Amperefölen

Sv: Amperefölen

Ska bli så kul att äntligen få se honom live....
Ska med en kompis som fotar Brinks hingstar o kolla på honom snart hoppas jag.
Är så glad att jag har ett hingstföl efter honom redan här hemma som är helt super i både gång o temperament :idea:

Vilken tur vi har att han kommer till Sverige!!! Nu blev det väldigt svårt inför säsongen!!! Får ju nästan inte missa denna chansen!!!

......................

Vad tillför han för egenskaper som du tycker "vi" behöver mer av?
Står han i Sverige till ett bra pris (Tullstorps) så får han säkert fler ston än de 17 ston han fick iår.

Jag ser gärna fler dressyrhingstar i Sverige, gärna sådana som bär på blod som inte redan finns representerat här och helst sådana som visat att de kan gå hela vägen (dvs anlag för piaff, passage).

Dammar av Ampere-tråden lite. Jag sneglar åt alla håll just nu känns det som :crazy: Jag har ett litet ädelt holländskt sto, med största förtjänst sin galopp. Ampere själv ser ju rätt rejäl ut på bilderna, så där kan det passa, men jag undrar som Cat and rat vad han tillför. Skritten förstår jag att den är bra på era fölisar och den är ju en bristvara på många dressyrhingstar idag.
Hur gick det på fölvisningarna för er som visade?
Tror också att han kommer få ett stort antal ston i år...

Vi har ett hingstföl e. Ampère född 2010 ue. Nactus-Krevad.
Han är ädel, mycket långbent och med ganska långa linjer.
Ett absolut sagolikt temperament och tre bra gångarter. Det som är påtagligt är mjukheten och genomsläppligheten i kroppen under rörelse.

Han fick 48 poäng på fölmönstring med 9 8 8 7 7 9 - då galopperade och bockade han igenom hela visningen och gjorde absolut inte de andra gångarterna rättvisa, men poängen var absolut riktiga med tanke på vad han visade.

Jag har roat mig med att kolla fölen födda 2010 i Sverige och av 17 st födda föl är 10 mönstrade. 7 hade 48 poäng eller mer och de återstående 3 hade 47 poäng - ett mer än godkänt resultat som jag ser det.

Vi har två ston dräktiga med Ampère i år och däribland väntar vi ett helsyskon till ovanstående.

Det låter ju som ett riktigt bra resultat på fölvisningarna, fast å andra sidan så verkar han ha fått riktigt bra ston inklusive erat, verkar inte vara mycket att förbättra på henne ;) Varför har holländska ägaren sålt honom, någon som vet? Pengar kan ju förstås vara en anledning :p
Någon som vet hur hans fölårgångar i Holland, Tyskland, Danmark sett ut? De äldsta borde ju vara två år nu. Jag är värdelös på att hitta sådana resultat

Du Pisan, som har lite erfarenhet;) Jag undrar vilka ston rent typmässigt som du skulle kunna tänka dig att använda Ampère till? Samt vilka ston rent typmässigt som du tror inte passar honom?

Jag har nämligen ett treårssto som jag funderar på att använda Ampère till. På "pappret" ser det jättebra ut då jag tror att Ampère kan tillföra henne något både stam- gångarts och temperamentsmässigt men stoet ifråga är relativt ädel, av kvadratisk typ och med ett benställ som gärna får bli mindre "fullblodslikt". En del skulle nog t o m kunna påstå att hon har lite kort rygg och detta gör att jag tvekar...

Du Pisan, som har lite erfarenhet;) Jag undrar vilka ston rent typmässigt som du skulle kunna tänka dig att använda Ampère till? Samt vilka ston rent typmässigt som du tror inte passar honom?

Jag har nämligen ett treårssto som jag funderar på att använda Ampère till. På "pappret" ser det jättebra ut då jag tror att Ampère kan tillföra henne något både stam- gångarts och temperamentsmässigt men stoet ifråga är relativt ädel, av kvadratisk typ och med ett benställ som gärna får bli mindre "fullblodslikt". En del skulle nog t o m kunna påstå att hon har lite kort rygg och detta gör att jag tvekar...

Låter nästan som du beskrivit mitt sto ;) Nyfiken som jag är, vad har du för stam på din? Kan du holländskt får du gärna tipsa mig om du tror Ampere passar till Olivi-Michelangelo-Ulft

Va kul att denna tråden dammades av igen.
Min fina hingstfölis e Ampere är otroligt fin,har som Pisans ett underbart temperament o är så mild o försiktig.
Han har plus för skritten o galoppen men traven går inte heller av för hackor.
Han fick 47 p på fölvisningen o då va han trött o visade inte den skritten han har,fick dock 8 på traven o 9 på galoppen.
Har bestämt att det blir Ampere i år till ett annat sto e Caprimond som väntar föl e.Don Romantic i år som oxå är en favorit.

Här kommer 2 filmer på honom ( i första filmen är det han som är sist)
http://s275.photobucket.com/albums/jj299/pianissen/?action=view&current=MOV02792.mp4

http://s275.photobucket.com/albums/jj299/pianissen/?action=view&current=MOV02794.mp4

Va kul att denna tråden dammades av igen.
Min fina hingstfölis e Ampere är otroligt fin,har som Pisans ett underbart temperament o är så mild o försiktig.
Han har plus för skritten o galoppen men traven går inte heller av för hackor.
Han fick 47 p på fölvisningen o då va han trött o visade inte den skritten han har,fick dock 8 på traven o 9 på galoppen.
Har bestämt att det blir Ampere i år till ett annat sto e Caprimond som väntar föl e.Don Romantic i år som oxå är en favorit.

Här kommer 2 filmer på honom ( i första filmen är det han som är sist)
http://s275.photobucket.com/albums/jj299/pianissen/?action=view&current=MOV02792.mp4

http://s275.photobucket.com/albums/jj299/pianissen/?action=view&current=MOV02794.mp4

Oj, vad de busade killarna :) Han ser jättefin ut, häftiga framben, jag tycker om den mekaniken. Vad var den andra ganstern för en. Han är inte heller helt fel ;) Vad har du för stam på stoet till Ampere-hingsten och har han förstärkt det du önskade?

Ja så mycket erfarenhet har jag nog kanske inte. Vi är förhållandevis väldigt nya i avelsvärlden..:)

Jag har bara kunnat läsa mig till av förärvningsbeskrivningen i KWPN att man inte var supernöjda med jämnheten i hans typnedärvning men att gångarterna däremot nedärvts starkt och att just mekaniken och hur han använder kroppen slagit igenom mycket.

Det sto vi använt honom till är stor, ädel och bedömdes med 9 9 på typ och HHB, men hon har nog också lite kortare rygg och är inte speciellt långlinjerad om jag skall vara kritisk. Hennes Ampèreavkomma är längre i sina linjer och har riktigt bra typ. Både ädelheten och de långa benen är mycket tilltalande. Han har dessutom ett otroligt vackert huvud med härligt uttryck.

Vi väntar i år som sagt ett helsyskon och har dessutom vårt sto Gillenia e. Furst Heinrich-Don Gregory dräktig med honom. Hon är ett ädelt sto som inte är så stort och med ganska korta linjer ( Inschallah x i fjärde led har slagit igenom väldigt på henne och arabinslaget syns tydligt ). Hon har också 9 9 på typ och HHB men är av en helt annan modell än det andra stoet.

Vad jag möjligen kan tycka kan störa mig något är Ampères lite grova förening mellan hals och huvud, något som jag tycker mig kunna se hos flera avkommor också, men det finns så mycket annat som väger över till hans fördel och det finns ju ingen hingst som ger ALLT. För mig väger mekaniken och genomsläppligheten i kroppen väldigt tungt och då får man kanske leva med annat som inte blir alldeles perfekt..

Men skall man dra någon slutsats av den holländska utvärderingen så sitter ju ett typmässigt starkt sto inte fel om man tänker sig använda Ampère..:)

"Jag har bara kunnat läsa mig till av förärvningsbeskrivningen i KWPN att man inte var supernöjda med jämnheten i hans typnedärvning men att gångarterna däremot nedärvts starkt och att just mekaniken och hur han använder kroppen slagit igenom mycket."

"Vad jag möjligen kan tycka kan störa mig något är Ampères lite grova förening mellan hals och huvud, något som jag tycker mig kunna se hos flera avkommor också, men det finns så mycket annat som väger över till hans fördel och det finns ju ingen hingst som ger ALLT. För mig väger mekaniken och genomsläppligheten i kroppen väldigt tungt och då får man kanske leva med annat som inte blir alldeles perfekt..
Men skall man dra någon slutsats av den holländska utvärderingen så sitter ju ett typmässigt starkt sto inte fel om man tänker sig använda Ampère.. "

Tack för infon, intressant. Tänker på ansättningen huvud-hals. First Wish är ju också bred där och det har jag sett slå igenom på flera av hans avkommor.

Mitt sto är ju ett maiden-sto, så kanske man ska prova något annat först så man ser hur hon förärver sig. Men som du säger, hans rörelsemekanik + att han har skritt, talar för honom

Här kommer några bilder och en liten filmsnutt av usel kvalitet på Aventinus CML e. Ampère u. Naomi ue. Nactus-Krevad

http://www.youtube.com/watch?v=0oY49HC2ywc

DSC_0101.JPG

Tre veckor gammal

41027_428303338224_690463224_4868509_6493304_n.jpg

Fölmönstring - Två och en halv månad gammal

Låter nästan som du beskrivit mitt sto ;) Nyfiken som jag är, vad har du för stam på din? Kan du holländskt får du gärna tipsa mig om du tror Ampere passar till Olivi-Michelangelo-Ulft

Mitt sto har stammen Don Primero- Magritte- Stratos**- Aleppo**. Hon har samma möderne som hingsten Maserati 1204 (Metall- Tip Top- Magritte);). De har liknande typ även om Maserati nog är snäppet ädlare så har de fått samma linjer trots att hon kommer bli några cm högre än vad Maserati är.

Metall (Ferro- Ramiro Z) har ju fallit väl ut på stoets möderne linje -Maseratis helbror Morgan är anmäld till Bruksprovet och fick 8887910 på treårstestet förra året- och detta gör att jag blir riktigt sugen på Ampère!

Tyvärr är jag inte alls insatt i de Holländska stammarna:o och kan nog tyvärr inte hjälpa dig där!

Men du har i alla fall betydligt mer erfarenhet än vad jag har! Jag tycker också att du brukar göra grundliga analyser och utvärderingar av de hingstar du använder;)

Om du läser mitt svar till AnitaHH så får du ju lite mer information om mitt treårssto. Jag är verkligen ute efter att hitta den PERFEKTA hingsten åt detta sto så jag har enormt höga krav:D Det kan tilläggas att stoet fått lite tråkig, rak hals & ett relativt stort, lite oädelt huvud av sin pappa Don Primero. Treårsstoets mor var snyggare framtill än vad avkomman blivit - bålen är jag dock nöjd med;)

Så det är just huvud och hals som gör att jag tvekar lite inför att använda Ampère... Typen har ju slagit igenom hos alla de släktingar på mödernet som jag träffat eller sett på kort & film. Jag vet liksom at de kommer bli ädla & och mot detn kvadratiska typen:cool:

Hur ser benstället ut på de Ampèreavkommor ni träffat på?

Oj, vad de busade killarna :) Han ser jättefin ut, häftiga framben, jag tycker om den mekaniken. Vad var den andra ganstern för en. Han är inte heller helt fel ;) Vad har du för stam på stoet till Ampere-hingsten och har han förstärkt det du önskade?
Ja,dem är rätt busiga,de har ju vuxit upp tillsammans så de känner varandra väl o bor i stor box tillsammans på nätterna.
Den andra på filmen är e.Faustinus-Samba Hit-Chapman,lite mindre än min fast han är född 3 veckor innan min,rör sig oxå bra,fick 48 på fölvisningen då han va mer jämn o visade mer.Fick 8.or rätt igenom.
Min är e.Ampere-Bellini-Ciceron o hon har lämnat 3 klass1föl,första född 07 e.Bocelli som är såld till Beridna högvakten,andra e.Don Romantic som fick 9,9,8 på gången som föl men tyvärr blev smittad av rotavirus på djursjukhus o dog där (hon kom in för hälta o feber o dog en vecka efter):cry:
Tycker att denna e.Ampere har fått av både mamman o pappan,hon rör sig oxå bra med plus för galoppen.
Denna ska jag behålla o kanske visa som hingst om jag fortfarande tycker han rör sig bra om nåt år eller så...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv