Amputeringsförbud?

Gabbi

Trådstartare
Frågar å en väns vägnar. Om en hund eller katt skadar ett ben allvarligt ser man ofta på tv hur de amputerar hejvilt "over there". I Sverige har jag inte hört talas om amputationer, och vännen som undrar hade hört att det var förbjudet, dvs att man hellre avlivar. Stämmer det?

Sv: Amputeringsförbud?

Förbjudet tror jag knappast att det är (men vi har ju bra djurskyddslagar som säger att man inte får åsamka djur onödigt lidande osv). Det har snarare att göra med att svenska veterinärer och djurägare ofta har lite annan syn på t ex djurhållning än vad jänkarna har..

Det har jag oxå funderat på!
Man amputerar ju ben,armar fingrar och tår på människor.Varför gör man det inte på djur?

Min egen åsikt är ju att rehabiliteringen inte får bli för krävande för ett djur som inte har tidsuppfattning och förståelse för " att om ett år så slutar det göra och och efter två så kanske jag lärt mig gå"
Sen tycker jag det är en sjuk fördelning av resurser som i ett land som usa där lägger man mängder med pengar på att amputera och rädda i bland herrelösa djur (!) medans de har ett sjukvårds sysstem som gör att människor dör för att de står utan försäkrng och inte kan bli behandlade för tex dibetes eller cancer!

Det är inte förbjudet, men här i sverige så är det väl inte lika vanligt att rädda allt, bara för att det går. Man ser till om hunden kan ha livskvalitet också efter en amputation på ett annat vis här.

Det blir allt vanligare även i Sverige. Det har visat sig att djuren klarar sig betydligt bättre med tre ben än man tidigare trott och veterinären erbjuder allt oftare det som ett alternativ till avlivning.

Man amputerar ju ben,armar fingrar och tår på människor.Varför gör man det inte på djur?

Jag har en hund med en amputerad tå på ena framtassen. Han blev grävlingsbiten och tån hängde bara fast i trampdynan så det var inte mycket att fundera på. Det är ingenting som påverkat honom minsta lilla, men det är ju ingen större amputation heller...

Om jag skulle stå inför ett sådant val skulle jag främst se till hundens bästa. Vi i Sverige i generellt sett begåvade med normalt djur-vett medans i USA är det snarare rädda det som räddas kan.

Majoriteten viktfördelningen hos hund är, liksom häst, placerade på frambenen. Ett bakben kan en hund sådeles klara sig utan ganska lätt mendans ett framben blir mycket jobbigare. Såg på tv förra veckan en hund vars BÅDA framben var amputerade, varför ?!? :confused:

(OT) Men det absolut värsta var en hund som satt fastknuten på ett lastbilsflak, som åkte av i farten och släpades efter bilen tills snöret gick av. Hundkraken var skinnflådd och benen brutna, men djurpolisen skjutsade in den till kliniken för vård. Jag hade avlivat den på stört, fy vad den led!!

Som sagt, inget förbud men här råder väl generellt en annan inställning till hur mycket man ska utsätta djuren för. Katter amputerar väl de flesta veterinärer lätt ett ben på men hundar lever ju oftast ett annat liv och är större vilket medför större fysisk belastning.

Min 9 år gamla vovva fick en tumör på tassen för en dryg månad sen. Veterinären gav oss två alternativ -amputera hela tassen eller avliva.
Hunden finns inte idag.

Det är inte förbjudet, men här i sverige så är det väl inte lika vanligt att rädda allt, bara för att det går. Man ser till om hunden kan ha livskvalitet också efter en amputation på ett annat vis här.

Min teori är snarare att vi har väldigt avancerad djursjukvård, och att man i andra länder hellre amputerar än kämpar med tex ett svårt tassbrott eller likande.

Om man nu tänker på vanliga benamputioner och inte de stackars rullstols eller tvåbenta hundarna.

Min teori är snarare att vi har väldigt avancerad djursjukvård, och att man i andra länder hellre amputerar än kämpar med tex ett svårt tassbrott eller likande.

Om man nu tänker på vanliga benamputioner och inte de stackars rullstols eller tvåbenta hundarna.

Fast i USA kan man generellt inte klaga på icke-avancerad veterinärvård. Deras veterinärvård är väl minst lika avancerad som den vi har här men jag tror faktiskt att de drar saker längre där.

Fast i USA kan man generellt inte klaga på icke-avancerad veterinärvård. Deras veterinärvård är väl minst lika avancerad som den vi har här men jag tror faktiskt att de drar saker längre där.

Jag syftar på tex england och europa, där det finns gott om amputerade "svenssonhundar" där jag betvivlar på att ägaren skulle lägga när jättesummor och jobb på att få benen att läka utan amputation.

Fast jämfört med övriga Europa har inte Sverige såå avancerad veterinärvård, åtminstone inte jämfört med England.

I nuläget finns ingen behandlingsmetod till exempelvis skelettcancer (en vanlig amputationsorsak) som kan mätas med amputation i effektivitet. Visst kan man prova strålning och kemo, men frågan är vad som är bäst för hunden...

Stod i tidningarna om en hund i vintras som man var tvungen att amputera ett bakben på. Operationen hade gått bra och hunden hade fått komma hem, men mer än så vet jag inte.

Så tydligen så händer det väl att amputationer görs även i Sverige.

Jag syftar på tex england och europa, där det finns gott om amputerade "svenssonhundar" där jag betvivlar på att ägaren skulle lägga när jättesummor och jobb på att få benen att läka utan amputation.

Sverige har säkerligen bättre veterinärvård än många länder men denna tråd handlade om amputationer "over there" och när det gäller USA kan man inte skylla på att veterinärvården är mindre avancerad. Den är inte mindre avancerad i England heller för den delen, iaf inte på katt (antagligen inte på hund heller). Där utför de tex. avancerade hjärtoperationer på katter som inte utförs här.

Däremot kan det säkert ofta vara en kostnadsfråga. Hur försäkringarna ser ut i England vet jag inte, men i USA vet jag att det kan vara vansinnigt dyrt att fixa en dräglig veterinärvårdsförsäkring.

Jag frågade om detta på ett av landets största djursjukhus, och dom hade som policy att inte utföra amputationer av ben.

Jag har den senaste tiden sett två amputerade hundar...
Den ena var en blandras med ett amputerat framben...
Den andra var en Cairnterrier med amputerat bakben... Så nog blir det vanligare även i Sverige... Senast idag läste jag om en tax som har rullstol... så även detta fenomen kommer nog att öka även det.

Om amputation är ett alternativ eller inte skall nog avgöras av vad det är för individ som är aktuell...
Om jag går till mig själv och mina hundar... Min numer avlivade terrier hade nog klarat sig lika bra med tre ben som med fyra... Så rent hypotetiskt.... Där hade jag kunnat överväga amputation...
Men mina taxar har jag svårt att se att de skulle få ett fullvärdigt liv med bara tre ben...

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 924
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Jag har en vän som inte riktigt hittar i foderdjungeln och inte vet vad hon bör ge. Hon bad mig hjälpa henne, men jag är ingen expert...
Svar
18
· Visningar
6 957
Senast: mamman
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 953
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 074
Senast: Nenyah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur