Amstaff vs Staffe

sandrapauline

Trådstartare
God kväll :)

Har nu för ett tag sedan bestämt mig att skaffa en till hund och kommit fram till att det är en amstaff eller staffe jag vill ha :) Har i dagsläget en jack russell-tik som är väldigt bestämd om vad som gäller kring henne. Inget resursförsvar, mer bara att hon vill kunna vara ifred. Annars en go liten dam på 4,5 år :) Hon har inget problem med "buffligheten" dom har då hon umgås med exemplar av båda raserna och har funkat fint.

Frågan är nu alltså vilken av de två som kanske skulle passa in bäst? Vilken skulle ni valt och varför? :)

God kväll :)

Har nu för ett tag sedan bestämt mig att skaffa en till hund och kommit fram till att det är en amstaff eller staffe jag vill ha :) Har i dagsläget en jack russell-tik som är väldigt bestämd om vad som gäller kring henne. Inget resursförsvar, mer bara att hon vill kunna vara ifred. Annars en go liten dam på 4,5 år :) Hon har inget problem med "buffligheten" dom har då hon umgås med exemplar av båda raserna och har funkat fint.

Frågan är nu alltså vilken av de två som kanske skulle passa in bäst? Vilken skulle ni valt och varför? :)

Det där beror ju helt och hållet på vad du önskar för kvaliteer hos hunden och vad du ska göra med den? Staffarna har jag fått för mig funkar lättare med andra hundar.

Vad ska du göra med hunden?
Personligen tycker jag inte att det skiljer sig särskilt mycket mellan raserna mer än storleken.

Jag har en Pitbull och en Amstaff i dagsläget. Skulle nog aldrig kunna tänka mig en staffe men det är mest pågrund utav storleken.

Jag är väldigt allsidig i vad som görs med hunden aktiveringsmässigt. Provar på det mesta med hundar och det som hunden gillar gör vi mer av :) Min JR har provat sig genom viltspår, lydnad, agility, wp, grytträningar, utställningar m.m. Så eftersom jag gillar det mesta så kör jag på vad hunden ser ut att trivas med.

Hur skiljer sig Pitbull från de andra 2 nämnda @Askur ? Känns för mig också som att det är mest storleken som skiljer, men i så fall så kollar jag på uppfödare vars jag kan hitta den bästa så får det bli den ras det blir kanske :)

De jag har träffat har skiljt sig ganska mycket åt mentalt. Amstaffarna har varit ängsligare, haft snäppet större kamplust och inte varit helt socialt trygga. Straffarna har varit ena glada skitar :D. Men jag har inte träffat så många, särskilt inte staffar.

Jag hade dock inte vågat skaffa någon av raserna pga att det verkar vara så vanligt med allergier, hud- och magproblem.

Jag har träffat både trygga och mindre trygga amstaff. Staffarna som du säger @Milosari har mestadels varit glada skitar :D

Det jag tänker är att jag får göra massa efterforskning om hur tidigare kullar blivit och hur hundarna uppfödaren har hemma verkar vara :) Känner till de problem som kan finnas och även där kommer jag vara noga med hur det sett ut i tidigare kullar osv för att få så bra förutsättningar som möjligt, även om det inte är en garanti.

Vi har två staffar,lite "enklare" än amstaff på många sätt,inte lika hård innanför skallbenet,och mjukare i sättet. Dock upplever jag att amstaff och staffarna är lika glada skitar bägge två,mot människor,medans amstaffen kan vara lite tuffare mot andra hundar.

Vi valde bort amstaffen just för att vi inte kan erbjuda massa olika och mycket aktivering i dagsläget,vi går vanliga promenader,och tränar huvudet med lite trick och godissök hemma,och vi kände att en amstaff inte skulle nöja sig med det,så det blev staffen. Han orkar med när vi vill mer utan problem,men han nöjer sig mer än väl med det vi oftast erbjuder.

Hur skiljer sig Pitbull från de andra 2 nämnda @Askur ? Känns för mig också som att det är mest storleken som skiljer, men i så fall så kollar jag på uppfödare vars jag kan hitta den bästa så får det bli den ras det blir kanske :)

Pitbullen är i stor utsträckning än idag en renodlad kamphund med stora variationer vad gäller både storlek, kroppsbyggnad och mentalitet. Det finns andra avelsinriktningar men dessa har inte importerats i någon större utsträckning till landet. Mitt råd är att du ska se dig om efter en staff eller en amstaff.

Den största skillnaden mellan raserna är storleken och det ska inte underskattas. Det förekommer hundaggressivitet hos raserna och skulle det problemet uppkomma är det helt enkelt lättare att hantera en mindre hund. Staffarna uppfattar jag också som jämnare i mentaliteten medan det finns en större variation hos amstaffen. Hos amstaffen kan du få en dumglad hund som är som vilken staff som helst men du kan också få en mer reserverad hund med vaktinstinkt.

Tror båda raserna kan passa dig. En mindre amstafftik är inte så mycket större än en staff och i det läget kan valet av uppfödare vara mer intressant än valet av ras.

Senast ändrad:
Pitbulls är betydligt vassare än staff och amstaff
Pitbullen är i stor utsträckning än idag en renodlad kamphund med stora variationer vad gäller både storlek, kroppsbyggnad och mentalitet. Det finns andra avelsinriktningar men dessa har inte importerats i någon större utsträckning till landet. Mitt råd är att du ska se dig om efter en staff eller en amstaff.

Hur tänker du med "renodlad kamphund med stora variationer vad gäller både storlek, kroppsbyggnad och mentalitet"?

Jag är väldigt allsidig i vad som görs med hunden aktiveringsmässigt. Provar på det mesta med hundar och det som hunden gillar gör vi mer av :) Min JR har provat sig genom viltspår, lydnad, agility, wp, grytträningar, utställningar m.m. Så eftersom jag gillar det mesta så kör jag på vad hunden ser ut att trivas med.

Största skillnaden tycker jag är den mentala biten. Pitbull är otroligt vassa och skarpa hundar.
Däremot, om man har tiden, möjligheten och tålamodet så får du minst en lika fin hund.

Pitbulls är betydligt vassare än staff och amstaff

Hur tänker du med "renodlad kamphund med stora variationer vad gäller både storlek, kroppsbyggnad och mentalitet"?

Renodlad kamphund syftar på att rasen först och främst enbart avlas för ett syfte och när det syftet står i centrum för aveln kommer stora variationer att förekomma i rasen. En pitbull kan väga allt mellan 10-40 kg och mankhöjden kan variera stort. Gällande kroppsformen finns allt mellan lättbyggda och långbenta hundar till kortbenta och oerhört kraftigt byggda hundar. Mentaliteten varierar också rejält då det övergripande målet är att vinnande hundar och hundar som visar gameness går i avel. Vilka övriga egenskaper hunden har mentalt är alltså av underordnad betydelse i förhållande till vinster och gameness.

Den största skillnaden mellan raserna är storleken och det ska inte underskattas. Det förekommer hundaggressivitet hos raserna och skulle det problemet uppkomma är det helt enkelt lättare att hantera en mindre hund. Staffarna uppfattar jag också som jämnare i mentaliteten medan det finns en större variation hos amstaffen. Hos amstaffen kan du få en dumglad hund som är som vilken staff som helst men du kan också få en mer reserverad hund med vaktinstinkt.

Tror båda raserna kan passa dig. En mindre amstafftik är inte så mycket större än en staff och i det läget kan valet av uppfödare vara mer intressant än valet av ras.

Ja, det är ju en tik jag är ute efter och börjar vara i tankarna att rasen kanske kvittar av dessa två om jag hittar rätt uppfödare och allt känns bra där :) Är du insatt i raserna och kan rekommendera någon kennel? Suttit och forskat ett bra tag nu så har några jag ska ringa upp och prata med.

Ja, det är ju en tik jag är ute efter och börjar vara i tankarna att rasen kanske kvittar av dessa två om jag hittar rätt uppfödare och allt känns bra där :) Är du insatt i raserna och kan rekommendera någon kennel? Suttit och forskat ett bra tag nu så har några jag ska ringa upp och prata med.

Jag har dålig koll på amstaffuppfödare så där får någon annan gärna tipsa dig. Gällande staffarna kan du börja med att besöka staffinfo.se och friskstaffe.se för att läsa om rasens hälsoproblem och för att kolla statistik för uppfödare för de hälsoproblem som återfinns på SKK hunddata. Dock bör du ha i åtanke att det inte förs statistik för alla slags hälsoproblem. Den enda kennel jag kan tipsa om rakt av är Ballstaff men det finns fler bra kennlar och någon annan kan säkert fylla på med fler tips.

Jag upplever staffarna som mer förarveka och har mer "will-to-please" vilket är en stor fördel om man vill jobba med sin hund. Sen skiljer det givetvis en hel del mellan linjer. Staffarna är väldigt glada och goa hundar, hänger med på allt man hittar på men ligger gärna i soffan så länge ingenting annat erbjuds. Nackdelen som jag ser det är att de är väderkänsliga, men det får du räkna med hos amstaffen också. Ingen av raserna är en hund du släpper ihop hur som helst till andra hundar då de ofta har en viss skärpa gentemot andra hundar.

De amstaffar jag har träffat har varit tjockskalliga, svårmotiverade, lata och ingen direkt samarbetsvilja. Men dom flesta amstaffar jag har träffat har varit oreggade = blandraser. Så jag ska inte uttala mig för mycket. Det går säkert att hitta en rolig amstaff också.

Främst hudproblem finns i båda raserna så det gäller att kolla upp sin uppfödare och föräldrar, syskon och andra släktingar till hunden noga och höra sig för angående eventuella sjukdomar. HD förekommer så jag skulle rekommendera att köpa från röntgade föräldrar.

Jag upplever staffarna som mer förarveka och har mer "will-to-please" vilket är en stor fördel om man vill jobba med sin hund. Sen skiljer det givetvis en hel del mellan linjer. Staffarna är väldigt glada och goa hundar, hänger med på allt man hittar på men ligger gärna i soffan så länge ingenting annat erbjuds. Nackdelen som jag ser det är att de är väderkänsliga, men det får du räkna med hos amstaffen också. Ingen av raserna är en hund du släpper ihop hur som helst till andra hundar då de ofta har en viss skärpa gentemot andra hundar.

De amstaffar jag har träffat har varit tjockskalliga, svårmotiverade, lata och ingen direkt samarbetsvilja. Men dom flesta amstaffar jag har träffat har varit oreggade = blandraser. Så jag ska inte uttala mig för mycket. Det går säkert att hitta en rolig amstaff också.

Främst hudproblem finns i båda raserna så det gäller att kolla upp sin uppfödare och föräldrar, syskon och andra släktingar till hunden noga och höra sig för angående eventuella sjukdomar. HD förekommer så jag skulle rekommendera att köpa från röntgade föräldrar.
Blir faktiskt lite förvånad när jag läser eller hör att "dom amstaffs jag träffat har varit lata, icke samarbetsvilliga" och liknande. Dom amstaffs vi har haft och dom jag känner är otroligt alerta, samarbetsvilliga och energiska. Ett flertal är aktiva och tävlar rallylydnad och även agility. Nu är min egen amstaff en valp fortfarande men trots det märker man redan nu hur otroligt energisk och positiv hon är till allt som vi gör med henne. Hon är lite som en svamp. Vad som än händer, vad som än sägs är hon alltid där och vrider nyfiket på huvudet. Därför har jag som egen erfarenhet att det faktiskt är mycket hund att jobba med - Tack vare den sprudlande energin. Det är fantastiska hundar utav den anledningen. För du kan ha dem till allt. :)

OBS. Nu säger jag inte emot din åsikt. Som med alla hundraser har man olika uppfattningar. Som jag med staffar tex.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 313
Senast: Cissi_ma
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 180
Senast: As_Vegas
·
Hundhälsa Jag har en hanhund på 3 år, av okänd ras. Jag tog honom som omplacering när han var 1 år. Förmodligen är han någon sorts korsning av...
2
Svar
36
· Visningar
24 138
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 392
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar