Sv: Analsäckar..
Att läcka urin är inte detsamma som att kissa. Att läcka är inkontinens och det är inte det som händer när man sätter sig för att kissa.
Jag ber om ursäkt om det lät otrevligt, det var inte meningen, men när frågan som ställdes var så - i mina ögon - befängd, så kunde jag inte riktigt ta det på fullaste allvar, att personen verkligen ville operera sin katt för att den tömde analsäckarna.
Jag förstår mycket väl att det är jobbigt, men inte att det skulle vara befogat med operation bara för att bli av med en lukt.
En katt har mera sällan än en hund problem med sina analsäckar. Problem dvs inflammation (vilket beror på att analsäckarna av någon anledning INTE kan tömmas) visar sig genom ökat slickande i analregionen, att djuret gnager på låren eller svansen. Att djuret åker kana är inte heller ovanligt, men kanske främst är ngt man ser hos hund. Jag har läst att katter kan göra det, men inte sett eller hört det i verkligenheten. Vi allvarliga fall kan inflammationen leda till bölder som fistulerar, vilket är mkt smärtsamt. Återkommande analsäcksinflammationer eller om en böld uppstår är skäl att operera.
Ofta töms analsäckarna i samband med att djuret bajsar. Om djuret är löst i magen, kan analsäckstömingen utebli, då bajset liksom inte ger så stort tryck när det ska ut (förlåt om det var en äcklig förklaring). Därför är fibrer bra i förebyggande syfte. Vad äter katten?
En rädd katt kan även tömma analsäckarna, förmodligen för att skrämma fienden. Det är inte helt klarlagt vad analsäckarna har för funktion, om de har någon längre, eller om de bara är ett rudiment från förr, som vår blindtarm.
Det är väl inte fel att visa upp katten för veterinär, men om den inte visar några andra symptom (vilket ts inte har nämnt och jag därför inte kan uttala mig om) tror jag inte att det kommer ge något. Mer än en räkning, alltså.