Analsäcksinflamation

Beppo

Trådstartare
Ja... då var det dags igen att åka till veterinären med min lilla kisse. Hon har ont när hon gör sina behov och kräks upp maten. Vet itne riktigt vad jag ska göra i fortsättningen...det skulle kosta runt 7000 kr att operera bort analsäcken men det är pengar som jag inte har... alternativet är att åka på koll i gång /halvår och det går då på 700 kr för en behandling.

vill inte att kisse ska ha ont men samtidigt...hur mkt pengar ska man lägga ut på sin katt? Blir en hel del om man räknar ihop och katten är bara ett år än. Är det humanast att låta kisse somna in?

Sv: Analsäcksinflamation

Aj aj aj... Sånt gör så ont... Min kära Siri skrek rakt ut när man lyfte henne och det var så jag upptäckte det. Hon fick åka till Strömsholm direkt, där hon blev nedsövd och de gjorde rent analsäckarna. Sen fick hon en dränslang i baken... Och antibiotika. Det här är snart ett år sedan och det har inte kommit tillbaka.

Är det här något som din katt ofta får eftersom du pratar om att operera bort dom? Vet du varför det uppkommer?

För att svara på din andra fråga så skulle jag gladeligen betala 700 kr/halvår om alternativet vara att ta bort kissen. Min andra kisse kostade mig runt 5000 kr i veterinärkostnader under första halvåret jag hade henne eftersom hon åkte på en segdragen ögoninflammation + att jag kastrerade henne. Roligare saker går ju att göra för pengarna, men djurens hälsa går i första hand!

Sassy- vi ger Iams kattfoder vilket jag tycker har fungerat mkt bra hittintills. I början hade vi billigt foder som köps i vanlig butik vilket inte alls fungerade. Hon har lite gaser i magen till och från och det visar sig mer då hon är dålig.

Sirisiri- precis samma symptom på min katt. Hon är rätt ilsken och oberäknerlig av sig och jag kan tänka mig att det har med inflamationen att göra. för 4 månader ungefär var vi in första gången och rensade ur, hon fick då antibiotisk salva och blev nedsövd. Hon tycker verkligen inte om att åka till veterinär så jag tyckte väldigt synd om henne!
Frågan är om hon lider så pass av det och om det är återkommande, är det värt allt lidande att fortsätta behandla henne?
Veterinären pratade om operation så det var därför jag skrev det alternativet här. Det går alltså att oberera bort analsäcken om det återkommer gång på gång.
Självklart går djurens hälsa i första hand men samtidigt undrar jag om det är värt det. Katten lider och det blir mycket pengar. Vill itne ha en katt som har ont.

Detta är alltså andra gången katten får det? Är katten ilsken kan det ju faktiskt bero på att hon har ont mer eller mindre hela tiden. Då kan man ju fundera på om det är värt det. Om jag vore du hade jag avvaktat och sett om det kommer tillbaka flera gånger. Det är ju ett annat läge om katten är glad och mår prima mellan gångerna...

jo hon har haft det en gång innan. Var nog för 4 månader sedan eller något sånt. Hon är opålitlig och kan helt plötsligt riva och bitas om man klappar henne för mycket och det har kommit på senare tid. När hon var yngre så var det inte alls på det viset. Nu ska vi till veterinären o se vad de säger, ska avvakta men fortsätter hon att vara lömsk och aggressiv så får jag nog överväga avlivning tyvärr. Jag själv märker inte så mkt av hennes beteende eftersom hon alltid har haft mig som sin favorit men resten av familjen märker dessto mer.

Och försäkringen täcker inte en sån operation då?

För som sagt, om hon är ilsken så är det säkert pga smärta då

har henne inte försäkrad. vet att det är dumt men har bara inte blivit att vi försäkrat henne. Kanske inte vore så dumt att göra det

Tänk på att det brukar vara någon månads karens vid nyteckning av försäkring. Och kommer försäkringsbolaget på att katten har haft samma problem innan du tecknade försäkringen, är det tyvärr inte säkert att du får ersättning. Men fråga för guds skull inte om det, då får du reservation direkt!!! :mad:

I ditt fall hade jag nog också övervägt avlivning. Hur mycket man är beredd att betala beror ju faktiskt till stor del på hur mycket man känner för katten. Båda mina katter är mitt allt och jag skulle betala och göra precis vad som helst för dom. :love: Men jag har också haft en katt som jag inte kände någonting för. Det var en snäll och trevlig katt, men det klickade bara inte. När hon började göra sina behov precis överallt utom på lådan, så hade jag inte så mycket tålamod med henne.

jo.. tänkte på det med angående försäkring. Svårt det där

katten är en enmanskatt och har tytt sig till mig och jag tycker verkligen om henne jättemycket. Men pengar till operation har jag inte och lider katten så vill ja ginte vara självisk och låta henne vara kvar i livet. Trots att jag kommer sörja henne för jag älskar verkligen dne katten!

Det låter lite som min Wilma, som jag tog bort för snart 6 år sedan. Blir fortfarande ledsen när jag tänker på henne. Det var en otroligt speciell katt. Hon älskade mig och litade fullständigt på mig, var hur tillgiven som helst. (När hon hörde mina steg i trappuppgången hoppade hon upp på pallen som stod i hallen innanför dörren. Så fort jag öppnade dörren ställde hon sig upp på bakbenen och föll handlöst mot mig för att hon ville upp och kramas. :love: Hon visste ju att jag alltid tog emot henne!) MEN hon hade energi för minst 10 katter. Och då överdriver jag inte!!! Smart som attan var hon också, så till sist blev det helt ohållbart. Gud vad jag saknar den kissen...

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 106
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 820
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama