Amningssår.

mul

Trådstartare
Jag fick en Theo förra måndagsnatten. Jag hade inte så stora förhoppningar att kunna amma, men faktiskt så fungerar det:). Jag fick en mjölkstockning igår och den fick jag under kontroll med att handmjölka, varm dusch och amningstortyr. Det gör ju lite smått ont.. Resultatet blev ett sår på bröstvårtan, längst upp så att säga. Det var inte så stort igår, men idag när jag ammade nu på fm.. Jag satte över en amningsnapp just för att sårkanten skulle få vara i fred, men det var blod överallt...

Någon som har ett bra tips för hur jag ska göra.. Handmjölka några dagar? Försöka amma igen, med eller utan amningsnapp? Gå utan och lufta är otänkbart, då jag är jättekänslig för kyla.. två tröjor och fodrad fleecetröja och det är 18grader inne..:angel:

Sv: Amningssår.

Jag fick också sår i början. Lät det bröstet vila från lilla gubben och pumpade ur det istället, ammade alltså bara ena sidan några dagar.

Smorde med en babyolja från Weleda som skulle vara läkande, vet inte om det var den eller vilan som gjorde susen, kanske en kombination av de båda :laugh:

Jag fick också sår på bröstvårtorna. Att pumpa fungerade inte för mig och jag köpte nog varenda amningsnapp som fanns på marknaden. Fick ingen att fungera, pojken bara skrek om jag hade de på. Jag satt och lipade när jag skulle amma för det gjorde så jävla ont.

Men så köpte jag en salva på babyprofsen. PureLan hette den. Strök på efter varje ammning. Och den hjälpte verkligen. Så den var helt underbar. Rekomenderar verkligen den.

Min kusin hade också mycket sår på bröstvårtorna. Hon gick ner till Bvc och de penslade på något lila medel på bröstvårtorna. Var det var vet jag inte men enligt kusinen så var det bra.

Kul att det funkar! Hoppas du får bukt med såret också! Det knepiga är ju att det går upp var gång man ammar... Purelan är jättebra, det är väl rent ullfett vad jag minns? Du kan även testa att byta grepp, tex om du brukar amma sittandes så testa ligga ner, eller testa rugbygreppet istället. Då belastar du en annan sida av bröstvårtan.

Själv pumpade jag i tio dagar, mina bv såg ut som spetälskeoffer :eek: Handmjölka går ju såklart också bra men pumpen var guld värd, annars hade jag nog gett upp.

Om du känner att det är på gång att stocka sig, massera utav bara h-vete när bebisen äter. Det hjälpte mig ett par gånger.

Lycka till och grattis till lille Theo!

En liten uppdatering.

Jag har handmjölkat det onda bröstet och tro det eller ej,det ser bättre ut idag.:) MEN nu har jag sår på andra med.. Så nu får han inte tutta alls.. Det gör sååååå förbaskat ont. Jag har försökt att ta kontakt med dom på BB om hjälp, men dom har inte ringt upp. Jag har fått ligga och amma, när jag sitter så blir han tvärilsk.. Så den tekniken behöver jag ha hjälp med.

Jag har provat med en amningsnapp, och det funka en gång,sen blir han lika ilsken av det..

Jag har lånat Tommi Tippie flaskor som tur är (Tack Bellatrix!!), så det går kanon att mata honom. Men detta handmjölkande..... Det går ju iofs bra, men det är ju tidsödande..

Purelan har jag hemma,det hade jag aldrig klarat mig utan. Då hade jag ramlat i bitar.;)

Kankse inte till hjälp nu, men för att undvika sår så smörj in hela bröstvårtan och vårtgården med bröstmjölk efter varje amningstillfälle, låt torka.
För mig minskade irritationen och "ontet" MKT.

Du kan inte lana en pump nagonstans? Det ar jakligt jobbigt att handmjolka, man blir ju helt slut! :D

Nagot annat som var skont var sana dar snackor man satter innanfor bhn. De ser ut som sma kineshattar, alltsa konformade och later brostvartan vara ifred trots att du har bh pa.

Kanner du att han far tag ratt, sa det inte beror pa det att du fatt sar pa andra brostet? Har han munnen full av tutte? Tank att sjalva brostvartan ska bak i gommen dar man inte har nagot ben eller brosk eller vad det ar. Ibland far man hjalpa till att fa in tutten tillrackligt langt.

Jag har aldrig lyckats sitta och amma utan alltid legat ner. Kravs lite planerande men nar man val vant sig ar det jatteskont!

Makens farmor var såååå förvånad över att vi nuförtiden inte får lära osss innan bebisen kommer att "misshandla" bröstvårtan lite, typ härda den... Det gjorde hon på sin tid och har även lärt ut till massor av kvinnor då hon jobbade som någon form av barnmorska.

Jag har dock aldrig kommit ihåg att göra det själv, och första veckan eller så har det gjort svinont och bröstvårtorna varit såriga, men det har gett sig. Lagom kul att amma inför folk första dagarna när man sitter stel som en pinne med tårarna droppandes... Men det är värt ontet sen!!!:love:

Är i v 35 nu, kanske ska börja härda dem nu då! Tack för påminnelsen!:angel:Jag kan ju återkomma sen till blivande mammor om det hjälpte...

Det gör ont och man får sår eftersom bebis har fel grepp! Det kan ta ett tag fö barnet att hitta rätt grepp. Jag fick använda amningsnap i flera månder innan han började suga rätt. När jag tog bort den behövdes inte bröstvårtan vänjas in eller nått sånt. Har bebis rätt grepp från början får man inte ens sår ö h t.

Även om han låg rätt med huvudet mot bröstet sög han sår på mig på 30 sekunder innan han fattade galoppen!

Som sagt är ju taget det allra viktigaste, om du känner dig trygg med att du känner/ser att han har rätt tag så prova att lägga honom åt andra hållet, dvs hans fötter mot ditt huvud så brukar man kunna lätta på det stället såret är.

Jag åkte på ett par rejäla mjölkstockningar med Fredrik, men då var han större och åt ur alla lägen så för att tömma ordentligt stod jag ett par amnings tillfällen på alla fyra över honom, har låg uppallad på några kuddar för att komma högre upp. Maken kunde inte låta bli att skratta, och inte jag heller trots att jag mådde dåligt av mjölkstockningen! :D

Det som kan vara bra att veta är att barnet tömmer den delen av bröstet som den har hakan emot bäst.

Ang sår så kan man ju även köpa "luftningskoppar" som man kan ha under behån så att det luftar trots att man har tröja på sig!

Jag åkte på ett par rejäla mjölkstockningar med Fredrik, men då var han större och åt ur alla lägen så för att tömma ordentligt stod jag ett par amnings tillfällen på alla fyra över honom, har låg uppallad på några kuddar för att komma högre upp. Maken kunde inte låta bli att skratta, och inte jag heller trots att jag mådde dåligt av mjölkstockningen! :D

:rofl: Så har jag också gjort. Det är nog 10 av 10 på mjölkkosseskalan :D

Angående att härda bröstvårtorna så gjorde jag det, skrubbade med en stenhård nagelborste och hade mig. Tji hjälpte det.

*kl*

Mina ödmjuka tips:

1. Använd INTE INTE INTE babyolja, varken som smörja direkt på huden eller i badbaljan/badkaret. Babyolja innehåller mineraloljor (hört talas om motorolja? ;) ) och är något av det sämsta man kan smeta på sin hud.

2. Purelan is the shit. :D

3. Finns ingen anledning att "härda" bröstvårtorna genom att gnugga eller skrubba eller misshandla dem på något annat tokigt sätt. Bebisens sugande är en helt annan teknik och det spelar ingen roll hur mycket man än har skinnflått de små stackars nipplarna om bebisen sen har fel tag. Allt handlar om att bebisen ska suga med rätt teknik, då får man inga sår och det gör inte ont att amma. :)

Måste tillägga att smörj inte direkt med fingrarna. Jag fick bakterier genom såren och mjölkstockning... (Bakterieprov taget också) Samtliga som tagit emot mig med mjölkstockning (3 ggr akut) har varit jättenoga med att poängtera det!

Jag fick låna snäckor att ha på brösten mellan amningarna. Ruskigt bra! jag hade inte en blåsa eller sår!
Jag såg att man kan köpa såna på http://www.minimundus.se
De funkar sjukt bra! JAg använde mina i 3-4 v

Senast ändrad:

*uppdatering*

Såren börjar att läka. Jag har varit i kontakt med amningsrådgivningen på BB. Jag skulle använda amningsnapp. MEN... Hur i hela friden ska jag få honom att ta den?? Han blir totalt vansinnig och biter tag i den och sen vrider på huvudet så den åker bort. Jag har försökt att hålla huvudet still på honom, men då blir han bara ännu argare..

Jag har en elektrisk pump, som jag köpte förra gången, men det funkar inte på mig. Jag lånade en handpump och den verkar inte funka på mig heller.. Jag ska försöka igen.. Det är väl så när man har jättebröst...

Jag försökte att amma honom "vanligt" på den sidan som såret är läkt, men han tar inte ens bröstet som det är längre.. Eller så var han så uppretad att det inte funkade. Men flaskan går bra.. Han kanske har blivit bekväm..

Så jag handmjölkar fortfarande.. 1dl till varje mål. Ska jag vara ärlig så handmjölkar jag inte på nätterna, det orkar jag inte, men det blev tidig morgon iaf i morse.. Det tar ju en timme att mjölka båda..

Får jag inte detta att funka snart så ger jag upp, jag måste hinna med att göra nåt annat än att mata och mjölka. Jag har även haft migrän två gånger på några dagar. En omgång i tisdags och en nyss. Hormonerna? Eller stressen? Det har varit stress förr.

Tack för alla bra tips!

Ja stora bröst kan vara svårt att pumpa :( För mig funkade det bäst med nässpray, sätta igång med fingrarna och sen pumpa för hand. Men det finns ju lika många olika sätt som det finns bröst...

*kl*

Idag har jag och Theo varit iväg på amningsrådgivning. Och domen är att hur jag än försöker så kommer jag inte att kunna amma iaf.. Jag har för stora bröst och han för liten mun. Vi försökte med amningsnapp och han når inte ens runt den.. Han når inte runt bröstet och suger bara på bröstvårtan, inte konstigt att det gör ont.

Det gör sååå ont när han tar tag att jag tror att jag ska ramla i bitar. Nu har jag fått en mindre mjölkstockning igen och mår pest.. Jag fryser som attan och har ont. Det gör till och med ont när mjölken rinner till. Och det gör det.. Jag har hur gott om mat som helst. Hur lång tid tar det innan det börjar försvinna och det inte gör lika ont längre?

Det känns som om någon satt kniven i bröstet på en..En riktig knivskarp smärta som bara sticker..

mul/mår pest...:cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka