Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man amputerar ju ben,armar fingrar och tår på människor.Varför gör man det inte på djur?
Det är inte förbjudet, men här i sverige så är det väl inte lika vanligt att rädda allt, bara för att det går. Man ser till om hunden kan ha livskvalitet också efter en amputation på ett annat vis här.
Min teori är snarare att vi har väldigt avancerad djursjukvård, och att man i andra länder hellre amputerar än kämpar med tex ett svårt tassbrott eller likande.
Om man nu tänker på vanliga benamputioner och inte de stackars rullstols eller tvåbenta hundarna.
Fast i USA kan man generellt inte klaga på icke-avancerad veterinärvård. Deras veterinärvård är väl minst lika avancerad som den vi har här men jag tror faktiskt att de drar saker längre där.
Jag syftar på tex england och europa, där det finns gott om amputerade "svenssonhundar" där jag betvivlar på att ägaren skulle lägga när jättesummor och jobb på att få benen att läka utan amputation.