Analys nödvändig?

J

JeaW

Hur nödvändigt är det egentligen att göra en analys på sitt foder?

Om man har ett hö som ser & luktar fräscht och en häst vars hårrem glänser och som musklar sig fint och för övrigt är i bra hull.

Mitt halvblod får 9-10 kg hö, 0,75 kg havre, 0,5 kg betfor + mineraler + B-vitamin och verkar må fint. Hästen rids 5-6 ggr i veckan, medelhård träning.

Vad säger ni andra?
 
Sv: Analys nödvändig?

Eftersom vi bedriver hästuppfödning så anser vi att det är viktigt att veta vad både dom dräktiga fölstona och unghästarna får i sig.

Vi följer inte "slaviskt" varken vågen eller miniräknare utan använder analysen som vägledning.
Vi har alltså analysen i bakhuvudet när vi fodrar individuellt.

Två ston med samma kroppsbyggnad/samma földatum/samma motion/samma storlek kan skilja avsevärt i foderstat.
Detta lär man sig med åren..inte med tabeller.
(och det är just detta som många gör fel på)

Vi fick också fint och grönt hö..men inget vidare analysresultat.
Så komplettering var nödvändig.


Sen är vi av åsikten att hellre för mycket mat än exakt mängd.

AM
 
Sv: Analys nödvändig?

Du kan aldrig se på ett hö/hösilage vad det innehåller näringsmässigt. Du måste analysera för att få svart på vitt andelen MJ, smrp, mineraler etc. Brister syns oftast inte förrän efter ganska lång tid och då är skadan redan skedd.

Jag som har (dräktiga) avelsston och föl/unghästar MÅSTE analysera för att kunna lägga upp en lämplig foderstat till resp häst. Jag ser det dock inte som nåt nödvändigt *ont* utan som ett mycket bra hjälpmedel. Fodrar med ögonen gör jag i alla fall, eftersom tabeller inte är hela sanningen. Alla hästar är individer och behöver olika mängder, men utan analys står man sig slätt i längden.
 
Sv: Analys nödvändig?

Man kan inte se eller lukta sig till vad ett hö har för näringsvärde! Det ser man bara genom en analys...... Att den är fin nu innebär inte nödvändigtvis att det är bra kvoter i foderstaten, de tar lång tid innan du ser att du har proteinbrist och då har hästen redan tappat väldigt mycket! Kvoterna mellan mineralerna går inte heller att se. Hur vet du att du överhuvudtaget behöver mineralfoder? Om de inte behövs så finns de ju ingen anledning att ge det.... Förr resonerade jag oxå som så att en analys var onödigt, men de tycker jag inte längre. Hur ska man kunna göra en riktig foderstat utan att veta vad höet innehåller när de är de som är de viktigaste? Utan en anlys har du ju egentligen ingen riktig foderstat, de e ju bara en chansning..... går de bra så gör de..... Naturligtvis måste man titta på hästen oxå! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Analys nödvändig?

Visst kan hästens "utsida" vara fin utan analys - men mineralerna blir ju ändå ett "problem": för hur vet du att hästen får tillräckligt mycket mineraler, och att balansen dem emellan är bra?
 
Sv: Analys nödvändig?

Man kan som många redan sagt inte se vad för näringsvärde hö har genom att bara titta på det. Jag har i år ett väldigt fräscht, skulltorkat och löspressat hö med fin färg och doft men med dåliga värden, 7 MJ och bara 28 smrp. Jag behöver alltså ge proteinrikt foder som komplement till höt. Havre funkar inte alls med mitt hö i år.

Bara för att höt har en fin grön färg och luktar gott betyder inte att det är bra näringsmässigt sett.
 
Sv: Analys nödvändig?

Vart vänder man sej om man vill analysera? Vad kostar det?
 
Sv: Analys nödvändig?

Hjortens lab eller Analycen utför analyser på grovfoder.

Man kan även vända sig till granngården butikerna och lämna in sitt grovfoder där för analys. De skickar vidare grovfodret till Analycen.

Hjortens lab är nog billigare än Analycen som tar lite drygt 500 kr för Protein,MJ och mineralanalys.
 
Sv: Analys nödvändig?

Jag tycker nog att analysera höet är bra. Man kan ju inte "se" med ögat närings innehållet på höet/ensilaget. När man har gjort en analys av höet vet man om man behöver lägga till något eller ej. Har inte tidigare gjort analys, men är på väg åt det hållet för att jag vill veta om min hästar får i sig vad de behöver. :)
 
Sv: Analys nödvändig?

Visst funkar det... de år som höt är tillräckligt bra näringsmässigt. Råkar det vara ett år som det INTE är lika bra så missar man många månaders näring innan man hinner korrigera. Och mineralernas brist/obalans kan du inte se förrän det är för sent.
 
Sv: Analys nödvändig?

Lupin skrev:
Du kan aldrig se på ett hö/hösilage vad det innehåller näringsmässigt.

Med rätt UTBILDNING kan du göra en hyfsad skattning om vad hö/hösilage har för näringsvärde genom att se på materialet.
 
Sv: Analys nödvändig?

SnigelEffekt skrev:
Man kan inte se eller lukta sig till vad ett hö har för näringsvärde!

Med rätt UTBILDNING kan du göra en hyfsad skattning om vad hö/hösilage har för näringsvärde genom att se på materialet. Även lukten säger mig mycket om vad jag kan förvänta mig tex höga halter av mögel. Mögel stjäl näring = sämre näringsvärde
 
Senast ändrad:
Sv: Analys nödvändig?

Sweet skrev:
Man kan som många redan sagt inte se vad för näringsvärde hö har genom att bara titta på det.

Med rätt UTBILDNING kan du göra en hyfsad skattning om vad hö/hösilage har för näringsvärde genom att se på materialet.
 
Sv: Analys nödvändig?

Skuggfaxe12 skrev:
Man kan ju inte "se" med ögat närings innehållet på höet/ensilaget.

Med rätt UTBILDNING kan du göra en hyfsad skattning om vad hö/hösilage har för näringsvärde genom att se på materialet.
 
Sv: Analys nödvändig?

Har du hakat upp dig :)

Att VETA och att UPPSKATTA är väl ändå helt olika saker.
 
Sv: Analys nödvändig?

Magdalena skrev:
Har du hakat upp dig :)

Att VETA och att UPPSKATTA är väl ändå helt olika saker.

Om jag, med min utbildning,vill köpa ett parti hö/ensilage så tittar jag ju på materialet och gör en bedömning om detta duger åt mig. Uppskattar jag detta till under40g smbrp och 8MJ/kgTs så letar jag ju vidare. Jag kostar ju inte på en analys bara för att konstatera att detta innehöll 23g smbrp och 7MJ/kgTs. Detta märker ju jag då jag ser bedrövelsen. Om jag däremot hittar ett material som jag skattar till 9-10MJ och mer än70g smbrp/kgTs så blir jag ju het och då kostar jag ju på mig en analys.

Nästa grej är ju följande. Vill bara visa hur fel nogräknade foderstater ibland kan bli vilket vi då ibland kan läsa här då folk säger att dom går bet på sina uträkningar. Nu tar jag ett exempel från praktiken och du ska nu få hjälpa mig lite så att du inte tror att jag fuskar.

På en gård har det producerats 35 rundbalar som är avsedda för hästutfodring, alla från samma fält. Det är 4 hästar som ska äta detta under okt-mars. Du ska nu räkna ut en foderstat till dessa. Inga prov har tagits. Det första du ska göra är att ta prov från dessa för att skicka på analys. Du har inte råd att ta prov från alla balarna. Balarna är nummrerade från 1 till 35. Från vilka balar tar du ut prov för analys och hur många enskilda paketanalyser vill du göra eller nöjer du dig med EN analys som ska representera alla 35?
 
Sv: Analys nödvändig?

Gammeln skrev:
Nästa grej är ju följande. Vill bara visa hur fel nogräknade foderstater ibland kan bli vilket vi då ibland kan läsa här då folk säger att dom går bet på sina uträkningar. Nu tar jag ett exempel från praktiken och du ska nu få hjälpa mig lite så att du inte tror att jag fuskar.

På en gård har det producerats 35 rundbalar som är avsedda för hästutfodring, alla från samma fält. Det är 4 hästar som ska äta detta under okt-mars. Du ska nu räkna ut en foderstat till dessa. Inga prov har tagits. Det första du ska göra är att ta prov från dessa för att skicka på analys. Du har inte råd att ta prov från alla balarna. Balarna är nummrerade från 1 till 35. Från vilka balar tar du ut prov för analys och hur många enskilda paketanalyser vill du göra eller nöjer du dig med EN analys som ska representera alla 35?

Jag vill vara med! Inte för att briljera, för det kan jag inte i frågan. Utan för att se om jag tänker rätt eller fel (och kanske lära mig något)

6 månader, 35 balar. Vi låtsas de äter upp allt, då går det 5,8 balar/månad i snitt, och antagligen inte jämnt fördelat utan december - februari har större månatligt förbruk än de andra månaderna.

Men jag skulle dela partiet i 3 delar. Bal 1 - 10, bal 11 - 25 och bal 26 - 35. Och fodra dem i nummerordning sen.

Tar analys på två balar i första partiet (bal 2 och 8 eller nåt) och tre balar ur andra partiet och två ur sista. Skickar således tre analyser. HELST skulle jag vilja veta vilken del av fältet resp bal kommer från eftersom det då är lättare att plocka ut representativa balar från hela fältet.

I teorin iaf, i PRAKTIKEN skulle jag hugga leverantören i örat och fråga vad f*n han sysslade med när han skördade och om han inte kunde orkat ta sig ur traktorn och tagit ett representativt grönmasseprov från fältet innan balning. Och köpt det analyserat och klart och sålänge jag visste att provet var representativt och balarna från samma åker 'blundat' för att vissa balar kommer ligga under analys och vissa balar över analys.
 
Sv: Analys nödvändig?

Förresten, jag tycker det är lite intressant det Gammeln var inne på om att analysera bara för att inse att 'nej för f*n, det här eländet vill jag inte ha'. Jag tycker det berör en viktig sak där.

Oftast har du ju fyra val när du ska köpa stråfoder:

1. Det finns analys. Och du kan välja att lita på den.

2. Det finns analys, men du analyserar själv också och det blir en delikat fråga när de inte stämmer med varandra. beror det på att ena eller båda parterna tog provet på fel sätt? Är det helt enkelt bara så trots representativt prov så slog det så illa att man lyckades plocka av balar från olika delar. Frågan är om man är så himla hjälpt av det mer än att man kan mishmasha ihop de två analyserna och köra på medelvärdet.

3. Det finns ingen analys och du köper oanalyserat och analyserar sen och har du tagit fan i båten får du ro honom iland, dvs är värdena skit så står du ut och runerar dig på proteintillskott.

4. Analysera INNAN köp, och avstå köp om värdena är dåligt. Detta kan bli rejält dyrt när du betalt för fjärde analysen som visar på kassa värden.

Jag gillar eg inget av dessa alternativ. Jag vill å ena sidan analysera själv eller vara HELT säker på att provet som analyserats av säljaren var korrekt taget. Men jag vill heller inte betala för något som vid analys visar sig vara kasst. Och jag vill inte bekosta X analyser bara för atta vstå köp.

Förr körde jag enligt alt köp det oanalyserat och stå ut. Men sen började jag sätta press på höbonden, och det kom en kompromiss. Jag köpte oanalyserat, analyserade det och fick BYTA det (alt låta köpet gå tillbaka om han inte hade annan skörd att ge mig) om analysen inte var bra. Men det är ju inte så vanligt att man får det, men himla praktiskt.

Nu köper jag analyserat, och har förhört mig om det verkligen är representativt prov. Och dte låter så, men jag var ju inte där så jag kan inte veta. Däremot är jag hjälpt av att veta vad det legat på tidigare år, exakt när det är skördat och hur vädret var då (och innan och efter) och kan jämföra med hur värdena är från intilliggande åkrar (analyserat av annan person, så endera gör bägge samma fel eller så ÄR värdet representativt)

Men jag vet när jag letade småbalshösilage (innan jag hittade min nuv leverantör) att jag funderade en hel del när jag ringde på annonser med analys, hur SJUTTON skulle JAG (som inte har gammelns hökblick) veta att analysen var sann och att den övht hörde till det parti jag fick?
 
Sv: Analys nödvändig?

Alexandra_W skrev:
Men jag skulle dela partiet i 3 delar. Bal 1 - 10, bal 11 - 25 och bal 26 - 35. Och fodra dem i nummerordning sen.

Tar analys på två balar i första partiet (bal 2 och 8 eller nåt) och tre balar ur andra partiet och två ur sista. Skickar således tre analyser. HELST skulle jag vilja veta vilken del av fältet resp bal kommer från eftersom det då är lättare att plocka ut representativa balar från hela fältet.

Nog får du vara med. Hur och när ska du ta ut dina prov ur balarna? Du vill ta prov på 7 balar men vill bara göra 3 analyser. Du kan ju inte öppna en massa balar för att ta prov eftersom du inte kan fodra ut dom på en gång utan att bli förstörda. Du kan inte vänta på att ta analys för då har du ju redan fodrat upp en del andra balar utan att veta vad du har för värden? Har du råd att göra 3 analyser? Så hur gör du praktiskt utan att förstöra en massa balar bara för att ta ut prov men ändå ha tillgång till bra resultat under hela perioden?

Det är ingen idé att ta leverantören i örat för när det är skörd så är det skörd, då har ingen tid med att springa på fältet och ta prov för alla har fullt upp med att få in skörden innan regn. Om inte annat så har han fler fält att skörda. Dessutom brukar man ju köra sönder maskiner och då går det åt folk till att reparera. Så det här med att ha folk som tar prov på fältet har man nog inte tid eller råd med för dom gör bättre nytta på annat håll :angel:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·
Foder & Strö Så har vi fått svar på blodprovet till min fina Plet (fläck på danska :)) Han ligger lågt i Zink (6,1 - normalnorm ca. 9-19) samt lite...
Svar
7
· Visningar
1 804
Senast: Siggan
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 190
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp