Amperefölen

pianissen

Trådstartare
Vet att det va 21 dräktiga med Holländska Ampere,skulle va kul att veta hur många här som fått efter honom?
Själv fick jag en hingstunge 19 Maj och han växer och är pigg och otroligt fin.
Han rör sig bra i alla gångarter,dansar fram tycker jag iallafall.
Ska visa honom om han fortfarande ser bra ut till fölvisningen,ska bli spännande!

Här kommer en bild på honom när han va 3 dagar:
DSC02266.jpg

Här är han ca 3 veckor:
DSC02389.jpg

Bonusbild:
DSC02270.jpg

Sv: Amperefölen

En vänninna till mig fick ett stoföl. Riktigt liten söt fölis. Mamman är e. Rubinrot.

Vet att det va 21 dräktiga med Holländska Ampere,skulle va kul att veta hur många här som fått efter honom?
Själv fick jag en hingstunge 19 Maj och han växer och är pigg och otroligt fin.
Han rör sig bra i alla gångarter,dansar fram tycker jag iallafall.
Ska visa honom om han fortfarande ser bra ut till fölvisningen,ska bli spännande!

Här kommer en bild på honom när han va 3 dagar:
DSC02266.jpg

Här är han ca 3 veckor:
DSC02389.jpg

Bonusbild:
DSC02270.jpg

Glömde skriva att det är Ampere-Bellini

Kom igen nu,det måste väl ha kommit fler Amperebebisar nu!!!

Skulle va kul att se dem!!

Håller med dig men de enda som jag vet om är just din hingst och väninnans stoföl. Vet dock att de som seminerade med Ampere på min station inte fick dräktigt förutom en, och hon är inte på detta forum ;)

Men..här på forumet har ju visats bilder på åtminstone fyra Ampèreföl däribland vårt hingstföl e. Ampère-Nactus...både i Välkommentråden och i Föltråden...

Jag har dessutom seminerat två ston med Ampère i år och har ett sto konstaterat dräktigt och ett som skall dräktighetskollas nästa vecká.
Vad gäller dräktigheten har Ampère för oss varit ett riktigt säkert kort.

Kul att ditt ena är klart,tror på att det andra oxå är det....
Jag är sååå nöjd med att jag tog honom,kunde inte fått ett mer rörligt föl och vacker är han dessutom.
Ska bli kul att visa honom på fölvisningen,han har 3 riktigt bra gångarter,skritten trampar han över med ca halvmeter!
Traven är luftig och lätt och galoppen i uppförsbacke och det verkar va register där.
Kanske hingstämne!
Kan knappt slita blicken på honom när han får ett spel i hagen ibland.....:love:

Kul att Du är så nöjd med Din också..:)
Just skritten är på vår också fullkomligt fantastisk. Jag rör sig genom hela kroppen och han har också ett övertramp jag aldrig sett på ett föl.

Även de andra gångarterna är riktigt bra - men skritten sticker verkligen ut!!

Nej han är inte såld ännu. Jag är nog inget vidare på att sälja hästar egentligen..:)) Man vill ju så gärna att de skall hamna rätt.

Jag försöker leta fram ytterligare en bild på honom någonstans..

Här är han då - tre veckor gammal på bilden - Aventinus CML e. Ampère-Nactus-Krevad.
Han är verkligen en speciell personlighet. Godmodig med ett enormt förtroende för allt och alla och ändå full av bus.:)

DSC_0676.JPG

Va kul när du beskriver din kan man tro att det är min du menar,att de blivit så fina och lika bägge dem.:love:
Har du sett länken på bilderna en kompis som är fotograf tog häromdagen,finns på Facebook.
Hon har plåtat Jan Brinks hästar och har lite samarbete med honom.
Belliendo som han ska heta har oxå en skritt som sticker ut,har heller aldrig sett en sån på ett föl....
Vilken fin hingst vi valde....:bump::bump::bump:

knapplån

Enligt Horse2riders ska Jan Brink rida Ampere:

Nov 3 2010
The now 5-year-old KWPN stallion Ampere by Rousseau / Flemmingh will for the future be trained by Jan Brink at Stud Tullstorp in Sweden. The stallion is owned by American Fritz Kudrun. Probably Ampere later will go the U.S. to join the sport.

After World Championships for young horses this summer shifted the 5-year-old bronze medalist Schumacher by Stedinger / Weltmeyer also ownership. The new owner is also Fritz Kudrum. Schumacher is now gelded. Whether Schumacher also moved to Tullstorp is unknown.

Source: horse.nl

Vilket kanske kan betyda att han är i svensk avel nästa år? Eller det är bara under vintern? Någon som vet?
/U

Ampere har funnits tillgänglig via Askö.
Frågan är väl om Ampere kommer ingå i Tullstorps program - vilket är troligt.
Skulle jag gissa så stannar han iallafall minst ett år i Sverige innan flytt till USA.

Ampere har funnits tillgänglig via Askö.
Frågan är väl om Ampere kommer ingå i Tullstorps program - vilket är troligt.
Skulle jag gissa så stannar han iallafall minst ett år i Sverige innan flytt till USA.

Jag vet, jag uttryckte mig slarvigt. Menar att han kanske skulle finnas i avel på svensk mark nästa år. Jag kan tycka att det hade varit trevligt :).

......................

Vad tillför han för egenskaper som du tycker "vi" behöver mer av?
Står han i Sverige till ett bra pris (Tullstorps) så får han säkert fler ston än de 17 ston han fick iår.

Jag ser gärna fler dressyrhingstar i Sverige, gärna sådana som bär på blod som inte redan finns representerat här och helst sådana som visat att de kan gå hela vägen (dvs anlag för piaff, passage).

F ö är det kul att J Brink får unghästar till sig från när och fjärran, ett tydligt bevis på hans skicklighet som utbildare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv