Anabola Steroider

Luchador

Trådstartare
En kompis till mig tränar bodybuilding och frågade mig häromdagen om anabola har effekt på hästar. Jag visste inte riktigt svaret, så har sedan dess gått o funderat på saken. Och av ren nyfikenhet började jag forska i det hela.

Vanligast är ju att man dopar travhästar med det tydligen. MEN vad ger det för effekt på dem? O hur påverkar det såfall ridhästar? Hur lång karens? och är det testosteron dom får då? eller är det nått skumt preparat? För anabola är ju bara ett samlingsnamn.

Hittade nämligen inte speciellt mkt om det på google. O inte på ridsportförbundets anti-doping sida heller..

Så vad har ni att säga om ämnet?

Sv: Anabola Steroider

Inom haltervärlden (quarter/paint) är det ju allmänt känt att man kan ge hästar anabola steroider för att öka deras muskelmassa. Jag tror det var vanligare förr dock, man drogtestar ju numera.

Tillägg, inte i Sverige. Vi har inte samma typ av tävlingar/hästar/mål här utan det är mest i USA det ser ut så.

Senast ändrad:

Enligt denna artikeln så: "Recent scientific studies show that anabolic steroids have not proven to be of benefit to the horse."

Och denna: "[...]anabolic steroids. They are used primarily by veterinarians to keep horses eating and training aggressively. They also are used to replace hormones lost in male horses after being castrated."

Googla "anabolic steroid use in halter horses" eller nåt liknande ;)

Tydligen inte helt ovanligt bland andra raser heller....

Googla "anabolic steroid use in halter horses" eller nåt liknande ;)

Tydligen inte helt ovanligt bland andra raser heller....

Ahhhhh. Ska kolla. Men är det samma preparat till häst som till människa? Tycker det hela är otydligt och luddigt.

Om det är exakt samma vet jag inte. Har inte fördjupat mig i det alls utan vet bara att det existerar. Men så kan jag inte värst mycket om anabola steroider överlag heller :D

Men kolla runt lite, jag vet att jag har läst olika namn på preparat och substanser här och var!

Tillägg: Att det är luddigt är väl förmodligen för att det är förbjudet och de som använder det skriver säkert inte det någonstans....

Travet i Europa har nyligen bestämt att det är två års avstängning/startförbud både för avel och tävling om det hittas anabola i en häst vid dopningsprov!
I vanligt urinprov kan man inte se anabola så väldigt långt tillbaka, men numera tas det stickprovsmässigt även tagelprov, där kan man se om hästarna fått anabola flera år tillbaka. Det är dock ganska dyra analyser.
Det finns ett fall i svensk travsport ifjol, där Nils Enqvist dömts för dopning med anabola, sök på hans namn så hittar ni nog mer information!

Om det är exakt samma vet jag inte. Har inte fördjupat mig i det alls utan vet bara att det existerar. Men så kan jag inte värst mycket om anabola steroider överlag heller :D

Men kolla runt lite, jag vet att jag har läst olika namn på preparat och substanser här och var!

Tillägg: Att det är luddigt är väl förmodligen för att det är förbjudet och de som använder det skriver säkert inte det någonstans....

Uppenbarligen är det samma preparat som används. Skumt enligt mig. Men men.

Travet i Europa har nyligen bestämt att det är två års avstängning/startförbud både för avel och tävling om det hittas anabola i en häst vid dopningsprov!
I vanligt urinprov kan man inte se anabola så väldigt långt tillbaka, men numera tas det stickprovsmässigt även tagelprov, där kan man se om hästarna fått anabola flera år tillbaka. Det är dock ganska dyra analyser.
Det finns ett fall i svensk travsport ifjol, där Nils Enqvist dömts för dopning med anabola, sök på hans namn så hittar ni nog mer information!

Jo läste lite om det... Tur det inte är så vanligt i europa. Såg hemska bilder på google av överpumpade quarter hästar.. Urk

Har i alla fall använts ur medicinsk synvinkel här i sverige vet nämligen en häst (inte min) som blvit tjuvbetäckt som 1 åring fölade som 2 åring och tappade allt såg ut som ett totalt vanvårdsfall hur mkt mat de än stoppade i den och där satte veterinären till slut in anabola på den och det fick den äntligen att hämta sig i kroppen och börja se normal ut, var sista utvägen de provade innan de gav upp.
Har dock bestämt för mig att det var livstidstävlingsförbud på häst behandlad med anabola kanske är ändrat iom ovanstående nämner 2 år ?

Jag såg en häst (utomlands) behandlas med anabola. Den satte liksom aldrig några muskler och var mager som en indisk ko. Trots träning och balanserad kost. Därför bestämde ägaren och veterinären att ge några shots med anabola. Men jag såg inte att det blev någon skillnad. Det enda som hände var att hästen fick groteskt tjocka ben, så i det här fallet var det ingen lyckad behandling...

Har i alla fall använts ur medicinsk synvinkel här i sverige vet nämligen en häst (inte min) som blvit tjuvbetäckt som 1 åring fölade som 2 åring och tappade allt såg ut som ett totalt vanvårdsfall hur mkt mat de än stoppade i den och där satte veterinären till slut in anabola på den och det fick den äntligen att hämta sig i kroppen och börja se normal ut, var sista utvägen de provade innan de gav upp.
Har dock bestämt för mig att det var livstidstävlingsförbud på häst behandlad med anabola kanske är ändrat iom ovanstående nämner 2 år ?
Två år är en överenskommelse i travunionen U.E.T och det medför ett tävlings och avelsförbud som gäller i princip för hela Europa. Det är en skärpning och omöjliggör att hästen kan flyttas till ett annat land och fortsätta sin karriär där.
Det aktuella landet kan fortfarande döma till livstids avstängning.

Senast ändrad:

Jo har läst lite runtomkring nu att det används i vissa specialfall på vanvårdshästar för att påskynda återhämtning.

Men tycker fortfarande det verkar skumt att en 600 kg häst ska ha samma dos som en människa? är det realistiskt eller?

Ahhhhh. Ska kolla. Men är det samma preparat till häst som till människa? Tycker det hela är otydligt och luddigt.

Ja det är samma bara olika läkemedelsnamn.
Det händer att medicinskåp länsas i stall, innehållet lockar både knarkare och brukande byggare.
Även läkemedlen som ges till hästar med luftrörsproblem är lockande prestationshöjare för människor.
Man ger steroider till hästar med lite olika syften. Dels som doping inför tävling men även till långtidskonvalescenter.
Anabola har positiva effekter inom många områden, både gällande djur och människor.

Ja det är samma bara olika läkemedelsnamn.
Det händer att medicinskåp länsas i stall, innehållet lockar både knarkare och brukande byggare.
Även läkemedlen som ges till hästar med luftrörsproblem är lockande prestationshöjare för människor.
Man ger steroider till hästar med lite olika syften. Dels som doping inför tävling men även till långtidskonvalescenter.
Anabola har positiva effekter inom många områden, både gällande djur och människor.

mjo jag kom fram till de efter mkt googlande. dock skumt att häst o människa ska ha samma dos?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka