Amorteringsfritt bolån

Silver Girl

Trådstartare
Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för några år sedan i samband med renovering och det är på ca 25% av summan och rörligt. I samband med att jag ville ändra amorteringen för att amortera mer på det rörliga som har betydligt högre ränta framkom det att det stora lånet är amorteringsfritt då det togs innan amorteringsreglerna kom. Jag har bara antagit att dessa regler gällde även äldre lån men så är det visst inte.

Jag hade tänkt att titta runt och ev byta bank om jag hittade bättre ränta när bindningstiden gått ut, men nu börjar jag fundera på om det är så smart. Det kanske är mycket värt att ha ett lån jag inte måste amortera något på. T ex om jag blir långtidssjukskriven och även att ha det som pensionär (om 25 år...).

Hur skulle ni tänka?
 
Som jag har uppfattat det så säger "alla" som kan något om ekonomi att man ska amortera. Men själv har jag alltid valt att ha amorteringsfritt när jag har kunnat, för att ha tillgång till mina pengar om det skulle behövas (då kan jag inget om ekonomi ska tilläggas :p ).

Jag har resonerat som så att om jag stoppar in mina pengar på amortering så har jag ingen möjlighet att komma åt dem om det skulle hända något akut, eftersom jag har upplevt att det är väldigt svårt att utöka ett bolån. Om jag däremot stoppar in de pengarna i ett mer tillgängligt sparande istället, så har jag möjlighet att använda dem om det skulle behövas.
Men rent ekonomiskt är det antagligen ofördelaktigt...

Själv har jag flyttat rätt nyligen så nu är jag tvungen att amortera.
 
Jag tolkar dig som att frågan inte handlat om att amortera eller ej utan om du kan flytta över lånet till en annan bank, med samma villkor? Dvs amorteringsfritt.
Svaret är att detta kan variera. Vissa banker erbjuder samma villkor, medan andra gör en ny bedömning. Du behöver helt enkelt kolla detta med den tilltänkta banken.
 
Frågan var egentligen hur bra det är att över huvud taget ha ett lån som är amorteringsfritt inför framtiden och då veta att jag inte måste betala mer än räntan oavsett bostadsmarknaden och bostadens aktuella värde.
Är det t ex så bra att det är värt att inte byta bank om det innebär aningen högre ränta?
 
Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för några år sedan i samband med renovering och det är på ca 25% av summan och rörligt. I samband med att jag ville ändra amorteringen för att amortera mer på det rörliga som har betydligt högre ränta framkom det att det stora lånet är amorteringsfritt då det togs innan amorteringsreglerna kom. Jag har bara antagit att dessa regler gällde även äldre lån men så är det visst inte.

Jag hade tänkt att titta runt och ev byta bank om jag hittade bättre ränta när bindningstiden gått ut, men nu börjar jag fundera på om det är så smart. Det kanske är mycket värt att ha ett lån jag inte måste amortera något på. T ex om jag blir långtidssjukskriven och även att ha det som pensionär (om 25 år...).

Hur skulle ni tänka?
Svaret är, det beror på. Betänk att om du amorterar 2% per år, kommer du ner till 50% på 25 år, då du går i pension. Men, även: du har 100% av bostadens värde belånad, eller har värderingen ändrats i samband med lånet på ytterligare 25%?

Har du råd att spara pengar, samtidigt som du amorterar, skulle jag tycka att det är bra att amortera. Jag har dock ingen aning om det går att börja amortera på ett gammalt lån, och sedan pausa om omständigheterna ändras.

Kan ju ta mig som exempel, jag hade "bara" 70% i lån, och det med amorteringskrav på då 1% per år. Men trots att jag amorterade 2%, hade jag fortfarande gott om pengar för att kunna spara också. Hade jag känt att jag behövde vända på varenda öre, så hade jag antagligen valt att amortera minimum. Men kortfilm, känner du att du har råd att amortera, gör det, eller åtminstone sätt upp ett automatiskt månadssparande på motsvarande belopp.
 
Jag hade inte rört det större lånet utan koncentrerat mig på att amortera på det mindre. Sen när du amorterat av det lilla så kan du ju börja amortera på det större men kanske i en takt så att du även kan satsa på ett sparande parallellt. Jag resonerar som @cassiopeja att jag vill ha ett sparande där jag har tillgång till mina pengar.
 
Svaret är, det beror på. Betänk att om du amorterar 2% per år, kommer du ner till 50% på 25 år, då du går i pension. Men, även: du har 100% av bostadens värde belånad, eller har värderingen ändrats i samband med lånet på ytterligare 25%?

Har du råd att spara pengar, samtidigt som du amorterar, skulle jag tycka att det är bra att amortera. Jag har dock ingen aning om det går att börja amortera på ett gammalt lån, och sedan pausa om omständigheterna ändras.

Kan ju ta mig som exempel, jag hade "bara" 70% i lån, och det med amorteringskrav på då 1% per år. Men trots att jag amorterade 2%, hade jag fortfarande gott om pengar för att kunna spara också. Hade jag känt att jag behövde vända på varenda öre, så hade jag antagligen valt att amortera minimum. Men kortfilm, känner du att du har råd att amortera, gör det, eller åtminstone sätt upp ett automatiskt månadssparande på motsvarande belopp.
Jag har råd att amortera nu och amortera också strax över 2% på totala bolånet. Huset är nu belånat till ca 75% om man går på senast sålda hus i kvarteret.
Frågan var inför framtiden, om jag skulle bli långtidssjukskriven eller när det är dags för pension - hur bra skulle det då vara att ha ett amorteringsfritt lån?

Troligen behöver jag låna upp någon gång till innan pension (taket kommer nog behöva bytas t ex) och bopriserna kan ändras. Så inte säkert jag ligger under 50% av värdet vid pension.
 
Jag hade inte rört det större lånet utan koncentrerat mig på att amortera på det mindre. Sen när du amorterat av det lilla så kan du ju börja amortera på det större men kanske i en takt så att du även kan satsa på ett sparande parallellt. Jag resonerar som @cassiopeja att jag vill ha ett sparande där jag har tillgång till mina pengar.
Det är så jag gör nu. Frågan var hur mycket värt det är i framtiden att ha ett amorteringsfritt lån.
 
Beror ju lite på storlek på lån också. Bara betala ränta och inte amortera är ju trevligt när räntan är låg. Gissar att en hel del ångrade att de inte amorterat när räntan kanske både 4 och 5-dubblades.
Jag skulle alltid välja att spara en del dock.

Edit: Det är ju jättebra med möjlighet till amorteringsfritt, då har du ju ändå valmöjligheten att amortera eller inte, om livet ställer till det. Men så länge jag kan skulle jag åtminstone amortera. Just nu, i ditt fall som du gör, fokus på det mindre beloppet.
 
Jag har råd att amortera nu och amortera också strax över 2% på totala bolånet. Huset är nu belånat till ca 75% om man går på senast sålda hus i kvarteret.
Frågan var inför framtiden, om jag skulle bli långtidssjukskriven eller när det är dags för pension - hur bra skulle det då vara att ha ett amorteringsfritt lån?

Troligen behöver jag låna upp någon gång till innan pension (taket kommer nog behöva bytas t ex) och bopriserna kan ändras. Så inte säkert jag ligger under 50% av värdet vid pension.
Jag tror att det är möjligt att få uppehåll med amorteringen om det behövs av speciella skäl. Kolla med banken.
Ränta är ju alltid det sämsta att betala, de pengarna är ju alltid borta så det är mycket värt att få ner lånebeloppet, speciellt om räntan är hög. Men det finns, som du är inne på också nackdelar med att amortera (för mycket). Jag tror du behöver göra lite beräkningar av olika scenarier och sedan fundera på vad det skulle medföra för dig. Jag tycker att bankerna borde erbjuda hjälp med beräkning - men jag misstänker att det inte gör det.
 
Jag har råd att amortera nu och amortera också strax över 2% på totala bolånet. Huset är nu belånat till ca 75% om man går på senast sålda hus i kvarteret.
Frågan var inför framtiden, om jag skulle bli långtidssjukskriven eller när det är dags för pension - hur bra skulle det då vara att ha ett amorteringsfritt lån?

Troligen behöver jag låna upp någon gång till innan pension (taket kommer nog behöva bytas t ex) och bopriserna kan ändras. Så inte säkert jag ligger under 50% av värdet vid pension.
Det jag skulle göra då är att spara motsvarande den amortering du skulle kunna göra, eller mer om du kan/vågar. Helst på något sätt som ger bättre ränta/avkastning än räntan på lånet.
 
Det är så jag gör nu. Frågan var hur mycket värt det är i framtiden att ha ett amorteringsfritt lån.
Det är en jättesvår fråga som ingen säkert kan svara på. Vi har amorterat ganska mycket och ibland har vi tänkt att vi kanske skulle kunna unna oss lite lyx istället för att amortera. För ett år sedan blev jag sjuk i utmattningssyndrom och jag så glad för att vi hade så lite lån för även om räntan gick upp och jag hade sjukpenning så behövde jag inte oroa mig för ekonomin. Så i vårt fall var det rätt prioriterat.
 
Det är en jättesvår fråga som ingen säkert kan svara på. Vi har amorterat ganska mycket och ibland har vi tänkt att vi kanske skulle kunna unna oss lite lyx istället för att amortera. För ett år sedan blev jag sjuk i utmattningssyndrom och jag så glad för att vi hade så lite lån för även om räntan gick upp och jag hade sjukpenning så behövde jag inte oroa mig för ekonomin. Så i vårt fall var det rätt prioriterat.
Det är verkligen svårt, men de som hamnar i problem med sin likviditet brukar bittert ångra sina amorteringar. För det är verkligen ingen självklarhet att man får låna upp beloppet igen när man skulle behöva. Särskilt om man blir exempelvis sjuk.

Men har man en rejäl buffert tillgänglig så kan amortering vara helt rätt. Och så beror det också på hur mycket man har i lån såklart jämfört med ungefärligt försäljningsvärde på huset.

Just nu är den effektiva skillnaden mellan mina bolån och bankkontot 1 procent, och den räntan är jag villig att betala för att få fortsätta kontrollera pengarna.

Nu när inflationen går ner igen så har man ju inte heller lika mycket i automatisk amortering som nyss.
 
Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för några år sedan i samband med renovering och det är på ca 25% av summan och rörligt. I samband med att jag ville ändra amorteringen för att amortera mer på det rörliga som har betydligt högre ränta framkom det att det stora lånet är amorteringsfritt då det togs innan amorteringsreglerna kom. Jag har bara antagit att dessa regler gällde även äldre lån men så är det visst inte.

Jag hade tänkt att titta runt och ev byta bank om jag hittade bättre ränta när bindningstiden gått ut, men nu börjar jag fundera på om det är så smart. Det kanske är mycket värt att ha ett lån jag inte måste amortera något på. T ex om jag blir långtidssjukskriven och även att ha det som pensionär (om 25 år...).

Hur skulle ni tänka?

Jag var inne på SBAB:s sida och såg av en slump något som möjligen kan vara intressant för dig. Flyttar man bolån till dem så kan man under vissa omständigheter få behålla sin amorteringsfrihet.
 

Bifogade filer

  • IMG_2837.png
    IMG_2837.png
    100,2 KB · Visningar: 20
Det är en jättesvår fråga som ingen säkert kan svara på. Vi har amorterat ganska mycket och ibland har vi tänkt att vi kanske skulle kunna unna oss lite lyx istället för att amortera. För ett år sedan blev jag sjuk i utmattningssyndrom och jag så glad för att vi hade så lite lån för även om räntan gick upp och jag hade sjukpenning så behövde jag inte oroa mig för ekonomin. Så i vårt fall var det rätt prioriterat.
Vi amorterar också ganska mycket (dubbelt så mycket som vi måste) och har en försäkring genom SBAB som betalar ränta + amortering om man blir sjuk.
 
Jag har lån för 60% av värdet på huset och kunde därför nu sänka amorteringen till den lägsta på 1%, just för att jag nu är hemma och är föräldrarledig. När jag är tillbaka på jobbet igen så kommer jag amortera mer igen, just för att jag vill få ner kostnaden om räntorna stiger igen. Jag blev lite nervös när de började skena och jag kunde inte göra något just då eftersom jag hade bundit till en viss period som skulle gå ut bara ett par månader bort. Nu avstannade det tack och lov och blev ingen katastrof, men det blev ju ändå en stor skillnad och kännbart på 4,5% ränta och 1,60% som jag hade innan när man är ensamstående.

Just nu bor jag och särbon tillsammans eftersom vi nyss fått barn, så nu är vi iallafall två och delar, annars så hade jag inte fått det att gå runt på en föräldrapeng.

Nu vet jag inte vad ditt lilla lån handlar om i rena pengar, men jag hade satsat på att amortera bort det, sen när det är borta så skulle jag se till att spara massor istället för att amortera, och kasta in en större summa på lånet om det skulle börja skena i räntor framöver igen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Goddag allvetande Buke. Jag blev så förvirrad idag, hjälp mig tack. Jo, vi har ett huslån, eller rättare sagt vi har tre huslån ett på...
Svar
13
· Visningar
717
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 065
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 742
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Vänder mig nu till det stora bukeoraklet! :bow: Är just nu i förhandlingar med banken gällande ränta på ett bolån. Jag ska ta ett bolån...
2
Svar
30
· Visningar
2 141
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp