Amning på jobb??

rubytoo

Trådstartare
Ska tillbaka till jobbet så smått och jobba 2 dagar vecka nu, tänkte jag. Vi får se om det dungerar.

men nu undrar jag vad som gäller när man går tillbaka till jobbet, får man gå ifrån och amma/pumpa??

Sv: Amning på jobb??

Ja det får du.

Föräldraledighetslagen

4 § En kvinnlig arbetstagare har rätt till hel ledighet i samband med sitt barns födelse under en sammanhängande tid av minst sju veckor före den beräknade tidpunkten för förlossningen och sju veckor efter förlossningen. Om hon inte är ledig på annan grund skall två veckor av denna mammaledighet vara obligatoriska under tiden före eller efter förlossningen.
Arbetstagaren har också rätt att vara ledig för att amma barnet.
Mammaledighet behöver inte vara förenad med att föräldrapennning betalas ut. Vid ledighet för att amma barnet gäller inte 10-15 §§. Lag (2000:580).

Lite off-topic men jag är då dålig på att fatta språket i paragrafer...

Betyder det att du är tvungen att vara hemma två veckor före eller efter barnets födelse vare sig du vill eller inte? Har svårt att tänka mig att man inte vill vara det visserligen men att man är tvungen lät så hårt på något sätt, nästan som utegångsförbud;)

Det blir nog för jag bara tog en paragraf och man inte läser hela texten. Du får jobba så länge du vill om det inte strider mot arbetsmiljölagen

6 § Om ett arbete medför särskild risk för vissa grupper av arbetstagare, kan regeringen eller, efter regeringens bestämmande, Arbetsmiljöverket meddela föreskrift om förbud mot att arbetet utförs av arbetstagare, som tillhör en sådan grupp, eller föreskriva att särskilda villkor skall gälla när arbetet utförs av sådana arbetstagare. Lag (2000:764).

Viss grupp = gravida t.ex.

Och om du är föräldraledig och börjar jobba igen gäller:

15 § En arbetstagare får avbryta sin påbörjade ledighet och återuppta sitt arbete i samma omfattning som före ledigheten.
Om arbetstagaren vill utnyttja sin rätt att återuppta sitt arbete, skall arbetstagaren snarast möjligt underrätta arbetsgivaren om detta.
I det fall ledigheten varit avsedd att pågå en månad eller mer, får arbetsgivaren skjuta på återgången högst en månad efter det att arbetsgivaren tagit emot underrättelsen.

Läste en ruta i vi föräldrar om att de diskuteras att införas "blivande-mammaledighet" för alla gravida sista månaden. För får man inte havandeskapspenning eller är sjukskriven så får man ju lov att jobba tills det är dags om man inte har råd att gå hemma utan betalt och inte vill börja ta ut föräldrapenning innan barnet är fött.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 893
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 250
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
467
Senast: annersia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka