anabola steroider?!

S

Sockeplast

Har hört att man kan ge det som medecin till katter. Låter ju helsjukt..
Men någon som har gett det till sin katt här eller som vet hur det funkar? funkar det över huvudtaget? Vart lite nyfiken, bara.

Sv: anabola steroider?!

okej, tack för ditt svar. Jo, det har jag också hört, att njursjuka katter kan få det. Och min kisse är just det, tyvärr. Så jag blev lite nyfiken.

Hmm, undrar hur beprövat det är egentligen och om det har några biverkningar.
Någon mer som vet nåt om det kanske??

Biverkningar har det troligen. Frågan är hur allvarliga. Tror din veterinär kan ge bäst svar på det.

Är det verkligen anabola? Kan inte se någon anledning till varför man skulle ge en njursjuk katt det, steroider är ett samlingsnamn för en typ av ämnen. Tex använder man ofta steriodsalvor på exem på både människor och djur.

Nej, man ger inte njursjuka katter anabola steroider. De brukar kunna få någon slags steroider, men inte anabola.

Min katt fick det då han blev njursjuk.. Anadur hette det.

Kommer inte ihåg biverkningarna nu. Det var ett tag sen han fick det..

Anadur, okej.. Men även om inte det finns kvar så kanske det finns något annat preparat?

Renin är ett peptid i njurarna som stimulerar frigörelsern av steroidhormonet Aldosteron (via en process som kallas RAAS-systemet) från binjurebarken. Aldosteron ökar Natrium-reabsorptionen i njurarna. Steroider är alltså en typ av hormoner. Har man njurproblem kan jag tänka mig att Renin-sekretionen påverkas, vilket innebär att man måste tillföra Aldosteron via läkemedel. Kanske var det detta han menade?

Oj, förlåt -jag som försökte skriva så lättförståeligt som möjligt :o Vad var det du inte förstod, så kanske jag kan förklara det lite bättre?

MissFideli skrev:
Intressant!! Kan du ta det på svenska också så jag som inte är utbildad inom medicin förstår?

Ökad natriumreabsorption medför högre blodtryck och därmed bättre filtrering i njurarna.

Detta för att första steget i filtreringen innebär att ämnen till följd av blodtrycket pressas genom ett "filter". Klent blodtryck innebär att det kommer inte pressas igenom lika mycket som vid högt blodtryck och hela filtreringsprocessen försämras.

Parantes: Läste idag att man har provat att ge katter med njursvikt anabola steroider, men deras effekt är inte dokumenterad.

Det tragiska med njursvikt är ju att när symptom väl uppkommer har 70-80% av njurarna redan kajkat ihop så det finns ju inte så mycket att göra, förutom att ge katten en lämplig kost så att de funktionella delarna inte kajkar ihop de också. Jag betvivlar att medicinering med aldosteron gör varken från eller till eftersom de 20-30% av njurarna som fortfarande funkar ändå funkar bra. De 70-80% som kajkat ihop kan man inte göra något åt.

Man kan ge njursjuka katter anabola steroider, men som sagt var så är effekten inte helt klarlagd. Teorin bakom detta är att katter som är njursjuka tappar en del protein (återupptaget via njurarna minskar), vilket i sin tur leder till att de bryter ner sina egna muskler. Det är för att motverka nedbrytningen av musklerna man ger anabola steroider.

åh, tack för alla svaren! :bow:

Ja, jag har också läst att man oftast upptäcker njursvikten för sent egentligen, tyvärr.

Min kisse är rätt smal och omusklad så jag tror att det stämmer det ni säger (observera att hon redan har konstaterad njursvikt). Hon har börjat dricka mer, men i övrigt verkar hon må relativt bra. Så jag vill ge henne en chans till så länge hon inte har ont. men jag vet bara inte vart jag ska vända mig för den klinik vi går till annars medicinerar inte ut steroider verkar det som.. (de fattade inte vad jag sa, hon sa bara "nej det har jag aldrig hört talas om")

någon som har tips på någon bra mottagning i Stockholmsområdet som ger det?

Ingenting igentligen :o Jag är inte sådär kanonsmart, så så lätt som möjligt. Sol förklarade ju lite. Jag har själv haft en njursjuk katt och är livrädd att nån av mina 2 nuvarande ska få dåliga njurar. Båda äter torrfoder och ingen vill pröva bra mat. Funderar t.o.m på att regelbundet ta blodprover för att vara ute i tid om det är så. Med min förra var det alldeles för sent.

kom på att man inte får skriva ut namn och så här. men om någon har någon bra veterinär, djursjukhus, etc att tipsa mig angående det här så kan ni ju pm:a mig, eller lägga till mig på msn eller vad som helst.
Tacksam för all hjälp vi kan få!!!

Cortison tillhör gruppen Steroider........
Och cortison ges ju vid ett flertal tllfällen, inte för att det botar, men det tar bort en mängd besvärande symptom tex klåda och svullnad.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
491
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Ska inleda med att säga att hjärte-katten är inlagd på djursjukhus, jag kan inte låta bli att googla mig blå men hittar nästan...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama