Ammoniaklukt - bläh... Sammanslagen

ylvalill

Trådstartare
Ammoniaklukt - bläh...

Har precis flyttat min häst till ett stall där hästarna står på kutterspån. Har aldrig tidigare stått på spån utan bara haft torvbädd.

Problemet är att nu efter bara tre dagar i nya boxen så luktar det jättestarkt av ammoniak. Pållen kissar rätt så mycket och att lyckas få ut allt blött spån vid varje mockningstillfälle är rena lögnen, då hade jag fått byta så gott som allt spån varje dag. Så - hur 17 gör man för att bli av med lukten? Jag blir ju helt groggy bara av att vara i boxen och mocka, hur illa är det då inte för pållen som måste stå där hela natten? :confused:

Är det nån mer som har/haft detta problem? Vad kan man göra för att det inte ska bli så här? Hjälp....

Sv: Ammoniaklukt - bläh...

Kan du inte använda torv fastän du bytt stall, då?
Eller blanda torv och spån?
Jag tycker att det är mycket svårare, för att inte säga omöjligt, att få en fin bädd som inte luktar av bara spån.

MVH/

Jossan

Du måste kalka boxen innan spånet läggs in, och efter så får du mocka ur allt blött också, det räcker inte med bara pluttarna.Annars får du göra en permanent bädd,vilket kan vara svårt med spån.
Kanske din pålle trivs bättre med torv i botten o spån överst?

Vi har spån och ströar djupt. Mockar om morgnarna och faktiskt sopar upp det sista. Det blir som kakor även av kiss i spånet om det är tillräckligt mycket. Spånet dras ut på kvällen (efter jobbet, går snabbare på morgonen som vi gör nu) och det luktar INTE ammoniak i stallet.

Låter märkligt! Som flera har skrivit här, om man ska börja från botten, rent cementgolv-kalk-TJOCKT med spån, ca 8 spånbalar grundfyllning i en box på ca 14 m2. (eller en hästtransport fylld med lösspån från något sågverk) Sen går det åt ungefär 1 bal i veckan i påfyllning.
Vi brukar tömma helt och göra rent med lagårdsrengöringsmedel och högtrycksspruta 2 ggr om året, vår o höst.
Blir det ändå "blött" under vintern, kan man ta upp "kakan" på mitten och lägga i nytt tjockt med strö.
Lycka till!

Ibland så kommer det sig av att hästen får för mycket protein i sin foderstat. Det kan lukta :devil: .

Så länge hästen luktar så har den ett överskott som inte behövs, ibland kan det ju även bero på att hästen dricker för lite.

Så istället för att byta strö så kolla över foderstaten och vattenintag, för det ska inte lukta av att bara ha spån.

Svarar alla på en gång....

Nej, vi får inte använda torv, har med gödselhanteringen att göra....

Kalka golvet innan spånet läggs in är ju lite sent nu... Men jag kanske kan sopa undan i mitten och kalka där i alla fall. Tjockt med spån har jag allt (drygt 30 cm) men det verkar ju inte hjälpa nåt märkbart... Mocka på morgonen har jag inte möjlighet till.

Pållen leker "propeller" i boxen än så länge så det är inte så att det blöta ligger på ett ställe, det är snarare så att allt spån boxen är lite halvfuktigt, lite svårt att ta ut allt det blöta då.

Pållen får än så länge endast hösilage, oanalyserat tyvärr så jag vet inte vad det innehåller, men det är ju lite svårt att dra ner på proteinet då. Fram tills i lördags gick han på bete och det kan ju knappast ha varit för proteinrikt så här års.... Möjligtvis kna det vara så att han dricker lite för lite än så länge. Vattnet i det nya stallet är ju nytt för honom så det tar väl ett tag innan han vänjer sig. Dessutom har han nu fått vattenkopp istället för hink och det kan ju också göra att han dricker mindre, men han måste ju få en chans att vänja sig.... (Han har haft vattenkopp förut och då har det gått bra...)

Vill förtydliga - vi har INTE permanentbädd och mockar ut allt kiss varje dag.

Som sissu skriver så får du mera ammoniaklukt också vid stor giva av protein i foderstaten. Detta är väl beskrivet i Christina Plancks senaste bok om nån vill läsa mera.

Hade bara 5balar spån i min 5½*3½m box. Fick ett lagom tjockt täcke tycker jag, fyller på med ca 1-1½ bal per vecka. Om du har tillräckligt tjockt lager med spån och hästen inte trampar runt/gräver för mycket så bildar kisset ofta en tjock kaka. Jag öser ut hela med en spade, mockar ca en (normalstor) skottkärra ur boxen till min stora häst per dag. Känner ingen amoniaklukt trots att vi inte har nån kalk i boxen.

Du kan strö på Stalosan, det tar bort lukten. En säck räcker väldigt länge.

Kan ju bero på halten svavel i vattnet med.. Vi stod i ett stall med massa svavel i vattnet och det luktade massor i det stallet.. Trots noggrann mockning. :(

Vi fick kalka massor, men det hjälpte inte nämnvärt. Bytte stall av andra anledningar och det blev genast bättre.

Tror iofs inte att det luktar så mycket i de andra pållarnas boxar... Och min har ju bara stått i stallet ett par dagar så det känns inte som om han borde ha blivit så påverkad av vattenkvalitén än så länge.

ylvalill skrev:
Vart köper man Stalosan? Har inte hört talas om det förut?

Granngården köper jag mitt ifrån. Finns på både säck och i förpackning med handtag. Kostar en hel del men har man bara en häst så räcker en säck länge. Finns gul och röd stalosan och jag använder stalosan F som är den röda.

tycker att du ska hänga in en vattenhink oxå!! många vattenkoppar har ett alldeles för dåligt vattentryck och det kan ju leda till att hästarna dricker för lite. de dricker ju mkt mer ur hink!!! värt att pröva :bump: :bump:

Vattenkopparna i stallet där pållen står nu har väldigt högt tryck så jag tror snarare att han måste vänja sig vid det, tror att han tycker att det är lite läskigt när det kommer så mycket vatten....

vem vet, han kanske nu till en början dricker för lite, så urinen blir koncentrerad, och luktar extra starkt

Om du har så stora problem tycker jag du ska kolla hur ventilationen ser ut, både i stallet som helhet och i din box. Självdrag eller mekanisk ventilation? Var finns luftintagen och utsugen? Blir din box konstant genomvädrad, också vid golvnivå? Är problemet nytt eller var det likadant för den häst som tidigare använde boxen?

Liknande trådar

Hästvård Har två ston som går på lösdrift och ligghallen används som kiss-toalett. Jag slutade med torvbädd för det fungerade inte, det blev...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Pilot
·
Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 883
Senast: tanten
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: bigganl
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka