Silver Girl
Trådstartare
Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för några år sedan i samband med renovering och det är på ca 25% av summan och rörligt. I samband med att jag ville ändra amorteringen för att amortera mer på det rörliga som har betydligt högre ränta framkom det att det stora lånet är amorteringsfritt då det togs innan amorteringsreglerna kom. Jag har bara antagit att dessa regler gällde även äldre lån men så är det visst inte.
Jag hade tänkt att titta runt och ev byta bank om jag hittade bättre ränta när bindningstiden gått ut, men nu börjar jag fundera på om det är så smart. Det kanske är mycket värt att ha ett lån jag inte måste amortera något på. T ex om jag blir långtidssjukskriven och även att ha det som pensionär (om 25 år...).
Hur skulle ni tänka?
Jag hade tänkt att titta runt och ev byta bank om jag hittade bättre ränta när bindningstiden gått ut, men nu börjar jag fundera på om det är så smart. Det kanske är mycket värt att ha ett lån jag inte måste amortera något på. T ex om jag blir långtidssjukskriven och även att ha det som pensionär (om 25 år...).
Hur skulle ni tänka?