Analys nödvändig?

Sv: Analys nödvändig?

Alexandra_W skrev:
Jag håller inte helt med dig faktiskt. Jag förstår hur du menar, helt klart. Och när det gäller dig eller annan kunnig köper jag resonemanget. Samtidigt så ser jag ju att man mha analysen fick någonstans att börja sas, en utgångsgrund. Sen att vi pga missvisande analys eller häst utöver tabellbehov eller en kombination fick höja, det är en annan sak. Så jag köper hur du resonerar men anser det inte vara applicerbart på 'genomsnittshästägaren'

Ja, onekligen. Men UTAN siffror, hade det blivit bättre då? Tänk på att du fortfarande pratar med genomsnittshäsägaren ;)

Nej, det hade nog inte blivit bättre utan siffror. Jag ville bara belysa ett problem som tyvärr en del råkar ut för av den enkla anledningen att man inte har råd att göra hur mycket analyser som helst. Dessutom KAN ju slumpen/turen/oturen inverka på de prov du tager ut för analys. Det kan ju bli så illa att du aldrig får ordning på din foderstat under hela vintersäsongen bara för att dina analyser går i otakt med vad du egentligen har i de enskilda balarna. När genonsnittshästägaren fått sin analys och gjort en foderstat utifrån denna och det inte visar sig stämma så måste ju även genomsnittshästägaren justera, antingen upp eller ned. Detta blir ju en form av SKATTNING eftersom foderstaten inte riktigt stämde med hur hästen svarar på den. Visst kan man ha missbedömmt arbetstillägget som även detta är svårt att bedömma. Men om vi bortser från detta så ska ju justering göras. Då gör man ju en skattning, inte på fodret utan hur mycket hästen behöver.

Det här var EN anledning till att det ibland går utför för vissa hästar, det finns massor av ytterligare tänkbara orsaker till att det ibland kan gå snett.

Sen det har med småbalar som du nämner vågar jag mig inte på nåt uttalande. Där måste det till mer utveckling. När du sedan nämner detta med erfarenhet och att vissa inte kan skatta efter ett helt liv i branchen är ju samma som om att vissa inte skulle vara tex advokater, målare, läkare eller nåt annat, eftersom en del aldrig lär sig eller klara av det fullt ut. De hankar sig ju fram ändå så att säga.
 
Sv: Analys nödvändig?

Magdalena skrev:
Det går ju inte att luta sig mot analysen och foderstaten och säga "men det ska ju räcka med det här".

Ibland går det, ibland inte :crazy: som du säger så måste man även ha koll på det som är "runt omkring" hästen också. Men det är så himla lätt att stirra sig blind på siffror när något inte stämmer, ibland är man rätt ute med sina siffror men ändå blir det fel så att säga och då är det lätt att man ändrar behov eller dylikt fast det egentligen inte är där problemet ligger.
 
Sv: Analys nödvändig?

Gammeln skrev:
Nej, det hade nog inte blivit bättre utan siffror. Jag ville bara belysa ett problem som tyvärr en del råkar ut för av den enkla anledningen att man inte har råd att göra hur mycket analyser som helst. Dessutom KAN ju slumpen/turen/oturen inverka på de prov du tager ut för analys. Det kan ju bli så illa att du aldrig får ordning på din foderstat under hela vintersäsongen bara för att dina analyser går i otakt med vad du egentligen har i de enskilda balarna. När genonsnittshästägaren fått sin analys och gjort en foderstat utifrån denna och det inte visar sig stämma så måste ju även genomsnittshästägaren justera, antingen upp eller ned. Detta blir ju en form av SKATTNING eftersom foderstaten inte riktigt stämde med hur hästen svarar på den. Visst kan man ha missbedömmt arbetstillägget som även detta är svårt att bedömma. Men om vi bortser från detta så ska ju justering göras. Då gör man ju en skattning, inte på fodret utan hur mycket hästen behöver. .

Ah, NU är jag med (och helt överens). Trodde du menade skattningen skulle vara på vad fodret *eg* innehöll, och det var det jag menade att t ex jag kan inte det.

Men menade du hästens behov så är jag helt med. Och där blir det ju lika fel om man stirrar sig blind på siffrorna och blundar, än om man skiter i att ens skaffa några papper eller kunskap och bara använder ögat. Man måste ju kombinera.

Sen är det nog lätt som 'nyfrälst' att stirra sig blind på siffrorna och stänga av ögat, men de flesta verkar ju ändå kombinera öga och papper? (Förutom de som analyserar, inser att deras foderstat inte varit bra, räknar om efter tabellvärden, hästen tappar vikt och så anser de att uträknade foderstater är blaha och slutar räkna och lägger på 2 kg havre bara för havre funkat förr).

Sen, för mig är det intressant att se hur en häst ligger mot tabellerna med. Båda mina ligger över. Valacken (400 kg arabvalack) vill i vila ha 75 MJ. Kvot på 7 mår han bäst av överlag (därmed inte sagt han mår dåligt på 6, bara BÄTTRE på 7). Där har jag ju bara konstaterat att han kräver mer än tabellhästen (och det blir ju begripligt varför kraken föll ur varje vinter när jag hade oanalyserat hö, trots att han fick kilovis med kraftfoder). Unghästen ligger ju SKYHÖGT över både MJ och SRP. Och eftersom hon är så skyhögt över så får det ju mig att fundera på varför (se annan tråd). Om jag inte hade papper som stöd skulle jag nog inte reflektera över hu skyhögt över hon krävde, eftersom det tack vare hösilagets värden inte blir så himla mkt kraftfoder jmf med många jämngamla unghästar som står poå skithö och massor med kraftfoder. Och då skulle jag inte reflekterat över att det var skyhögt över utan tyckt att 'X kg hö och Y kg kraftfoder, jo hon verkar rätt normal'. Nu funderade jag ju istället på varför, och har gjort vissa ändringar för att se om det kan ha med foderutnyttjande att göra, och se om jag kan få ner henne i något mer rimlig nivå (om än högre än tabellerna).

Ehh, hängde du med, knappt så jag gör det längre. Ska nog gå ut och mocka och rensa huvudet lite en stund nu =)
 
Sv: Analys nödvändig?

Rikkan skrev:
Nu kom du inte på saker som även jag anser vara av STOR betydelse. Att allt kan bli bättre, inte minst vår kunskap.

Detta är en av dom mest intressanta trådarna på länge.
Tack! Gammeln, Alexandra_W m fl. :bow:

Tänkte lite på ditt PM som jag egentligen inte visste hur man skulle attackera. Detta kan ju vara en liten inkörsport av alla andra tänkbara.
 
Sv: Analys nödvändig?

Ja, jag förstod att jag skickade en hård nöt till dig. ;) :)
Jag vet inte vad jag ska göra, osvissheten resulterar i handlingsfölamning agerade i konflikt...*suck*
Ifall jag skulle använt mig av denna texten så skulle den ha behövt vara mer kortfattat. Grunderna; Engergi, Protein, tävlingshäst, vad energi och proteinbrist innebär rent konkret och hur man kommer i balans med en häst som gått med brister/obalanser under en längre tid.
Tack för att du tänker på mig! ;)
 
Sv: Analys nödvändig?

Alexandra_W skrev:
Ah, NU är jag med (och helt överens). Trodde du menade skattningen skulle vara på vad fodret *eg* innehöll, och det var det jag menade att t ex jag kan inte det.

Tja man skulle ju kunna gå baklänges eftersom vi vet att 525 var ett värde som hästen stod sig bra på sedan tidigare och att fri tillgång på 15kg inte räckte så betyder ju det att fodret är sämre än dina skattade 35g från början. Det betyder att du måste lägga till protein så mycket så att hästen kommer upp muskler och att den sedan hålls där. Då kan du ju räka ut hur många g smbrp hästen måste ha för att hålla hullet. 525 minus detta blir ju vad fodret innehåller dividerat med dina 15 kg. Då hamnar du väl kring 30g i fodret som det var i dom sämsta balarna. Lite teoretisk räkning :idea:
 
Sv: Analys nödvändig?

Ja, hur kommer man egentlig i balans med en häst som gått med obalanser/brister en längre tid??
 
Sv: Analys nödvändig?

Det verkar smart att va' lite baklänges tänkande.

Och hur snabbt menar du då att man kan se på hästen att den börjar tappar muskler?

Jag ställer den frågan eftersom det i vissa skrifter nämns att proteinbristen inte är synlig förrän efter 3 månader. Och då kan jag inte låta bli att undra hur allvarlig proteinbrist dom faksitkt menar...?
 
Sv: Analys nödvändig?

Rikkan skrev:
Det verkar smart att va' lite baklänges tänkande.

Och hur snabbt menar du då att man kan se på hästen att den börjar tappar muskler?

Jag ställer den frågan eftersom det i vissa skrifter nämns att proteinbristen inte är synlig förrän efter 3 månader. Och då kan jag inte låta bli att undra hur allvarlig proteinbrist dom faksitkt menar...?

Då är ju frågan hur synlig och allvarligt det är efter 3mån. Hur snabbt det går beror ju på hur stort glappet är mellan behov och tillgång samt i vilket skick hästen befinner sig i innan den börjar dala och sedan kan det säkert vara individuellt. Det exempel som jag tog är säkert inget som är allvarligt i den meningen men den som känner sin häst och har god koll märker ju när den börjar tappa. Förhoppningsvis har man ju märkt detta väldigt tidigt så att det i sig inget betyder för hästens hälsa men för att hålla muskelmassan uppe så går du in o justerar. På min egen så märker man att bakkärran inte är lika fyllig då den är i hårdträning och då fyller man på lite extra protein. Men skulle nån annan se hästen så skulle ju inte personen ha märkt nåt. Den såg säkert lika fin ut ändå i dennes ögon.
 
Sv: Analys nödvändig?

Gammeln skrev:
Tja man skulle ju kunna gå baklänges eftersom vi vet att 525 var ett värde som hästen stod sig bra på sedan tidigare och att fri tillgång på 15kg inte räckte så betyder ju det att fodret är sämre än dina skattade 35g från början. Det betyder att du måste lägga till protein så mycket så att hästen kommer upp muskler och att den sedan hålls där. Då kan du ju räka ut hur många g smbrp hästen måste ha för att hålla hullet. 525 minus detta blir ju vad fodret innehåller dividerat med dina 15 kg. Då hamnar du väl kring 30g i fodret som det var i dom sämsta balarna. Lite teoretisk räkning :idea:

Sant iofs.. *ser framför mig hur valacken nästa år får vara analyskanin, dvs testhäst och se vad hösilaget eg innehåller *s*)

Jag tror jag kör med både hängslen och livrem i framtiden med dock, dvs både analys (tagen på fält i samband med skörd *flin*) och ögat/skattning.

(och apropå inte ha tid att ta prov på fält som vi diskuterade innan. Den där jäkla bonden får bara på MIG in pengar som räcker till en karibienkryssning med frugan, varje år. Så han får väl tänka på den när han går ut och tar provet ;))
 
Sv: Analys nödvändig?

Tasoom skrev:
Jag räknar inte foderstater själv, men har analysen av grovfodret att gå på, fick kvot 4,9 MJ/Smrp när jag på skoj räknade en foderstat, av dom värden jag har på grovfoder och kraftfoder.. 6 ska den ligga på för alla hästar fick jag till svar. Kan det verkligen stämma?
Mvh
Tasoom

Enligt Christina Plancks foderlära "Hästen näringsbehov och utfodring" som jag håller på att plöja mej igenom nu har alla hästar proteinbehov på 6 g Smb rp/MJ i underhåll och träning, medan ston i avel och unghästar ska ha dubbelt så mycket. (s 199 samt tabell s 244).
 
Sv: Analys nödvändig?

Gammeln:
Kan vi inte få en lektion i skattning istället? :smirk:
Finns det tabeller med riktvärden som är rekommendabla att använda, som utgår från ungefär när höet är slaget osv...
Kan man göra en egen utläsning av vilka växter som ingår i olika proportioner...
Färg, lukt, ålder, knoppning/överblomning, bladmängd...
Gödsling, jordmån, väderlek...
Ja, du kan ju, så då är det väl möjligt.

De där trettiofem balarna, är det inte ok att bara ta en chansning på ett enda ställe och skicka in, bättre än inget, och använda det som utgångsvärde när man sedan räknar och höftar i all ödmjukhet inför det okända? ;)

Det var oerhört mycket läsning, har ansträngt mej, men ber om ursäkt om jag missat något... :crazy:
 
Sv: Analys nödvändig?

Gammeln skrev:
Förhoppningsvis har man ju märkt detta väldigt tidigt så att det i sig inget betyder för hästens hälsa men för att hålla muskelmassan uppe så går du in o justerar.

Japp, då var vi där igen. ;) Att kunna se sin egen häst, att kunna se förändringarna och tolka dessa på ett sunt sätt... :bow:

Jag resonerar som dig. Vill inte mista en massa muskelmassa. Men jag har lyckligtvis hästar som talar om ifall det är för lite av något, _före_ det börjar synas. :love: :banana: Iallafall Rikkan, som resolut går fram till Lucern säcken och säger MER! och väntar där utan att äta tills hon förstått att jag fattar att hon känner sig lite hungrig eftersom det nya höet är klenare än det gamla.... :D Men bara när det "behövs", annars bryr hon sig ikke utan nöjer sig med det hon redan fått och går ut på sin kvällspromenad lös på gården istället.
 
Sv: Analys nödvändig?

Skulle någon vilja förtydliga för mej, håller på att försöka förstå resonemanget men det tar lite tid.
Står i valet och kvalet att själv skicka in ett enda prov på kanske femtio balar. Det är väl bättre än inget, eller säger det iallafall inte mer än jag redan trodde, nämligen att vårat hösilage är extremt näringsrikt... Man måste ju få veta mer än bara proteinet, också.
Vi har haft svårt med våra foderstater gjorda på en höft hos oss, de flesta hästarna blir feta och/eller får gallor när de får för mycket hö.
:confused: :confused: :confused:
 
Sv: Analys nödvändig?

Kan man jämföra detta med analys av träckbollar för att kolla behovet av avmaskning?
Alla rekommenderar att man gör träckbollsanalys som den säkraste metoden när man undrar, efter att man räknat upp hur man f.ö. gör för att kontrollera parasitförekomsten.
Men i själva verket kan antalet ägg och parasiter variera mycket kraftigt från en träckboll till nästa, ur samma skithög...
...lika osäkert.
?
 
Sv: Analys nödvändig?

I ditt fall verkar det ju inte nödvändigt.Men visst är det bra att analysera sitt grovfoder för att få ett hum om det är extremt åt ngt håll. Åtminstone om man ska köpa in åt många och växande hästar. Men man får inte ta analysen för allvarligt. Kvoten smältbart råprotein/energi kan variera högst avsevärt från 5-7,5 i en o samma bal där flera prov tagits och analyserats på samma lab.
 
Sv: Analys nödvändig?

Om hästen har aktiva (äggurskiljande) maskar så handlar det alltså om 50-2500 ägg per GRAM träck. Hur mycket väger en bajsboll, 50g? Ganska liten risk att en boll skulle vara tom på ägg och en annan ha dubbelt så mycket.
 
Sv: Analys nödvändig?

JeaW skrev:
Hur nödvändigt är det egentligen att göra en analys på sitt foder?

Om man har ett hö som ser & luktar fräscht och en häst vars hårrem glänser och som musklar sig fint och för övrigt är i bra hull.

Mitt halvblod får 9-10 kg hö, 0,75 kg havre, 0,5 kg betfor + mineraler + B-vitamin och verkar må fint. Hästen rids 5-6 ggr i veckan, medelhård träning.

Vad säger ni andra?


Letade i gamla Ridsport efter artikeln om frusna morötter, se morotstråden, hittade en annan artikel ang grovfoder från 1990.
Huvud rubriken var
HÖSILAGE - EN NY FORM AV HÖ.

Där stod det
TÄNKVÄRT :
Att utfodra en häst med ett grovfoder utan analys är som att komma till bensinstationen med sin bil och tanka med förbunda ögon.
Det är bara ett hälla i och hoppas att man får rätt "sort" och hoppas att bilen (hästen) går utan att motorn skär sönder.
 
Sv: Analys nödvändig?

Läste det i Ridsport, har jag för mej, iallafall var det en sådan där djuplodande tidningsartikel där man bl a förklarade att varje träckboll kan ha jättestor skillnad i värde. Alltså inget jag hittat på, jag är lika förvirrad som alla andra... ;) Hoppas någon som jobbar med detta kan svara... annars finns det ju inget säkert sätt att bedöma avmaskningen...
Jag inser att vi inte behöver diskutera detta ämnet på denna tråd, ber om ursäkt, den som vill kan skapa en ny, hav överinseende! :smirk:
 
Sv: Analys nödvändig?

En intelligent och relevant fråga, gärna till Gammeln (Alexandra eller annan som anser sej byxad att svara):
(Nu har jag läst på så ordentligt jag förmår!)
Jag står i valet och kvalet om jag ska skicka in ett analysprov på en av minst femtio rundbalar. Alla är tagna på samma åker/åkrar, första, andra och tredje skörden (blev ingen fjärde i år vad jag vet pga regnet). Höet är inte mitt, jag har inget som helst inflytande i valet av turordningen av öppnandet etc. Kan således bara ta ett prov och hoppas att det någorlunda representerar resten, eller inget prov alls. Har hängt med i erat resonemang om representativiteten. Men det gällde bara det kvantitativa värdet.

Fråga:
Men jag undrar hur det står till med proportionerna? Alltså: en bal som har lägre kvantitativa värden och en bal som har högre, har de ändå samma proportioner mellan de olika ämnena man analyserar fram?
Isåfall borde det betyda att det blir lite lättare för mej att uppskatta vad jag ska lägga till mhp mineraler, energi och proteiner. Och bara öka/minska höet efter uppskattad energimängd. Väl?

Vad jag vet är vårat hö oerhört energirikt på något sätt, många av hästarna (har flera olika typer hos oss) får gallor och/eller blir feta när de får för mycket hö, och ändå är givorna mycket mindre än gängse. Har försökt höfta i ett helt år och är trött nu på vanmakten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·
Foder & Strö Så har vi fått svar på blodprovet till min fina Plet (fläck på danska :)) Han ligger lågt i Zink (6,1 - normalnorm ca. 9-19) samt lite...
Svar
7
· Visningar
1 804
Senast: Siggan
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 190
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp