Amning och flaskmatning

feel

Trådstartare
Varför är det så förbjudet att flaskmata sina nyfödda? Man får absolut inte ge napp eller flaskmata för att det förstör amningen.

Men alla de för tidigt födda barnen flaskmatas, får napp OCH ammar? Varför kan det funka för dem men inte för "normala" bebisar?

Sv: Amning och flaskmatning

Det är väl jättemånga som flaskmatar och ammar sina nyfödda? För för tidigt födda barn kan det ju handla om överlevnad, det gör det ju oftast inte för en fullgången bebis.

Jag är inte BM eller sjuksköterska utan bara lekman, men min teori är ju helt enkelt den att det handlar om att rädda livet på för tidigt födda barn som helt enkelt kanske inte klarar av att amma så mycket att de får i sig all den näring de behöver... För ett friskt barn som klarar av att amma har ju amningen många fördelar, och det är därför man rekommenderar att inte börja med napp eller flaska förrän amningen är ordentligt etablerad.

Nu är jag ju nybörjare i barnbranschen (i morgon är det 6 veckor sedan dottern föddes), men normalt så ska man ju inte introducera napp/flaska innan barnet kan amma med rätt tag.
Hon tilläggsmatades från början pga att jag hade dåligt med mjölk, då fick hon dricka ur kopp (kan anas på den här bilden) just för att inte strula till det med amningen.

Sen när hon hade rätt tag så fick vi inte bara okej utan de till och med rekommenderade att gå över till flaska och ge napp.

Kanske är det viktigare att för tidigt födda får suga, så att man hellre riskerar att amningen inte funkar? Eller så är för tidigt födda lite smartare?
Jag vet faktiskt inte, men spontant tror jag att man som sagt hellre riskerar amningen för att de ska få utlopp för sitt sugbehov och få i sig näring.

Varför är det så förbjudet att flaskmata sina nyfödda? Man får absolut inte ge napp eller flaskmata för att det förstör amningen.

Men alla de för tidigt födda barnen flaskmatas, får napp OCH ammar? Varför kan det funka för dem men inte för "normala" bebisar?