Analys nödvändig?

Sv: Analys nödvändig?

Nog får du vara med. Hur och när ska du ta ut dina prov ur balarna? Du vill ta prov på 7 balar men vill bara göra 3 analyser. Du kan ju inte öppna en massa balar för att ta prov eftersom du inte kan fodra ut dom på en gång utan att bli förstörda. Du kan inte vänta på att ta analys för då har du ju redan fodrat upp en del andra balar utan att veta vad du har för värden? Har du råd att göra 3 analyser? Så hur gör du praktiskt utan att förstöra en massa balar bara för att ta ut prov men ändå ha tillgång till bra resultat under hela perioden?

Nu beror det ju på hur förutseende jag varit. Jag skulle fodra med de balar jag vill ta analys på först. Analysen tar en vecka, så de måste gå utan analys den tid det tar för dem att äta första balen, samt en vecka till. (öppnar bal märkt nr två, tar prov, fryser det, låter em käka upp balen, öppnar bal märkt nr 8, tar prov, skickar det ihop med det frysta provet och väntar fem dagar och har sen min analys).
När det börjar närma sig att det är slut på första partiet så ger jag dem de tre utvalda balarna jag vill ta prov ur i parti nr två. De äter då oanalyserat den tid det tar för dem att äta upp tre balar (jag vill analysera tre balar, så samma dag jag öppnar bal tre kan jag skicka min analys), fem dagar senare har jag analys på första partiet och andra partiet. Sen gör jag likadant med det sista.

Jag är FULLT medveten om att de kommer äta oanalyserat X tid, men det är också därför jag är så jäkla angelägen om att få provet taget på fält så jag INNAN jag börjar ge vet vad det är jag ger. Med hö t ex så får jag ju hem det i samband med skörd, och kan analysera långt innan de ska börja äta. Av praktiska orsaker går det inte med oanalyserat hösilage. Men eftersom jag inte kan se vad det innehåller så måste krakarna i perioder äta oanalyserat. FÖRHOPPNINGSVIS har jag köpt av samma leverantör många år så jag vet ungefär vad analysen BORDE ligga på, är det en ny säljare så är jag helt ute i mörkret och måste gissa vilt i väntan på analys. Förhoppningsvis så gör de veckorna inte några större skador.



Det är ingen idé att ta leverantören i örat för när det är skörd så är det skörd, då har ingen tid med att springa på fältet och ta prov för alla har fullt upp med att få in skörden innan regn. Om inte annat så har han fler fält att skörda. Dessutom brukar man ju köra sönder maskiner och då går det åt folk till att reparera. Så det här med att ha folk som tar prov på fältet har man nog inte tid eller råd med :angel:

Då skulle jag faktiskt byta leverantör. (japps, jag är en kinkig kund) :devil: Just för det blir sådant jäkla trassel om och period man får ge oanalyserat annars.

Jag SKULLE ju kunna ta EN analys, ta prov från 5-6 av de 35 balarna, men eftersom det kan skilja så väldigt mellan bal till bal och jag inte vet VAR på fältet de olika balarna kommer, så skulle jag vilja ha fler analyser så jag inte fick ett helt missvisande resultat och missade det tills jag ser tecknen på t ex proteinbrist.

RÅD att ta tre analyser (det blir 1800 kr, 600 kr/gång) har jag inte det ska jag nog börja med guldfiskar. 1800 spänn kommer man inte långt med om krakarna skadar sig.

Men soms agt, jag gillar inte hösilage som inte är provtaget från fält, just för det blir så himla knepigt då. Och jag har ingen aning om mina ansträngningar enligt ovan skulle vara HELT bortkastade eller ej, mest det jag var nyfiken på, om jag tänker helt galet eller ej?

Jag har aldrig varit i den där situationen, däremot har jag ett år fodrat oanalyserad storbal, som jag fick hem 5 st/gång av. Då tog jag prov från de första fem balarna (gick en bal/vecka) och bad en bön att den skulle vara rättvisande. Vilken den faktiskt var (bonden hade visst en analys själv klämde han u sig sen, som stämde med min, och en annan köpare analyserade och den analysen stämde också med min, så endera var vi lika klantiga allihop, eller så hade jag sån tur så det stämde med just de fem balarna jag fick först, som jag inte hade en ANING om de var i ordningsföljd eller tagna huller om buller ur totalskörden)
 
Sv: Analys nödvändig?

Alltså, jag förstår hur du menar. Men att tillägga är att man behöver ha stor erfarenhet och veta vad man ska titta efter för att göra sina slutsatser. Måste man räkna milligram och pytsa supernoga och inte kan göra ändringar i foderstaten utöver tabellerna, ja då har man knappast "öga nog" att göra en rimlig gissning på vad det innehåller heller.
 
Sv: Analys nödvändig?

Alexandra_W skrev:
Nu beror det ju på hur förutseende jag varit. Jag skulle fodra med de balar jag vill ta analys på först. Analysen tar en vecka, så de måste gå utan analys den tid det tar för dem att äta första balen, samt en vecka till. (öppnar bal märkt nr två, tar prov, fryser det, låter em käka upp balen, öppnar bal märkt nr 8, tar prov, skickar det ihop med det frysta provet och väntar fem dagar och har sen min analys).

Ok, detta betyder att dom får äta oanalyserat i 3v innan du har resultat. Hur mycket vill du ge dom under den här tiden? Vi håller oss BARA till proteinet för enkelhetens skull och att det går åt en bal/7 dagar. Det är normalstora hbl-hästar som rids normalt (vad nu detta är) och alla äter lika mycket för att vara i normal hull/musklade. Hur många kg foder vill du ge den enskilda hästen och vad motsvarar detta i g smbpr? Det spelar ingen roll om du räknar in kraftfoder eller ej. Det jag är intresserad är totala g smbrp för att den ska hålla sig normalmusklad. För något måste du ju räkna ut och ge. När du har svarat på frågan så får du analysen på bal 2 och 8 dvs det blir ju någon form av ett medelvärde av dessa.

För det är ju så här som verkligheten ser ut för de allra flesta dvs de fodrar i blindo en viss period.
 
Sv: Analys nödvändig?

Magdalena skrev:
Alltså, jag förstår hur du menar. Men att tillägga är att man behöver ha stor erfarenhet och veta vad man ska titta efter för att göra sina slutsatser. Måste man räkna milligram och pytsa supernoga och inte kan göra ändringar i foderstaten utöver tabellerna, ja då har man knappast "öga nog" att göra en rimlig gissning på vad det innehåller heller.

Men man ska heller INTE utesluta möjligheten kategoriskt. När jag har resonerat färdigt med Alexandra (om hon nu orkar igenom min lektion :D ) så återkommer jag till det du skrev om att VETA och UPPSKATTA
 
Senast ändrad:
Sv: Analys nödvändig?

Gammeln skrev:
Ok, detta betyder att dom får äta oanalyserat i 3v innan du har resultat. Hur mycket vill du ge dom under den här tiden? Vi håller oss BARA till proteinet för enkelhetens skull och att det går åt en bal/7 dagar. Det är normalstora hbl-hästar som rids normalt (vad nu detta är) och alla äter lika mycket för att vara i normal hull/musklade. Hur många kg foder vill du ge den enskilda hästen och vad motsvarar detta i g smbpr? Det spelar ingen roll om du räknar in kraftfoder eller ej. Det jag är intresserad är totala g smbrp för att den ska hålla sig normalmusklad. För något måste du ju räkna ut och ge. När du har svarat på frågan så får du analysen på bal 2 och 8 dvs det blir ju någon form av ett medelvärde av dessa.

För det är ju så här som verkligheten ser ut för de allra flesta dvs de fodrar i blindo en viss period.

Jag vill ju veta när hösilaget är skördat och under vilka förhållanden, och vad det är för gräs som ingår i det (timotej, klöver, rajgräs eller vad är det liksom).

Om det indikerar att det borde vara värden så att man kan förvänta sig en bra kvot mellan SRP och MJ så ger jag helt kallt fri tillgång tills jag får analyssvaret. Det är ett vågspel, jag kan ha HELT fel och de kan få en ruggig proteinbrist. Men som sagt, man famlar i blindo den där perioden (och det är därför jag vill ha analysen innan jag börjar fodra, dvs fältprov taget och analyserat *tjat*).

Dock har jag ju inte en aning om hur många gr SRP jag ger då, jag vet ju vad jag SKULLE vilja ha respektive häst på för MJ och för kvot (dvs hur mycket SRP) men jag har INTE någon som helst kunskap att gissa om hur mycket SRP/kg foder det aktuella hösilaget kan antas innehålla. Jag roar mig alltid att gissa innan analys om jag gör ådan själv, men jag har gett upp att försöka gissa MJ och SRP, däremot har jag om jag får tillräcklig info från säljaren, oftast gissat rätt om det är en bra kvot eller ej. Men sen om det är 40 gr SRP eller 60 gr SRP per kilo foder, det är för avancerat för mig.

Men kan jag anta (obs, bara anta, jag gissar än) att kvoten är okej så låt hästarna äta fritt av hösilaget i väntan på analys. När det gälelr ev kraftfodertillägg så skulle jag individbedöma det utefter från vad det är för individer och omd e är lätt eller svårfödda etc. Men i ditt 'normalfall' skulle jag inte lägga på kraftfoder alls (möjligen någon symbolisk krubbskrammelgiva) i väntan på analys utan anta att de skulle äta såpass att de håller sig i hull.

Men just det där med i blindoutfodringen och att man kan i tre veckor ha fodrat med stråfoder med en kvot på 3, är ju den stora nackdelen med hösilage. Sen klarar antagligen normalhästen detta utan minsta problem, vildhästar har ju inte direkt ett jämnt intag. Men en högpresterande häst skulle det kanske slå betydligt hårdare på.
 
Sv: Analys nödvändig?

Gammeln skrev:
Men man ska heller INTE utesluta möjligheten kategoriskt. När jag har resonerat färdigt med Alexandra (om hon nu orkar igenom min lektion :D ) så återkommer jag till det du skrev om att VETA och UPPSKATTA

Jodå, jag orkar. Kan jag lära mig nåt orkar jag alltid. fast mest väntar jag på när du ska tala om hur FEL mitt resonemang är och hur ondöigt det är och skriva en radda sådan ahär smileysar: :rofl:

Och tala om vilket det optimala sättet med de där jäkla 35 balarna skulle vara =)
 
Sv: Analys nödvändig?

Förresten, ang de där 35 oanalyserade balarna, skulle det vara fusk att ta rätt på vad det är för insådd, hur det är/inte är gödslat, var i trakten fälteländet ligger, när det är slaget etc och sen ta en tuss, åka till bonden jag köpte hö av förr och ge honom all info och tussen och säga: Vad fan innehåller det här tror du?

Han är läskig på att gissa rätt nämligen, men så har han hållit på i 'hundra år' och får det sämsta höår du kan tänka dig in KANONHÖ (i år tog han pga vädret bara en skörd, i AUGUSTI. Den har en kvot på över 8 och ett SRP-värde som jag inte trodde var möjligt. Faktiskt bättre än mitt hösilage som är slaget i juni.. Markerna angränsar (två olika bönder dock) och har exakt samma insådd och gödslas lika etc, de samarbetar, men de skördar efter eget huvud. Å andra sidan ska vi inte gnälla på min hösilagebonde heller, han levererar det normalhästägaren vill ha.. Dvs MJ kring 6-7 per kg foder, TS kring 55-60 och en kvot på mellan 6 och 7)
 
Sv: Analys nödvändig?

Alexandra_W skrev:
Jag vill ju veta när hösilaget är skördat och under vilka förhållanden, och vad det är för gräs som ingår i det (timotej, klöver, rajgräs eller vad är det liksom).

Tänk vad du ska slingra dig :D Nu gör vi som det är ute i verkligheten. Leverantören säger att det är 2:a skörd, skördad 20 juli 2004 i mälardalen, inget regn under skörden, gräsvall, Ts kring 50%. Han har ingen analys men säger att fodret är bra. Balarna ser hela o fina ut. Han erbjuder sig att öppna en bal och du tycker det ser ok ut, luktar bra osv. Du köper detta och får hem det. Nu ska du börja fodra och hästarna vill ha mat. Hur mycket ska du ge den enskilda hästen??????????? Något måste du ju räkna ut. Vad räknar du med?????? Analys kommer som sagt om 3 v.

1. Hur många kg ensilage eller fri tillgång
2. Vad motsvarar detta i g smb rp

3. Ger du kraftfoder, isf hur mycket g smbrp?


4 Hur mycket g smbrp får hästen i sig totalt för att hålla sig musklad utan att tappa dvs hur många g smbrp kommer från grovfodret utan att hästen tappar muskler.
 
Sv: Analys nödvändig?

Tänk vad du ska slingra dig :D

Jag SÄGER ju att jag är en kinkig kund ;)

Nu gör vi som det är ute i verkligheten. Leverantören säger att det är 2:a skörd, skördad 20 juli 2004 i mälardalen, inget regn under skörden, gräsvall, Ts kring 50%. Han har ingen analys men säger att fodret är bra. Balarna ser hela o fina ut. Han erbjuder sig att öppna en bal och du tycker det ser ok ut, luktar bra osv. Du köper detta och får hem det. Nu ska du börja fodra och hästarna vill ha mat. Hur mycket ska du ge den enskilda hästen??????????? Något måste du ju räkna ut. Vad räknar du med?????? Analys kommer som sagt om 3 v.

Okej, i det fallet har jag INGEN ANING alls om vad det innehåller. Jag kan inte ens gissa. Jag är totalt lost och totalt ute i mörkret och famlar. Men jag skulle ändå ge fri tillgång, be en bön att det är en okej kvot och om inte att de där tre veckorna som jag inte har en aning inte gör alltför stor skada, det är ju ändå en kort period bara och inte högpresterande hästar.

1. Hur många kg ensilage eller fri tillgång
2. Vad motsvarar detta i g smb rp

1. Fri tillgång.
2. Inte den blekaste lilla aning. Jag vet ju hur mkt SRP totalt jag skulle vilja hästarna fick, men jag kan inte ens gissa vad hösilaget skulle kunna tänkas innehålla för srp/kg foder. Kanske skulle jag genom att kolla vad andra fått för värden på mälardalshösilage, om det varit ett bra eller dåligt år kunna få något hum, men detta känns lite för vanskligt (t ex i år verkar de flesta fått in skit, härikring stod bönderna och brände vått hö och grät i princip. Jag har bra värden på hösilaget, bonden fick in hö med kanonvärden. Men lyssnar man på vad 'alla andra' fått skulle jag ha haft skitvärden jag med)

3. Ger du kraftfoder, isf hur mycket g smbrp?

Inget kraftfoder. Om jag är i pest eller kolerastadiet och endera riskerar att de står med proteinunderskott pga dåliga värden och inget kraftfoder, eller att jag mosar i dem en himla massa protein de inte behöver för det var en kvot på 10 i hösilaget och 60 gr SRP/kg foder så när det är en treveckorsperiod och en normalhäst det handlar om så riskerar jag hellre underskottet. Det är hästar ändå designade för att klara, däremot är de inte designade för att (lika bra) klara en rejäl proteinöverfodring från kraftfoder.


4 Hur mycket g smbrp får hästen i sig totalt för att hålla sig musklad utan att tappa dvs hur många g smbrp kommer från grovfodret utan att hästen tappar muskler.
Det har jag inte den blekaste aning om, eftersom jag inte har en aning om vad grovfodret innehåller, och om jag bara får de där knapphändiga jäkla uppgifterna du envisas med att ge mig så kan JAG inte gissa. Jag skulel lika gärna kunna skriva en massa värden på en darttavla och sen blunda och kasta pil. Jag måste ha mer info för att våga mig på att gissa/uppskatta kvoten, men det enskilda MJ och SRP-värdet kan jag inte gissa ens med mer info.
 
Sv: Analys nödvändig?

Alexandra_W skrev:
Det har jag inte den blekaste aning om, eftersom jag inte har en aning om vad grovfodret innehåller, och om jag bara får de där knapphändiga jäkla uppgifterna du envisas med att ge mig så kan JAG inte gissa. Jag skulel lika gärna kunna skriva en massa värden på en darttavla och sen blunda och kasta pil. Jag måste ha mer info för att våga mig på att gissa/uppskatta kvoten, men det enskilda MJ och SRP-värdet kan jag inte gissa ens med mer info.

Nu blir jag lite orolig :D Här sitter du o räknar en massa foderstater både till höger o vänster men till mig kan du inte ge ett värde på hur mycket smbrp ett hbl som rids normalt kan tänkas behöva :D ;) . I det här exemplet är det ointressant att veta vad fodret innehåller dag 1. Du står här med dina balar och hästarna SKA ha mat och analysen kommer om 3v. Hur mycket grovfoder vill du ge för att dom inte ska tappa muskler under dessa veckor? Jag ger dig ju fria tyglar till att hitta en lösning, med eller utan kraftfoder. Gör vad du vill, det enda som inte får ske är ju att dom inte ska tappa muskler. Hur vill du gå till väga för att lösa problemet. Eftersom grovfodret är basen i foderstaten så vill jag veta hur många g smbrp som bör komma från grovfodret utan att den tappar muskler. Dag 1 skiter vi om det ska justeras senare eller inte. Hästarna ska ha mat under 3v och du har ingen analys. Du har som mål att ge dom en viss mängd grovfoder som gör att dom inte tappar i muskler. Hur mycket vill du ge dom och vad motsvarar detta i g smbpr. Det blir ju lite teoretiskt under dessa 3v men mat ska dom ha. Det är nyttigt att tänka ibland :angel: :D
 
Sv: Analys nödvändig?

Nu blir jag lite orolig :D Här sitter du o räknar en massa foderstater både till höger o vänster men till mig kan du inte ge ett värde på hur mycket smbrp ett hbl som rids normalt kan tänkas behöva :D ;)


Nu tror jag vi pratar om varandra? Jag vet ju hur mycket jag anser hästarna ska ha av MJ och SRP. jag antar att jag heller inte har haft hästarna förr så jag vet vad de bör ligga på, utan får gå på 'tabellvärden/teorivärden'?

Men grejen är att om jag så vet att jag vill ge dem t ex 560 gr SRP per dag, så har jag ju INGEN ANING vad de får från grovfodret? Vad jag ANSER/VILL de ska ha i SRP väg är ju inget svårt, det svåra är ju att ha en aning om de får det eller ej, och det är ju det jag inte vet?


.
I det här exemplet är det ointressant att veta vad fodret innehåller dag 1. Du står här med dina balar och hästarna SKA ha mat och analysen kommer om 3v. Hur mycket grovfoder vill du ge för att dom inte ska tappa muskler under dessa veckor?

Fritt grovfoder har jag ju sagt hela tiden.



Dag 1 skiter vi om det ska justeras senare eller inte. Hästarna ska ha mat under 3v och du har ingen analys. Du har som mål att ge dom en viss mängd grovfoder som gör att dom inte tappar i muskler. Hur mycket vill du ge dom och vad motsvarar detta i g smbpr. Det blir ju lite teoretiskt under dessa 3v men mat ska dom ha. Det är nyttigt att tänka ibland :angel: :D

Okej, jag vet inte om jag fattat dig rätt nu, men jag gör ett försök.

Om vi utgår från ett normalhalvblod (vad det nu är, men här översätter jag det till 650 kg häst), som är normallättfödd (vad det nu är, men här översätter jag det till att den är en tabellhäst och kräver underhållsbehov + tillägg utefter träning), att den tränas 'normal' (återigen vad det nu är, men det översätter jag med att den rids 1 h/dag 6 dagar i veckan, 1 pass hopp, ett pass dressyr och resten ut i skogen i alla tre gångarterna), att den inte lider någon större värmeförlust eftersom den går där i sina täcken och står inne större delen av dygnet :angel:

Med tanke på att träningen den utför oavsett vad man vill tro inte är speciellt ansträngande, förutom det där hopp och dressyrpasset, och hästen är normalfödd och vi inte har värmeförluster etc att ta hänsyn till så skulle jag om det var första gången jag skulle mickla foderstat till den lägga den på minst 510 gr SRP. (för att börja någonstans)

Sen sitter jag ju där med mitt problem att jag har NADA aning om det förbaskade hösilaget innehåller 20 gr srp/kg foder eller 60 gr SRP/kg foder.

Om jag ger fri tillgång och hästen äter 15 kg får den vid 20 gr srp/kg i sig 300 gr SRP och saknar 210. Vid 60 srp/kg foder så får den i sig 900 gr SRP och är över.

(Sen har jag ju ingen aning var MJ ligger heller så jag har ingen aning om kvot)

Men ska jag fortsätta GISSA så GISSAR jag att hösilaget ligger på 35 - 40 gr SRP/kg foder. Vilket gör att om kraken äter 15 kg hösilage/dygn så får den iaf minst sina 510 gr SRP.

Nu är ju det en vild gissning, eländet kan ju lika gärna ha 25 gr SRP och då är jag körd.

Men jag skulle soms agt blunda, be om ge dem fri tillgång och som sagt hoppas att det är okej. Jag kan INTE garantera att de får i sig sina SRP, men jag vill heller inte lägga på proteinrikt kraftfoder 'just in case' på en normalfödd häst. Så jag chansar på att det är minst 35 gr srp/kg foder i hösilaget. Vilket vid 15 kg då ger 525 gr SRP och är tillräckligt enligt mitt uppskattade behovsklurande enligt ovan.

Jag skulle som sagt inte vilja lägga på kraftfoder utan skulle när det gäller pest eller kolera ta risken att det är kassa värden i hösilaget och de under dessa tre veckor inte skulle tappa så mkt av det (varken muskler eller hull) än att jag går in och proteinkompletterar och kanske ger stackaren våldsamt mycket överskott på protein istället. Nog för de flesta hästar klarar det, spec när det bara handlar om 3 veckor, men där är jag tillbaka på att 'magkänslan' tycker att hästar är faktiskt designade för att klara perioder av 'svält' eller undermånligt intag, men inte lika designade att få proteinrikt kraftfoder så en redan HÖG kvot höjs ännu mer. Och att 3 v är en kort period. Dock får jag ju också ta risken att de tappar lite de här tre veckorna.

Men, hur jag än vänder på det kan JAG inte garantera att de får så mkt SRP som de behöver eller som jag vill, eller att de INTE tappar någonting under den här perioden om jag inte går in och just in case proteinkompletterar, och det vill jag inte. Jag skulle kunna lägga på havre eller likvärdigt, det höjer ju kvoten en del utan att vara så himla proteinladdat, men det känns 'onödigt' i det här läget (magkänslan igen).

Så, jag kan inte lösa det där så du är nöjd om jag samtidigt ska vara ärlig och faktiskt resonera som jag skulle gjort om det var mina hästar det handlade om och det hela utspelade sig IRL här. För jag skulle inte proteinkomplettera 'just in case' och således kan jag inte garantera att de får i sig det SRP de behöver.

Jag försöker klura på hur jag gjort när jag väntat på höanalys (bara en vecka, men ändock) de ggr jag stått i situationen att jag beh fodra med det innan det är analyserat, och hur jag gjort när hästar åkt på boxvila sommartid innan jag 'orkat' skicka in analysen, eller hur jag resonerat när hästarna hamnat på djurklinik och ätit deras hö (som jag inte har nån aning om vad det innehåller). Och just när det gäller mina så är det bara en vecka det handlar om så har jag is i magen och ger valacken bara hö, åringen skulle få hö + groov. När jag mitt i vintern behövt byta foder och det är oanalyserat och jag behövt börja ge direkt så har jag låtit föregående hös kraftfodergiva ligga kvar om föregående hö haft okej värden, men som sagt, då har det bara handlat om en vecka.

Vid boxvila på somrarna (som kunnat vara långt mer än en vecka) när jag inte hunnit analysera höet (och trott boxvilan inte skulle bli så långvarig och inte fått ändan ur förrän jag insett att den här hästen blir kvar i box ett tag) så har jag gett fri tillgång på hö (och mineraler då, främst för att hålla selenet där det ska) och hoppats det är okej hö.
 
Sv: Analys nödvändig?

Alexandra_W skrev:
. Så jag chansar på att det är minst 35 gr srp/kg foder i hösilaget. Vilket vid 15 kg då ger 525 gr SRP och är tillräckligt enligt mitt uppskattade behovsklurande enligt ovan.

Nu börjar vi komma någonstans :) . Detta tycker jag låter vettigt. Då säger vi att den hästen är en sk tabellhäst dvs den tappar inget om den står på ett tabellvärde. Då säger vi också att den har funkat bra förr om åren kring 525. Bra. Då utfodrar vi och tiden går. Efter 3vfår du hem din analys som då visar att proteinet för bal 2+8 ligger på 45g smbrp/kg foder. Gör du nåt nu????????? Förmodligen drar du ner lite. När 5-6v har gått så märker du att hästen/arna har likt förbajat börjat tappat muskler och ändå ska du fodra ytterligare 4-5 veckor eftersom du hade 10 balar i första omgången som representerades av prov från bal 2+8. Vad gör du nu?????????? Du vet att dom klarat sig förr om åren på 525 och varit fina men NU fick dom enligt analysen 675g smbrp de två första veckorna och ändå tappar dom muskler? Som sagt vad gör man nu?????????? Ökar eller fortsätter på samma nivå? Något är ju galet. Har hästarna plötsligt blivit svårfödda? Har vi gått bet på våra uträkningar, det har ju funkat förr.

Nu kan du ju försöka fundera så fortsätter vi i morgon med resonemanget. *gäsp*
 
Sv: Analys nödvändig?

Nu börjar vi komma någonstans :) . Detta tycker jag låter vettigt. Då säger vi att den hästen är en sk tabellhäst dvs den tappar inget om den står på ett tabellvärde. Då säger vi också att den har funkat bra förr om åren kring 525. Bra. Då utfodrar vi och tiden går. Efter 3vfår du hem din analys som då visar att proteinet för bal 2+8 ligger på 45g smbrp/kg foder. Gör du nåt nu?????????

Gör inte ett smack, är hästen i bra hull så gör jag inte ett dugg. Att den får mer protein än jag tänkt ser jag snarast som en fördel i det här fallet. Jag gllar protein från grovfoder ;) Men jag skulle alltså inte gör något om de såg fina ut och jag inte såg att kvoter var fel eller så.


Förmodligen drar du ner lite. När 5-6v har gått så märker du att hästen/arna har likt förbajat börjat tappat muskler och ändå ska du fodra ytterligare 4-5 veckor eftersom du hade 10 balar i första omgången som representerades av prov från bal 2+8. Vad gör du nu??????????

Jag skulle inte dragit ner, men det påverkar ju eg inte svaret. Vad jag gör, konstaterar att jag antagligen fått en missvisande analys (om jag inte kan förklara det ökade behovet på annat sätt), och jag skulle fortfarande använda analysvärdet som mall, men öka proteinet så kvoten blev högre. Så den på pappret blev högre än innan alltså, säg den var sju innan, så fick jag väl lägga den på 7.5 - 8 då. Det är ju möjligt att det motsvarar en kvot på 6 i verkligheten eftersom analysen blev missvisande, men det är jus kitsamma, grejen är ju att proteinet behöver höjas eftersom de tappar muskler (men inte hull som jag tolkade dig?)

Du vet att dom klarat sig förr om åren på 525 och varit fina men NU fick dom enligt analysen 675g smbrp de två första veckorna och ändå tappar dom muskler? Som sagt vad gör man nu?????????? Ökar eller fortsätter på samma nivå? Något är ju galet. Har hästarna plötsligt blivit svårfödda? Har vi gått bet på våra uträkningar, det har ju funkat förr.

Jag skulle öka proteinet eftersom hästarna uppenbarligen behöver mer protein än de får, oavsett vad det står på pappret. Och som sagt, hittade jag ingen annan förklaring så skulle jag anta att mina slumpvis utvalda balar inte var så himla representativa och att jag lyckats pricka de två bästa balarna i partiet.

Nu kan du ju försöka fundera så fortsätter vi i morgon med resonemanget. *gäsp*

Jo det är ju viktigt att gamlingar får vila, de blir ju lite trötta på gamla dar sådär ;)

Jag ser fram emot fortsättningen, det börjar bli ruskigt intressant det här och jag antar du har en excellent slutkläm i bakfickan =)
 
Sv: Analys nödvändig?

Äntligen någon som håller med mig om att foderstater är riktvärden. Jag räknar inte foderstater själv, men har analysen av grovfodret att gå på, fick kvot 4,9 MJ/Smrp när jag på skoj räknade en foderstat, av dom värden jag har på grovfoder och kraftfoder.. 6 ska den ligga på för alla hästar fick jag till svar. Kan det verkligen stämma? Tittade ute på AnalyCen´s hemsida och kollade vad dom har för riktvärden och ska man räkna kvot på deras rekomendation, så ska min häst ligga på 5.0. Så 4,9 är innom det godtagbara...Jag håller fullständigt med dig om att man lär sig genom åren...Har själv hållit på med häster i drygt 30 år, så lite har man väl hunnit lära sig...

Mvh
Tasoom
 
Sv: Analys nödvändig?

Tasoom skrev:
Äntligen någon som håller med mig om att foderstater är riktvärden. Jag räknar inte foderstater själv, men har analysen av grovfodret att gå på, fick kvot 4,9 MJ/Smrp när jag på skoj räknade en foderstat, av dom värden jag har på grovfoder och kraftfoder.. 6 ska den ligga på för alla hästar fick jag till svar. Kan det verkligen stämma? Tittade ute på AnalyCen´s hemsida och kollade vad dom har för riktvärden och ska man räkna kvot på deras rekomendation, så ska min häst ligga på 5.0. Så 4,9 är innom det godtagbara...Jag håller fullständigt med dig om att man lär sig genom åren...Har själv hållit på med häster i drygt 30 år, så lite har man väl hunnit lära sig...

Mvh
Tasoom

Två saker. Analysen är dett riktvärde/medelvärde ja. Men om du då lägger dig på en kvot på 4.9, vad händer då om analysen är missvisande och kvoten i verkligheten blir 3.5? Om du lägger dig på 6 som brukar rekommenderas, så har du ju mer spelrum?

Sen, kvoten i all ära, vi låter den vara 4.9, men har du då täckt proteinbehovet enligt 'tabellvärde'. Det går ju att göra en skattning av hur mycket X kg häst i Y arbete behöver i SRP, och har du täckt det?

Det är ju rätt stor skillnad på hur det är om hästen har proteinbehovet täckt men kvot på 4.9 eller om den INTE har proteinbehovet täck på en kvot på 4.9?

Det farliga blir när man stirrar på EN siffra i taget..

2. Min pappa hade hästar i 30 år. Han vet inte ett smack om ens vad en höanalys är (mer än att det är nåt jag envisas med att göra, och han placerar det i kategorin 'fjant!' med motiveringen att 'det gick bra utan analys i 30 år'). Så bara för man hållit på med något i X år innebär det inte epr automatik att man gör det ideala/optimala. Man gör något som fungerar/fungerat, men det beh inte alls vara optimalt. Men om man inte är öppen för att lära sig nytt så blir det aldrig bättre/närmare det optimala heller. Jag hade hästar utan uträknad foderstat i måånga år, och ansåg det var onödigt att analysera. Mina hästar mådde bra (runda, blanka, musklade sig, pigga etc). Sen började jaga nalysera och räkna och insåg att jag legat rätt fel (alldelef ör lite protein och fel kvot) och ändrade den. Och - kors i taket - hästarna mådde ÄNNU bättre. De var fortfarande runda, fina och blanka och musklade sig, men de musklade sig mer och bättre/snabbare, det var inga problem med hullförändringar under vintern (typ dne hästen blir fet och den faller ur lite så jag fick justera om och justera om foderstaten hela tiden), och jag sparade in rätt mycket pengar på kraftfoder genom att analysera och veta vad jag gav och sen fodra kraft utifrån det.

Så, oftast går det även utan analys, men om man nu kan göra det bättre för alla inblandade, varför inte räkna? Då VET man ju vad man ger, och kan se till att hästen garanterat får det den ska ha.
 
Senast ändrad:
Sv: Analys nödvändig?

Alexandra_W skrev:
det börjar bli ruskigt intressant det här och jag antar du har en excellent slutkläm i bakfickan =)

Nja, jag vill ju inte kullkasta det här med analyser men jag vill gärna peka på problemen. För övrigt tycker jag du resonerar riktigt.

Vi går vidare. Vi har nu konstaterat att hästen tappar muskler och vi vill ju naturligtvis öka proteinet. Vad är då orsaken till att vi hamnade fel? Är det fel på analysen vilket kan vara ett argument som man lätt kan ta till. Vi lutade oss ju mot att hästen fungerade förr om åren på 525. Anta att du har köpt dessa hästar och inget vet om dom eller att du nu för första gången har analyserat och räknat foderstat. Det enda du vet är din analys och att värdet från tabell som säger att 525 är lämpligt att lägga hästen på. Hästen fick ju enligt analys långt över vad den skulle ha MEN tappade i muskler. Ska vi då säga att hästen är svårfödd och av den anledningen ska vi öka proteinet. Så nu är jag lite inne på vad magdalena sa om att VETA. Ja vad VET vi egentligen så här långt. Ja vi vet vad vi har för analys och genom att veta detta gick det tyvärr snett. Vi betalade för nåt som vi inte hade nån nytta av om vi nu bara ser till proteinet. Så även om vi VET så kan det ibland vara så att inte ens detta hjälper att VETA. Det kanske inte alls är fel på tabellvärderna, dina uträkningar kan mycket väl stämma, hästen är inte alls svårförr/lättfödd utan du har helt enkelt fått siffror som ställt till det för både dig o hästen.

Det visar sig nu att dessa 35 balar har ingått i ett forskningsprodjekt och där har man analyserat ALLA balar var för sig och värderna är då följande:

Bal 1 30g smbrp/kg foder
2.......50
3......29
4......32
5.......31
6......42
7......36
8......40
9.......38
10......32


Kommentar till detta nu :D ........Nu var det ju så att vi ville öka proteinet kring 4-5 veckan då vi insåg att hästarna hade tappat. Eftersom dom då hade fri tillgång och detta inte räckte så blir vi ju tvungna att ge kraftfoder. Men vad du inte vet är ju att du faktiskt har bra foder i fortsättningen och dessutom har lagt på protein iform av kraftfoder :eek: Helt ovetandes har du proteinöverskott som då kommer från kraftfodret nåt som du ju INTE vill ha. Men eftersom du inte vet detta så mår du heller inte dåligt. :angel:

Så här hittar vi trots allt en förklaring. Hade du istället valt två andra balar (om du hade haft tur) så hade hästen sluppit denna nedgång och allt hade varit frid o fröjd. Så med facit i hand skulle du ju ha ökat redan på 3v då du fick din analys eftersom du v3 tog bal1 som hade dåligt med protein. Men detta visste du ju inte förren det var för sent :D

Så även om vi betalar för att få veta nåt så kanske vi ändå inte får nån glädje av detta, precis som allt annat. Detta ska man komma ihåg då man håller i sitt analysbevis och det sedan kanske inte stämmer överrens med det man räknat ut, även om behovet är riktigt för hästen.

Sedan kan du ju spåna vidare i detta exempel och då säga precis tvärt om dvs du råkade analysera dom 2 sämsta balarna och så har du en omvänd situation.

Vidare kan man ju diskutera om en SKATTNING hade varit bättre än analysen av de 2 bästa balarna :cool: Så när hästarna faller ur/tappar så gäller det att hålla huvudet kallt och börja fundera vad som kan vara rimligt, många felkällor finns det och detta är inte helt lätt.
 
Sv: Analys nödvändig?

Vi går vidare. Vi har nu konstaterat att hästen tappar muskler och vi vill ju naturligtvis öka proteinet. Vad är då orsaken till att vi hamnade fel? Är det fel på analysen vilket kan vara ett argument som man lätt kan ta till. Vi lutade oss ju mot att hästen fungerade förr om åren på 525.

Om hästen tidigare fungerat på 525 och jag inte kan finna en anledning till varför den skulle kräva mer (anledningar till detta kan ju vara ökad/ändrad träning, hästen börjar bli lite till åren eller vad det nu må vara) så skulle jag nog anta att mina balar var inte representativa och jag har en missvisande analys. Och ändå använda den som beräkningsgrund, men höja SRP:t. (och om den faller ur hullmässigt med MJ med, men är det 'bara' muskler så srp)


Anta att du har köpt dessa hästar och inget vet om dom eller att du nu för första gången har analyserat och räknat foderstat. Det enda du vet är din analys och att värdet från tabell som säger att 525 är lämpligt att lägga hästen på. Hästen fick ju enligt analys långt över vad den skulle ha MEN tappade i muskler. Ska vi då säga att hästen är svårfödd och av den anledningen ska vi öka proteinet.

Jag skulle i det läget först anta att hästen kräver mer än tabellerna (är ju inte heeelt ovanligt, jag tror bara jag mött en tabellhäst), där skulle jag nog i första skedet inte fundera på om analysen var korrekt eller ej, utan där skulle första tanken vara att 'jaha, den kräver mer än tabellerna' och ge den mer SRP. Oavsett om den redan var långt över ang tabellerna. Tabellerna ser jag mest som dels nånstans att börja prova, och sen en riktlinje vad gäller minimikvoter och så. Däremot om jag vet vad hästen tidigare funkat på, men det plötsligt inte funkar trots attd et stämemr på papper, skulle jag misstänka analysen för att vara fel.

Så nu är jag lite inne på vad magdalena sa om att VETA. Ja vad VET vi egentligen så här långt. Ja vi vet vad vi har för analys och genom att veta detta gick det tyvärr snett. Vi betalade för nåt som vi inte hade nån nytta av om vi nu bara ser till proteinet.

Jag håller inte helt med dig faktiskt. Jag förstår hur du menar, helt klart. Och när det gäller dig eller annan kunnig köper jag resonemanget. Samtidigt så ser jag ju att man mha analysen fick någonstans att börja sas, en utgångsgrund. Sen att vi pga missvisande analys eller häst utöver tabellbehov eller en kombination fick höja, det är en annan sak. Så jag köper hur du resonerar men anser det inte vara applicerbart på 'genomsnittshästägaren'



Så även om vi VET så kan det ibland vara så att inte ens detta hjälper att VETA. Det kanske inte alls är fel på tabellvärderna, dina uträkningar kan mycket väl stämma, hästen är inte alls svårförr/lättfödd utan du har helt enkelt fått siffror som ställt till det för både dig o hästen.

Ja, onekligen. Men UTAN siffror, hade det blivit bättre då? Tänk på att du fortfarande pratar med genomsnittshäsägaren ;)


Det visar sig nu att dessa 35 balar har ingått i ett forskningsprodjekt och där har man analyserat ALLA balar var för sig och värderna är då följande:

Bal 1 30g smbrp/kg foder
2.......50
3......29
4......32
5.......31
6......42
7......36
8......40
9.......38
10......32


Kommentar till detta nu :D

Spontan kommentar efter att ha kastat en blick på siffrorna. Min gissning på att det var iaf 35 gr SRP/kg foder, och således på fri tillgång borde hamna på tabellvärde vid 15 kg foder/dygn var inte så fel. Snittet på alla balarna blir om min huvudräkning är korrekt ungefär 34 gr/kg foder. Om man blandar i MJ och kvot så om jag uppskattat MJbehovet till 85 MJ (vilket känns som ungefär någonstans där jag skulle börja på en okänd häst enligt det vi kom fram till ovan) så på en kvot på 6 så täcker 34 gr srp/kg foder precis proteinbehovet. Så OM jag hade tagit en genomsnittsanalys med prov på alla balarna och fått 34 gr srp som värde (vi låtsas nu kallt att MJ är utmärkt den med) så hade jag ju i min uträkning konstaterat att fri tillgång (förutsatt de äter 15 kg/dygn minst) är en bra början. Så jag tänkte eg inte så fel från början, MEN.. (forts kommer nedan)


........Nu var det ju så att vi ville öka proteinet kring 4-5 veckan då vi insåg att hästarna hade tappat. Eftersom dom då hade fri tillgång och detta inte räckte så blir vi ju tvungna att ge kraftfoder. Men vad du inte vet är ju att du faktiskt har bra foder i fortsättningen och dessutom har lagt på protein iform av kraftfoder :eek: Helt ovetandes har du proteinöverskott som då kommer från kraftfodret nåt som du ju INTE vill ha. Men eftersom du inte vet detta så mår du heller inte dåligt. :angel:

Precis ;) Och där kommer mitt MEN från ovan. Jag hade ju om jag haft en snittanalys av prov från alla balarna ansett att det räcker med 15 kg stråfoder (+ selen och ev mineral) per dag till en början. Sen om hästen fallit ur (vilket den de facto gjorde) hade jag ju då lagt på proteinkomplettering, och då senare fått överskott.


Så även om vi betalar för att få veta nåt så kanske vi ändå inte får nån glädje av detta, precis som allt annat. Detta ska man komma ihåg då man håller i sitt analysbevis och det sedan kanske inte stämmer överrens med det man räknat ut, även om behovet är riktigt för hästen.

Fast jag hoppas ju att de flesta gör det också? Dvs använder BÅDE analys och öga?

Vidare kan man ju diskutera om en SKATTNING hade varit bättre än analysen av de 2 bästa balarna :cool: Så när hästarna faller ur/tappar så gäller det att hålla huvudet kallt och börja fundera vad som kan vara rimligt, många felkällor finns det och detta är inte helt lätt.[/

Fast det kräver ju att man KAN skatta, eller att någon lär en det (lär väl ta X år antar jag?). Jag kan som sagt gissa hyfsat vad gäller kvot (vi talar hösilage nu) och om jag har ett TS gissa hyfsat vad gäller kilovärden OM jag vet sådant som vad det är för sådd/växtslag i, när det är skördat, var det är skördat etc. Men utan det är jag körd, och jag kan stirra ihjäl mig på en hösilagebal och inte säga annat än att 'ja det luktar gott och friskt och set ser bladriskt och bra ut'. Fast nåt mer kan jag inte säga, jag HAR haft hysteriskt fel (på hö dock) när jag studerat gröönt, fint hö skördat i juni och väldigt bladriskt och tänkt att 'jodå, det här är nog rejält bra värden på och borde ha en hög kvot och protein uppemot iaf 60). För att få en analys som visar på motsatsen. Och vice versa med.

Nu har jag ju bara ett år fodrat storbal, men där kommer en tanke med. Jag har ju (förutom det året) fodrat endera småbalshö, eller småbalshösilage. Alltid analyserat. Jag vet vad mina krakar behöver, och använder ju analysvärdena för att räkna en foderstat med de siffror jag vet hästen funkat på förr. Jag är FULLT medveten om att det kan (och antagligen gör det med) skilja sig från bal till bal. MEN, endera är jag och bonden jävligt bra att ta analysprov, ELLER så är det så att de där skillnaderna märks mindre när det gäller småbal (dvs det tar inte mer än max tre dagar innan ny bal öppnas) att det ändå blir rätt bra i slutändan. För jag har inte haft problem något år med att hästarna fallit ur/tappat muskler trots att de får på pappret det MJ och SRP som de tidigare funkat med. Men med storbal kanske jag skulle SE de där dipparna med, spec om det kommer tre 'dåliga' balar efter varandra?

(Jag märkte inget falla ur eller annar problem med storbal heller, men den ena var 20-årig förtidspensionär och åt det där hösilaget i 4 månader innan hon for till himlen, och valacken åt det i två månader innan han åkte på en lååång boxvila. Och han faller *alltid* ur och tappar muskler på boxvila, han kräver mer på boxvila än i arbete.. Så jag hade eg inget rättvisande underlag. Det somd äremot märktes och som pekar på att det faktiskt var olika värden mellan balar (om än inte varje bal) var att båda hästarna för första gången is itt liv fick tydliga 'foderränder' på hovarna, och vet när valacken var in på hältutredning i maj (ätit hösilaget från jan) att vet konstaterade att 'jaha, här har vi en som äter storbalshösilage ser jag' *s*)

Tänker jag fel i det där att man inte får smama märkbara skillnader på småbalsfoder som förbrukas inom 1-3 dagar? Eller har jag bara haft tur i mitt provtagande? =)

Sen, hur lär man sig då skatta? De jag vet som verkligen KAN (och inte bara ett år utan om och om igen) uppskatta vad ett givet stråfoder innehåller, det är vissa av bönderna (obs vissa, vissa har inte en aning en efter 45 år, och fattar inte heller varför de alltid får så dåliga värden, oberoende av år), och då bönder som i många, många år odlat foder? Och jag vill inte bli bonde :crazy:
 
Sv: Analys nödvändig?

Alexandra_W skrev:
Det farliga blir när man stirrar på EN siffra i taget..

Så bara för man hållit på med något i X år innebär det inte epr automatik att man gör det ideala/optimala. Man gör något som fungerar/fungerat, men det beh inte alls vara optimalt. Men om man inte är öppen för att lära sig nytt så blir det aldrig bättre/närmare det optimala heller.
Nu kom du inte på saker som även jag anser vara av STOR betydelse. Att allt kan bli bättre, inte minst vår kunskap.

Detta är en av dom mest intressanta trådarna på länge.
Tack! Gammeln, Alexandra_W m fl. :bow:
 
Sv: Analys nödvändig?

Dessutom får man inte förglömma att det finns mer än fodret som kan orsaka dålig muskling. För mig är tappad muskelmassa en stark indikation på att hästen inte mår helt bra, dvs inte brukar sig som den ska (detta om det är min egen häst alltså, som jag vet exakt hur den arbetas och fodras). Det kanske är läge att kolla sadeln lite noggrannare, skoningen, annan smärta? Det går ju inte att luta sig mot analysen och foderstaten och säga "men det ska ju räcka med det här".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·
Foder & Strö Så har vi fått svar på blodprovet till min fina Plet (fläck på danska :)) Han ligger lågt i Zink (6,1 - normalnorm ca. 9-19) samt lite...
Svar
7
· Visningar
1 804
Senast: Siggan
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 190
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp