amning... om problem och lösningar! :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

AJ :cry: .
Ja jag har haft det krångligt med amningen kan man säga...
Ena sidan har lilla Ida tagit jättebra och det har funkat toppen, andra... inte så bra... har haft ångst och panik i flera timmar innan amning på det bröstet.
Och hon har dessutom sugit jättelänge just där... :crazy: plågat mig extra länge liksom.
Och personalen på bb sa till mig (och de andra där) "låt dem amma tills de släpper bröstet själv", visst fine, men efter 45-50 minuters amning på det "onda" bröstet, och efter lika lång tid av gråt från min är det inte kul längre...
Andra bröstet äter hon snabbt ur och avslutar.

Så var jag på bvc häromdagen till min underbara bvc-sköterska, hon sa helt enkelt "amma i högst 20 minuter på det onda bröstet, vill hon snutta kan hon göra det på det andra, efter 10-15 minuter har hon ätit sig mätt och efter 20 har du i alla fall ingen direkt mat att ge henne ur just det bröstet och därför kan du lika gärna sluta, för att vila det bröstet lite extra".
Å gode gud så skönt! :bow:
Från en stark ångest, såriga bröstvårtor och ett stort sår brevid vårtan.. (ser ut som att allt ska lossna.. :crazy: ) till att det nu börjar läka och att jag bara behöver bita hårt i en handduk eller kudde när hon tar tag och börjar amma... mjölkar ur lite för hand också innan jag lägger dit henne så att hon inte behöver ta i så i början där... på ett par dagar nu har det gjort underverk!!
Det är inte bra än, det är ett tag kvar, men nu är det inte ångest innan varje amningstillfälle i alla fall.
Tänk om de ändå sagt så på bb...

De hade sagt samma sak till min bästa vän (annat bb annan del av landet) om att de ska släppa själva, vilket gjorde att hon liksom jag låg och skrek och gråt i nästan en timma och inte ens ville ta i sitt barn i stort sett av rädsla för att det skulle amma igen! :eek:

Ville mest skriva av mig tror jag.. har varit så nära att ge upp amningen den här veckan som hellst... men det börjar äntligen släppa och det är SÅ skönt!! :banana:
 
Sv: amning... om problem och lösningar! :-)

Åååå vad skönt det måste kännas nu när det löser sig.
Synd att de inte kunde se ditt problem på BB...
 
Sv: amning... om problem och lösningar! :-)

Precis i början hade jag också väldiga problem med sårig bröstvårta på det ena bröstet. Det kändes som om nån kar med en kniv när min son ammade på det bröstet. Provade amningnapp och det dämpade det onda ganska mycket! Sen provade jag att byta amningsställning tills jag hittade en ställning som passade och min son kunde amma utan att det gjorde ont! Amningsställningen som passade bäst var liggande och den ställningen har jag kört med sen dess. Den såriga bröstvårtan läkte rätt snabbt efter att jag började köra med amningen liggandes ner. Har inte haft några problem sen dess, min son är nu 9 månader!
 
Sv: amning... om problem och lösningar! :-)

Min amatör gissning är att det tar längre tid för henne att suga ur det "onda" bröstet just för det gör ont, du spänner dig och utdrivningen blir sämre, alltså tar det längre tid... Titta på ammningsnapp på apoteket, många har blivit hjälpta av den, även ammningssnäcka som du har på när du inte ammar så det läker ihop fortare!
BB är dålig på att hjälpa till bra ammning på väldigt många ställen..
 
Sv: amning... om problem och lösningar! :-)

Såret tyder på att hon inte har rätt tag. Jag hade likadant åt ena hållet mest, och en liten vridning av armen gjorde underverk!

Var sitter såret mer exakt?
 
Sv: amning... om problem och lösningar! :-)

har du provat att amma det onda bröstet från fel sida?
 
Sv: amning... om problem och lösningar! :-)

Såret som är kvar sitter vid sidan av bröstvårtan, ser ut som ett öppet köttsår, eller har sett ut som det, ingen sårskorpa alltså, men nu börjar det äntligen läka ihop och det går bättre och bättre, behöver inte ens bita på en handduk längre, inte för att det är skönt direkt men.. ja...

Jag har funderat på det där med att låta henne amma från "fel" håll, men eftersom liggande fungerar så håller jag mig till det tills såret är helt läkt, då kanske jag börjar testa sittande igen...

Amningsnapp tror jag inte skulle ha funkat för mig för det var själva "vårtgården" som var öm och både jag och mvc sköterskan funderade på om det området inte skulle bli lika illa klämt även med nappen... :crazy:

Men det är skönt när det börjar fungera, även om vi har en bit kvar :smirk:
 
Sv: amning... om problem och lösningar! :-)

Jag hade tänkt ge dig samma råd som BVC tillslut gav dig när jag bara läst ditt första stycke. Underskatta aldrig hjälp från bukefalister ;)

Men vad BRA att det funkar!

/Ulda som också haft ett ont bröst
 
Sv: amning... om problem och lösningar! :-)

jag vet att när jag hade ett sår med första barnet så lät jag bli att amma i nästan ett dygn från det bröstet - pumpade ur givetvis och hade tillräckligt med mjölk (han åt annat med tror jag) från andra bröstet... och det hjälpte jättemycket att få det att läka snabbare...

och man kan amma båda brösten från "samma" sida när man ligger ner - jag är alldeles för lat för att byta sida när jag sover ...:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 461
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 626
Senast: Kjerulfia
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 382
Senast: Habina
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp