jag säger inte att NÅN av dessa raser är instabila!! och både mamman och pappan kan ha världens bästa mentalitet - men när man blandar vakt och kamp kan det bli jävligt galet!!!
så jag tycker inte det har nåt med de två raserna att göra och vilka man blandar i - utan jag menar på att man ska inte blanda i nåt i en hundras med kamplust. man ska inte blanda i nåt annat med en hund som har vakt osv. men sen blir just kompinationen vakt och kamp otrevlig. det är därför det är så många som höjer på ögonbrynen.
sen det du säger att folk påpekar att amstaffen är instabil - det stämmer inte alls!! jag tror de hajar till för att man blandat i kamplust i vakthunden. amstaffen är absolut inte nån instabil hundras. dom har ofta väldigt bra mentalitet. det är blandningarna som blir så hemska.
tänk dig själv om du möter en människoa med en vakthund. hunden av nån anledning vaktar sin ägare från dig - om det bara är vakt i den så nöjer den väl sig med att vakta och mota bort dig - kanske ger ETT KORT bet som varning.
om du möter en människa med en amstaff så gör den förmodligen ingeting då dom är avlade för att vara mskor till lags. får absolut inte gå mot en människa trots alla omständigheter.
MEN, om du möter en människa med en blandning av dessa två, och vaktet väcks och hunden går mot dig - och kanske som schäferna hade kunnat gjort - gett ett bett. men skillnaden nu är att kamlusten kan väckas - coh vips har du en hund sittandes i stenhårt bett som vägrar släppa oavsett vad du eller nån annan gör. han är gjord att bita tills du gr upp.
och detta beror inte på nån instabilitet hos nåra föräldrar alls, utan att du blandat två olika hundar som är avlade för två helt olika saker. det slår slint. samma sak gäller när tex rottweiler är inblandat. lika hemskt.
så det är inte att jag är emot en viss ras, utan att man blanar två från helt olika egenskaper.
min erfarenhet?? jag har själv renrasig amstaff, jag känner många med amstaff och pitbulls, känner några med schäfer och framförallt läser mycket lite överallt. och nästan alla överfall av kamphundar är blandningar - säger inte det allt??
så jag har inte världens bästa erfarenhet, men tillräckligt frö att avråda nån till att köpa det du funderar på.... just för risken att det KAN gå fel. men det behöver absolut inte göra det. men tänk tanken att risken finns att det gör de, och riksen ökar markant med denna blandning -ÄR DET VÄRT OCH SKULLE DU KUNNA STÅ FÖR ATT DIN HUND KANSKE TILL OCH MED DÖDAT ETT BARN ELLER VUXEN??? den tanken är värd att tänka...
det finns ju sååå mycket andra hundar som är bättre lämpade och även de billiga. jag lovar du hittar en perfekt hund utan denna. tro mig.