Sv: Amstaff riktig soffmysare
Vill göra ett första och enda inlägg här på bukefalos, som jag inta annars är besökare av, men länkades till då jag sökte info.
Vill tacka dig, bebben, för att du delar med dig av din insiktsfulla inställning, och din ansvarskänsla.
Ser att många i tråden har det mysigt tillsammans med sina amstaff/amstaffblandningar, och det är fint. Många anser också att just deras hund är värdens finaste och behagligaste. Så menade även den husse vars hund näst intill slaktade min havannaishanne på en uteservering för en vecka sedan. Familjen hade haft sin hanne i 8 är, såklart världens snällaste, och hade aldrig gjort en fluga förnär, älskade familjens barn osv. Nu small det - och nej, teorin om att den lilla hundens "attityd" ofta bär skulden till att stora snälla hunden anfaller finns inget belägg för i den här situationen (inte i så många andra heller enligt personalen på djurkliniken), då min hund aldrig hann upptäcka den andra hunden innan det var för sent.
Nu ser det ut som att min hund kommer klara sig, trots 6 cm djupa bitsår, omfattande invärtes blödningar, två traumabrock där tarmen trängt igenom muskler och bukhinna, operation, svåra smärtor - morfinbehandling i en vecka nu, starka antibiotika för överhängande infektionsrisk.
Jag förstår att jag kommer att få svar om olämpliga hundägare, störda individer och andra försvar, jag förstår också idag att det faktiskt finns hundraser som är mer benägna att anfalla och som genom att de är kapabla att orsakar så fasasfulla skador också är att bedömma som farligare än andra.