amning och hunger

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Vet att jag var precis lika hungrig förra gången jag ammade :crazy: .
Folk pratar om hur hungrig man kan vara i slutet av graviditeten, men gisses, under amningen då.
Vissa dagar, sådana dagar då min lilla tjej äter mest hela dagen kan jag helt enkelt inte äta mig mätt.
Som häromdagen, först en jättestor frukost, mellanmål, och sen stor middag-äter i vanliga fall typ 2 potatisar och 3 köttbullar,men 5 potatisar och 8 köttbullar(stora hemlagade) senare gav jag mig :crazy: - efterrätt, kvällsmat. Mellan det äter jag en massa frukt, tar mig nån extra smörgås osv.

Vill inte äta så här mycket, hade ju tänkt att gå ner i vikt, men det känns som att min mage börjar svälla igen :smirk: ... äter kanske fel saker i o f, men jag äter allt jag kommer över, inget går säkert :smirk: ....

är det bara jag som är såhär superhungrig när jag ammar???
 
Sv: amning och hunger

menar du att jag måste börja dricka öl :eek: :crazy: för att slippa vara hungrig... :crazy:
 
Sv: amning och hunger

:bow: Det finns fler som jag!:bow: Jag frågade läkaren då jag var där i annat ärende om det var normalt att vara hungrig JÄMT bara för att jag ammar. Hon frågade vad jag vägde och konstaterade att det vore ju inte fel om jag tog tillfället i akt och åt lite mindre så jag kunde utnyttja amningen för att gå ner i vikt. Jag funderade på att börja grina...

Fast nu senaste månaden har hungern faktiskt lugnat ner sig lite, dottern är ju drygt fem månader nu. Minns att enda gången jag kände mig riktigt riktigt mätt under flera månader var i januari då jag var på travgalan och åt buffè, helvete vad jag åt då...

Så, ja, det finns fler som är ständigt hungriga och aldrig riktigt mätta. Jag har helt skippat smörgåsarna utan äter fiberhavregryn med mjölk när jag blir hungrig mellan målen. Inte så gott men det gör att jag äter mindre och blir mätt ändå mellan målen.

Jenny
 
Sv: amning och hunger

Jag var vansinnigt hungrig (och törstig) i början men numera är jag ungefär som normalt, aningen mer bara. Det försvann efter nån månad.
 
Sv: amning och hunger

Ja jösses ja,hungrig är man för det mesta...gärna sugen på onyttiga grejer också.Har ammat i 9 månader nu men äter lika mycket än...fast jag har inte gått upp något så jag antar att det kanske behövs...Blir ju inte sugen på småsaker heller utan riktig lagad mat hela tiden...

Hoppas dock att det slutar när jag slutar amma,men än så länge verkar inte sonen ha några större planer på det...
 
Sv: amning och hunger

Jag fick det rådet av en äldre tant när jag klagade på att jag var så törstig och att det hela tiden krävde efter något obestämbart.
Och det fungerade, jag lovar!
 
Sv: amning och hunger

Jag var likadan - hade lätt kunnat äta dygnet runt. Och ändå gick jag NER i vikt, så jag gissar att det behövdes så mycket mat!
 
Sv: amning och hunger

Om jag ändå gick NER i vikt skulle jag gladligen stoppa i mig allt jag gör nu... men jag har landat på vikten jag hade innan graviditeten (och det är tyvärr en övervikt :( ) och jag vill gå NER!!
Men hur sjutton ska det gå när man är hungrig jämn.
Gubben skrattade lite åt mig igår när jag dels klagade över feta magen, och sen även på hur hungrig jag var när jag proppade munnen full med knäckebröd (tänkte att knäckebröd kanske är lite nyttigare än vanlig smörgås i alla fall...).
Men jag KAN inte låta bli att äta när jag är hungrig, hela jag blir skrot när jag är det... :crazy: Hade tänkt ta en cambridge-kur när amningen är slut, men alltså... jag kommer inte klara någon kur när jag ser hur jag blir NU när jag är hungrig men ändå äter hela tiden :crazy: ...
 
Sv: amning och hunger

tror det diskuterades i en annan tråd för ett tag sen och det verkar som om en del av oss inte går ner i vikt när vi ammar även om vi tränar och äter rätt...

första barnet jag ammade tyckte jag att jag borde gå ner i vikt eftersom jag promenerade i rask takt med barnvagn och hundar minst 4 timmar om dan i mycket backar och verkligen ansträngde mig att äta nyttigt, men kilona satt där om satt - däremot så rasade jag fullkomligen i vikt när jag hade slutat amma...

och den här gången motionerar jag inte alls och äter vad jag är sugen på, när jag är sugen och jag ligger stilla på samma vikt ändå (tur det :angel: )
 
Sv: amning och hunger

Jag går inte ner förrän mensen är tillbaks o tyvärr kommer inte min före 6 mån då barnet äter fast föda minst 2 ggr om dagen :crazy:

Men inte kul när jag denna gång inte har 5 kg övervikt utan 15:crazy:
 
Sv: amning och hunger

jag ammade 1:an nästan 2,5 år så jag fick vänta på viktnedgången med :angel:

2:an är 14 månader och snuttar glatt på :D
 
Sv: amning och hunger

Gick knappt ner alls efter sonen, men då hade jag hypotyreos, som vi inte upptäckte förrens 2 år efter förlossningen, det kan ju ha varit en anledning till det.
Jag tror inte att jag kommer att gå ner mer när jag slutar amma heller... ligger hopplöst fast på min vikt... :(
 
Sv: amning och hunger

Jamtland skrev:
Jag frågade läkaren då jag var där i annat ärende om det var normalt att vara hungrig JÄMT bara för att jag ammar.


Jag ser med spänning fram mot att vara gravid och amma, för jag är hungrig jämt redan NU! :eek: Skojar inte, magen knorrar konstant mer eller mindre...
Icke gravid och allt.
Svärfar har till och med börjar säga (på skämt hoppas jag) att "nä nu får ni gömma allt ätbart, för nu kommer Poxz.." :D
Jag kommer att börja sno mat om jag blir gravid! :rofl:
 
Sv: amning och hunger

*KL*

Man behöver 500 kcal extra per dag när man ammar och framför allt vätska! Det går åt mycket vätska för att producera bröstmjölk. Vet inte hur mycket 500 kcal =. Men under grav behöver man 300 kcal extra per dag och det motsvarar en ostmacka ungefär. Så man ska ju inte behöva äta ihjäl sig precis... Men jag kan tänka mig att man känner ökad hunger i alla fall!

Det är inte ovanligt att man misstolkar törst som hunger förresten. Ni kanske "bara" är väldigt väldigt törstiga, men tolkar signalerna som hunger? Testa att dricka mycket mer!
 
Sv: amning och hunger

Har testat det, hinkar i mig LITERVIS varje dag, och jag håller ändå på att törsta OCH svälta ihjäl... ;)

Jenny
 
Sv: amning och hunger

Usch, stackars dig! Själv får jag väl mina fiskar varma om ett tag...har BF på onsdag och det verkar kunna komma tidigare. Sen får jag väl äta upp mina ord! *skratt*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 267
Senast: mrkarisma
·
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 553
Senast: Sar
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 179
Senast: Björk
·
Gravid - 1år Emilia blir 6 manader nästa vecka och det känns som hon är redo att äta mer riktig mat nu. Vi har gatt igenom i stort sätt alla...
Svar
19
· Visningar
1 578
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp