså åt mineralerna i marken, och jag gav då inga mineraler. När jag började ge mineraler försvann jordätningen..

Dock har jag efter detta haft hästar på just det betet utan att ge mineral, och utan att de ätit jord, så det är svårt att säga något säkert om de åt jorden för de behövde mineralerna, eller omde åt jorden för de fått pippi på det och tyckte det var gott bara.

Jag använder INTE mineralberikade saltstenar eftersom risken då finns de för att få i sig salt äter mer mineraler än de borde. Alt att de får i sig för lite mineraler. Utan endera har jag (helst inte) mineralbalja OCH saltsten, eller (helst) så ger jag dem mineraler dagligen. Mina rara kräk äter pelleterade Krafft Miner grön som om det vore kraftfoder så det är lätt att ge dem sin dagliga dos av 'godis' *hehe*
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·
Foder & Strö Så har vi fått svar på blodprovet till min fina Plet (fläck på danska :)) Han ligger lågt i Zink (6,1 - normalnorm ca. 9-19) samt lite...
Svar
7
· Visningar
1 804
Senast: Siggan
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 190
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp