Kana på rumpan räknas till besvärad, det ska ingen hund göra. Jag tänker att du kanske behöver se över fodret i första hand. Bajsar han hårda kluttar eller är det mjuka, kletiga korvar? Analsäckarna töms varje gången hunden bajsar, men om bajset är för löst töms inte alltid analsäckarna som de ska, och de kan bli överfyllda och då även bli inflammerade. Antingen byter man foder (foder med högre energiinnehåll, eller allergifoder), eller lägger till mer fibrer i form av tillskott (exempelvis ProFibre, Olewo morötter).
Hos en hund med återkommande problem kan det också vara bra att då och då tömma analsäckarna, men överdrivet tömmande kan också leda till irritation och inflammation. Jag skulle inte tömma mer än en gång per vecka, om han fortsätter att vara besvärad. En hund som dock är helt obesvärad ska man inte tömma analsäckarna på.
Återkommande analsäcksbesvär är ofta kopplade till allergi (atopi, foder) så den biten kan vara bra att se över. Ibland är det analsäcksmynningarna som är felskapta och alldeles för trånga, villket leder till att dom inte töms som de ska och därmed upprepade inflammationer. Då behöver de oftast opereras bort.
Men jag skulle inte operera bort analsäckarna på en hund som ”bara” åker kana, då skulle jag börja med foder och därefter hudutredning. Om hunden dock återkommande behöver sövas för att spola analsäckarna pga kraftiga inflammationer så bör dom tas bort. Operationen är smärtsam, så man brukar lägga epidural och sedan ha kvar hunden över natten för post-operativ vård. Det finns även känsliga strukturer i området (ringmuskel, nerver) som kan skadas om det vill sig illa, därav att det ska vara noggrant övervägt innan beslut om operation tas. I de flesta fall går det dock jättebra.