Amning och allergier

keilir

Trådstartare
Då jag har mycket glutenintolerans på min sida släkten funderar jag en del över det ibland och tänkte höra med bukefolket hur det har sett ut för er.
Det sägs ju att amning under en längre period kan? ge ett visst skydd mot allergier/överkänslighet.

Har ditt barn någon allergi? Vilken?

Hur länge ammade du? Och hur mycket (del/helamning)?

Jag vill såklart göra allt jag kan för att ge mitt barn så bra förutsättningar som möjligt att klara alla födoämnen, även om man såklart inte kan påverka hela vägen.

Sv: Amning och allergier

Tom ammade jag tills han var 14 månader, han var då mjölk och äggallergiker och det har sakta vuxit bort. Men han har blivit/hela tiden varit allegisk mot Lax och pälsdjur.
Jim ammade jag tills han var 9 månader inga allergier.
Tea ammade jag till 11 månader inga allergier.
Jag helammade till 4 månader då det inte räckte och vi började med smakportioner.

Jag ammade min son i 15 månader och han började med smakportioner när han var 4 månader eftersom man skulle det på den tiden. Han är allergisk mot pollen och gräs.

Dottern ammade jag i nästan 10 månader och hon ratade all annan mat fram tills hon var 8 månader. Hon har inga allergier trots att hon är född förtidigt.

Jag tror att generna och miljön spelar väldigt stor roll och att man inte ska känna press på sig att amma bara för att undvika allergier. Amning ska vara en trevlig stund, ingen kamp för att inte barnet ev. ska utveckla allergier. Men kan och vill man amma så är det ju jättebra och att då amma helt tills barnet är 6 månader innan man börjar med smakportioner kan ev. minska risken för allergier av vad jag har läst. Men, det här med vad som gör att vissa får allergier och vissa inte ändras enormt fort. När mina barn var små på 90-talet så skulle man absolut inte utsätta dem för pälsdjur medans nu säger de att ju tidigare desto bättre så vem ska man lita på?

Första barnet helammade jag 5 månader. Delammade till han var 11 månader. Inga allergier.
Andra barnet helammade jag 5 månader, delammade 23 månader.
Inga allergier.
Tredje barnet helammas, men så är han bara 3½ månad.

Jag tror att generna och miljön spelar väldigt stor roll och att man inte ska känna press på sig att amma bara för att undvika allergier. Amning ska vara en trevlig stund, ingen kamp för att inte barnet ev. ska utveckla allergier. Men kan och vill man amma så är det ju jättebra och att då amma helt tills barnet är 6 månader innan man börjar med smakportioner kan ev. minska risken för allergier av vad jag har läst.

Självklart ska man inte amma länge om man inte trivs. Men för vår del går det bra och jag funderar bara lite över hur länge jag ska amma (beror ju givetvis också på barnet). Hon är snart 7 månader så hon äter ju lite mat också nu.

Men det är intresant att höra från andra hur de har gjort och om det blivit någon "skillnad".

Jag har helammat mina tre barn i ca 5 månader - sedan delammat i 1 år, 1,5 år resp ca 3 år. (3 år - det var den sista ungen... Det gör jag inte om. :D)

Jag har varit försiktig med att introducera gluten, har använt riskaka och glutenfri välling typ majsvälling och risvälling (läs första barnet tog välling - de andra gillade det inte).

Det är möjligt att mitt äldsta barn är laktoskänslig, men jag tror att det spökar i hennes övre magmun. Jag köper iaf laktosfritt till henne nu sedan några månader tillbaka. Hon är nu 16 år.

Annars har de bara lite pollenallergi, har bara dragit den slutsatsen när de snörvlar å har sig under vårkanten.

De äldsta barnens pappa har glutenallergi i sin släkt - hans ena son med sin nya kvinna är glutenintolerant. Det visade sig mycket tidigt (han är inte ammad max 3 v lr så). Deras andre son är laktosintolerant (han är ammad några månader iaf).

Ammade i 4 månader, del-ammade hela tiden i princip. efter 4 månader gavs enbart ersättning.

Inga allergier än. Pappan hennes har haft gluten, fortfarande laktos, gräs, pollen och kärnfrukt.

Jag helammade sonen 7 månader och delammade tills 8,5. Då slutade vi tvärt eftersom han konstaterades mjölkproteinallergiker. Vi gick över på mjölkfri ersättning och har sedan dess enbart gett honom mjöklproteinfri kost. Han har sedan vi konstaterade allergin inte kommit i närheten av mjölkprotein. Nu strax innan 2 år har han gjort nya blodprov och pricktest. Han ska även få komma på en provokation innan dagisstart. Vi håller tummarna på att det vuxit bort.

Har din bebis inte visat något ännu mot gluten och du äter produkter med gluten i så borde det ju gå bra.

Vår son visade väldigt tidigt att han inte tålde mjölk. Något som jag kan se i efterhand och som vi frågade gång på gån om hos bvc men de bara viftade bort.

Mvh Miks

Att amning skyddar mot allergi är en myt, enligt forskaren Agnes Wold;

Trots att det inte finns vetenskaplig grund, var det bara några år sedan som barnläkare, allergiläkare, Socialstyrelsen och Folkhälsoinstitutet hävdade att amning förebygger allergier. Konsekvensen av det resonemanget blir att för lite amning ger ökad risk för allergi. Det betyder att mammor som ammat kortare än en viss tid och vars barn får allergier – vilket ofrånkomligen kommer att hända därför att amning inte har någon betydelse – tror att det är deras fel. Det är orimligt och oetiskt. Den sortens hokuspokus måste bort.

Länk från smittskyddsinstitutet.

Vår 3,5åring har inga allergier. Än så länge.
Hans far har nämligen många många allergier; mot födoämnen (nötter "såklart" och många frukter, grönsaker och även många sorters pollen samt katter). Därför är vi ju medvetna om att även barnen riskerar få allergier. Jag har bara allergi mot gråbo och timotej, i matväg tål jag allt.

Det enda vi INTE provat ännu är nötter, annars har sonen fått prova det mesta. Jag delammade till 13 månaders ålder. Dock började vi med smakportioner redan vid 4 månader (nu rekommenderas ju 6 mån från WHO). På inrådan från bvc körde vi dock bara potatis som smakportion första månaden just för att något "skjuta fram" vanlig mat i hans liv.

Jag räknar med att göra ungefär likadant med bebisen; helamma till ca 4 månader och sen delamma ganska länge.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 888
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 230
Senast: Emtherlia
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 230
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar