Amning och flaskmatning

feel

Trådstartare
Varför är det så förbjudet att flaskmata sina nyfödda? Man får absolut inte ge napp eller flaskmata för att det förstör amningen.

Men alla de för tidigt födda barnen flaskmatas, får napp OCH ammar? Varför kan det funka för dem men inte för "normala" bebisar?

Sv: Amning och flaskmatning

Det är väl jättemånga som flaskmatar och ammar sina nyfödda? För för tidigt födda barn kan det ju handla om överlevnad, det gör det ju oftast inte för en fullgången bebis.

Jag är inte BM eller sjuksköterska utan bara lekman, men min teori är ju helt enkelt den att det handlar om att rädda livet på för tidigt födda barn som helt enkelt kanske inte klarar av att amma så mycket att de får i sig all den näring de behöver... För ett friskt barn som klarar av att amma har ju amningen många fördelar, och det är därför man rekommenderar att inte börja med napp eller flaska förrän amningen är ordentligt etablerad.

Nu är jag ju nybörjare i barnbranschen (i morgon är det 6 veckor sedan dottern föddes), men normalt så ska man ju inte introducera napp/flaska innan barnet kan amma med rätt tag.
Hon tilläggsmatades från början pga att jag hade dåligt med mjölk, då fick hon dricka ur kopp (kan anas på den här bilden) just för att inte strula till det med amningen.

Sen när hon hade rätt tag så fick vi inte bara okej utan de till och med rekommenderade att gå över till flaska och ge napp.

Kanske är det viktigare att för tidigt födda får suga, så att man hellre riskerar att amningen inte funkar? Eller så är för tidigt födda lite smartare?
Jag vet faktiskt inte, men spontant tror jag att man som sagt hellre riskerar amningen för att de ska få utlopp för sitt sugbehov och få i sig näring.

Varför är det så förbjudet att flaskmata sina nyfödda? Man får absolut inte ge napp eller flaskmata för att det förstör amningen.

Men alla de för tidigt födda barnen flaskmatas, får napp OCH ammar? Varför kan det funka för dem men inte för "normala" bebisar?

På svts nyheter kunde man ikväll få serverat att "vården ljuger om amning".
Det påtalades bla att man missförstått innebörden av 6-månaders rekommendationen samt att vården felaktigen hävdar att barn skall ammas för att slippa allergier osv vilket hävdades saknar vetenskapligt stöd.

Här finns en snabb-debatt efter nyhetsinslaget:
http://svtplay.se/v/1882339

För min del, som alltid varit skeptisk till de hårda ord som florerat runt amningshets, höjde jag inte ögonbrynen åt något annat än att det faktiskt fanns med en representant från amningshjälpen som verkade med på noterna.

Kort kan väl konstateras att alldeles för många lägger sig i amningens vara eller icke vara istället för att låta det vara upp till var och en.

När jag frågande min barnsjuksköterska om detta fick jag det här svaret: "De flesta barn har inga problem att använda napp, bli flaskmatade och ammade parallelt. Det är bara att prova och märker du minsta störning slutar du".

Vi körde napp och flaskmatade (med bröstmjölk) och ammade... det gick alldeles utmärkt.

Men visst, har man problem med amningen och vill få den att funka är det antagligen bäst att fokusera på det först och införa napp och/eller flaska senare (om det behövs).

Kan säga att det inte funkar för alla prematurer. Jag har en sån som det inte funkade för.

Men så här ligger det till, rent statistiskt, sedan får man ta ställning efter det:

Sugtekniken mellan bröst och flaska/napp skiljer sig markant. Därför kan det ställa till problem för barn som har svårt att växla mellan teknikerna. En del har så svårt att växla att amningen fått stryka på foten helt efter en enda matning med nappflaska.

Detta är nu inte menat som skräckpropaganda, eller ett påstående att detta ofelbart kommer hända alla. Om jag inte skrev den här disclaimern skulle du få se 10 st "men jag gav napp och flaska från början och det gick bra!"-inlägg. Faktum är dock att det kan hända, även om risken är liten, och att det därför är bra att ta ställning till detta om man väldigt gärna vill amma.

Innan amningen är etablerad, dvs att man kommit tillrätta med mjölkproduktion och teknik, så är risken för störningar större. Det är därför föräldrar får rådet att vänta med att introducera napp och flaska tills dess. De allra flesta barn klarar av att växla teknik, men det hjälper ju inte dem vars barn inte kan det (4 månader av hårt slit tog det för mig att komma tillrätta med min premature sons teknik). Om man får problem med sår, smärta och/eller mjölkproduktion är det bra att ta bort eventuell napp och flaska och kanske tilläggsmata med kopp eller drickskål eller så. Ofta hjälper det och problemen går att rätta till. En del barn lär sig aldrig växla, som min son, medan andra får kläm på det med tiden.

Att ge napp istället för att ge bröstet när barnet ger signaler kan leda till problem med mjölkproduktionen och barnets viktuppgång.

Där har du, väldigt kortfattat, några av anledningarna till att folk fattar det som att det är "förbjudet att ge napp och flaska". Var och en gör givetvis som den vill, men om man tycker att amning är viktigt, så är det bra att veta om dessa saker så att man kan göra ett informerat val.

Kort kan väl konstateras att alldeles för många lägger sig i amningens vara eller icke vara istället för att låta det vara upp till var och en.
Fast nu finns det ju faktaunderlag som kan vara bra att känna till om man ska göra ett aktivt och informerat val. Sedan gör alla naturligtvis som de vill ändå. Det är ingen som förbjuder någon att ge napp eller flaskmata, det kan jag lova dig. Det finns inte heller någon som förbjuder en att inte helamma i 6 månader, det är snarare så att man blir betraktad som lite suspekt om man gör det...

Var har du fått de uppgifterna? Det stämmer inte med mina erfarenheter i alla fall.

Våra prematurer sondades samtidigt som de fick suga på bröstet, de barn som fick ur flaska fick använda en "skedflaska" (samma effekt som när du "koppar" barnen). Vi använde inte napp på våra barn men i vissa fall rekommenderas napp för prematurer just för att få igång suget.

Det är väl bara att gå in på närmaste forum som behandlar amning så finns det trådar med barn där inte amningen inte längre fungerat när flaskan introduceras. Därför brukar det rekommenderas att amningen är etablerad innan man introducerar flaskan för att undvika sugförvirring.
För oss fungerade det bra med att flaskmata när vi började med det. Det var en ren befrielse eftersom koppningen var ett så så oerhört kladdigt kapitel för vår del (sambon föredrog att sitta i duschen...).

Fast nu finns det ju faktaunderlag som kan vara bra att känna till om man ska göra ett aktivt och informerat val. Sedan gör alla naturligtvis som de vill ändå. Det är ingen som förbjuder någon att ge napp eller flaskmata, det kan jag lova dig. Det finns inte heller någon som förbjuder en att inte helamma i 6 månader, det är snarare så att man blir betraktad som lite suspekt om man gör det...

Nej, givetvis finns inga förbud men påtryckningar räcker för att skrämma upp var och varannan.
Maniskt tjat om att man ska amma har jag både hört och läst till leda.
Jag har bekanta och kolleger som på bvc ljugit om att de ammat sina barn fast de flaskmatat, de har helt enkelt inte orkat/klarat av diskussionerna.

Snitt och amning, heta potatisar som många älskar att älta.

Ja, det är någon slags normhets som gör debatten okonstruktiv och infekterad. Man får liksom inte sticka ut på endera sidan, för då är man allmänt villebråd.

Jag kan känna att det är synd att BVC ofta är dåligt pålästa och bara läser innan till, eller oxå kanske det bara är vårat BVC som inte har varit till mycket stöd... Den enda som var riktigt bra var en sju barns mamma som faktiskt tog sig tid att lyssna och sedan försöka hitta en bra lösning.

Den jag började med när dottern föddes hävdade glatt att alla kunde amma, och att barnet gick ner i vikt var inga problem... Trots att jag talade om att jag ammade dygnet runt, jag satt på toa och ammade för att annars skrek mitt lilla knytte hysteriskt, det gick så långt att jag faktiskt trodde att det var bättre eftersom hon skrek mindre, när sanningen var att ungkraken höll på att svälta ihjäl. Till slut fick jag byta till sjubarns mamman, hon tyckte att jag skulle prova lite ersättning och vi vände äntligen till det bättre, med en mätt och glad unge, men som vägrade bröstet och åt enbart ersättning.

Sen kom nästa barn, jag hade bestämt mig för att ge amningen en chans, men ha ersättningen tillgänglig. Men den här gången var det skillnad, han var piggare vid födelsen, fick bättre tag och ammade ordentligt från början. Helt plötsligt satt jag med en unge som vägrade allt annat än amning. Han drack vatten ur nappflaska, men vägrade allt annat vi provade under de nästan två år jag ammade. Han var fullständigt ointresserad av att äta mat, mosad mat fick han kväljningar av, bitar gick bättre, men han var inte särskilt intresserad. Vid två års ålder tröttnade jag på amningen och avslutade den med hjälp av maken och sedan åt han glatt mat utan några problem.

Under andra barnet var jag väldigt trygg i mitt föräldraskap, bvc sköterskan var åter igen en ny som egentligen borde ha gått i pension, hon gav nya råd och rön vid varje besök.

Så nu har jag en 8 åring som är flaskmatad och en 5 åring som är ammad tills han var två, det finns ingen större skillnad på dem mer än den som är deras personlighet. Att desutom den ena är född med akutsnitt och den andra vaginalt har inte heller gjort skillnade något större... :angel:

fast det är ju inte förbjudet varken att ta flaska eller napp!

man ska följa det som passar sig själv bäst. min store pojk hade ett mkt omoget sugbeteende och fick inte i sig ngt och efter 10 v.(vilket alltid resulterade i att jag fick ta till pumpen) så gav jag upp att ens försöka få det att funka.

den lille killen fattade galoppen direkt och tvärt mot sin storebror tyckte han att mamma=snuttis... så där blev det redan 1a veckan på inrådan från bvc att börja med napp.

att det sedan finns bvcpersonal som inte är kapabla till att utrycka skillnaden på rekkomendation och tvång är ju tråkigt. men man är ju inte tvungen till ngt, det är ju som sagt en rekommendation då det kan påverka sugtekniken mkt.

ang prematurt är det ju ofta så att de kanske inte orkar suga ordentligt och därav inte få i sig mat och får igång mjölkproduktionen.

*kl*

Alltså, det förekommer ju en viss förvirring om vad som är "sant" och inte. Vissa studier säger att koppmatning är bättre (ur amningssynvinkel) än flaskmatning medan en annan säger något annat. De vetenskapliga studierna är inte samstämmiga. När The Cochrane Foundation gjorde en review i ämnet kunde de inte visa på någon signfikant skillnad mellan koppmatade prematurer och flaskmatade prematurer.

Det gäller i princip samma sak med napp, vissa studier visar på att den inte påverkar amningen negativt... andra kan visa på en negativ effekt.

Det råder ingen vetenskaplig konsensus men i debatten låter det ofta som att det är vetenskapligt fastställt att flaska och napp är negativt för amningen. Det är det inte.

Det är viktigt att vara medveten om eventuella risker, men de ska inte överdrivas.

Det råder ingen vetenskaplig konsensus men i debatten låter det ofta som att det är vetenskapligt fastställt att flaska och napp är negativt för amningen. Det är det inte.
Inte per automatik, men det kan vara det. Jag tycker det är viktigt att göra den åtskillnaden.

I en bok som jag fick från BVC som var skriven av några barnläkare så kallade de det för "tuttförvirring" :D:D:D.

Dvs om man blandade napp, bröst och flaska innan ammningen var etablerad så kunde barnet bli tuttförvirrat. Vilket ord, hur kunde de komma på ett sådant uttryck?

Mvh

Tora

Veckans ord Tuttförvirring

Liknande trådar

Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
391
Senast: AlinaT
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: annersia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 366
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar