E

Eeiram

Hej!

Jag skulle vara jätteglad om någon ville tala om hur man gör en höanalys för hö i småbalar.

Jag skall skicka iväg till AnalyCen. Är det någon som vet hur mycket det kostar att analysera höet med moms om man vill ha energi, protein (råprotein + smältbart protein), samt mineraler?

Det är första gången jag skicka eget prov för analys så jag är tacksam för all hjälp jag kan få, hur jag går tillväga samt prisuppgifter.

Mvh Marie
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: AnalyCen

Jag brukar ta prov från så många balar som möjligt och blanda i påsen (för att få en så representativ analys som möjligt). Jag proppar deras påse full och trycker ut luften.

Har för mig att fullanalysen kostar 620 kr, men vill du ha aktuellt pris får du nog ringa dit och höra för säkerhets skull.
 
Sv: AnalyCen

Tack för svaret!

Innebär fullanalys alltså en analys där energi, protein och mineraler ingår?

Jag har läst på deras hemsida att man skall klippa höet i små bitar, som sagt, jag har aldrig tidigare gjort en egen analys så jag vet inte riktigt hur jag skall göra.

Mvh Marie
 
Sv: AnalyCen

Vi har specialpris, vill du ha närmare information om hur de vill ha provet och vad det kostar rekommenderar jag att du ringer och pratar med Roland.
 
Sv: AnalyCen

Jag har gjort så att jag tagit fram 6-10 balar och öppnat. FÖRSIKTIGT delat de och lyft ut lite från mitten på alla balar, akta så du inte rycker och sliter och tappar! Sen har jag knött ner så mycket de går i emballaget och sen skickat, jag har alltså inte klippt det. Man måste inte göra det.... :)
 
Sv: AnalyCen

Om du beställer embalage från Analycen (vilket är gratis) så står det hur du ska gå tillväga...alla information får du ju hem i brevlådan. Förövrigt är det billigare att analysera hos Hjortens lab.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 466
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp