Ammoniakdoftande urin

F

Fjunet

Detta är säkert världens dummaste fråga, men jag behöver svar på den ändå ;) Min häst pink luktar väldigt mycket ammoniak. Stallets andra hästars pink luktar ingenting :confused: Den förra inackorderingens pink luktade också ammoniak. Varför luktar bara vissa hästars pink ammoniak?

Sv: Ammoniakdoftande urin

kan det vara så att din häst har druckit dåligt senaste dygnen? prova med att få den att dricka mer. Vad står din häst på för strö? det kan också bero på hur mycket det luktar eller inte. jag tycker att det luktar mer om hästen står på halm än på spån.

Nä, han dricker alltid lika mycket... Han står på halm, men det gör ju de andra hästarna också.

Står lite högt i protein kanske? Mer än han behöver?
Är dock inte säker på att det har med saken att göra, men har för mig att jag hört det nån gång...

Om man har bädd och mockar ut så brukar det lukta väldigt mycket ammoniak...

Båda mina hästars urin luktar starkt av ammoniak men jag har aldrig tänkt på varför?!

H. Malin

Protein som "blir över" i kroppen blir ammoniak och kissas ut, så möjligtvis är det så att din häst har ett proteinöverskott den inte behöver. Går den på bra bete, kanske? ;)

Detta är inte skadligt, vad jag har förstått, utan bara ett sätt för kroppen att göra sig av med överskott.

Ja, han går väl på ett hyfsat bete :)

Skönt att höra att det är helt ofarligt!

Liknande trådar

Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 771
Senast: Capybara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka