kitty79

Trådstartare
I stallet där min häst står kör de med någon slags halvbäddsvariant , alltså tömmer boxarna helt en gång i veckan och småmockar bajset varje dag.

Jag mockar ur min egna box ordentligt flera gånger i veckan även om jag vet att de har "mockat" den tidigare , pga utav att det stinker ammoniak från mitten av varje vecka fram till tömmningsdagen .

Min häst slipper stå i den värsta ångan pga utav hans boxs placering . Har försökt föreslå kutterspån i botten på boxarna och kalk osv ,men det faller inte i god jord ,.

Funderar faktiskt på att flytta honom ,känns sådär om jag känner ammoniaken så väl ,hur illa måste det inte vara för hästarna då ? några tips kanske ?

Sv: Ammoniak

Ventilationen i stallet lär väl inte vara så bra heller. Så ja, det kan nog vara värt att flytta.

Stall med äckliga bäddar som stinker ammoniak är bland det värsta jag vet. Hade aldrig pallat ha häst i ett sånt stall.

Jaa ,Jag har börjat se mig om efter något nytt ,Känns svårt när man inte "når" fram heller , alltså när stallägaren tycker att det är ett OK sätt att sköta boxarna på

I stallet där min häst står kör de med någon slags halvbäddsvariant , alltså tömmer boxarna helt en gång i veckan och småmockar bajset varje dag.

Jag mockar ur min egna box ordentligt flera gånger i veckan även om jag vet att de har "mockat" den tidigare , pga utav att det stinker ammoniak från mitten av varje vecka fram till tömmningsdagen .

Min häst slipper stå i den värsta ångan pga utav hans boxs placering . Har försökt föreslå kutterspån i botten på boxarna och kalk osv ,men det faller inte i god jord ,.

Funderar faktiskt på att flytta honom ,känns sådär om jag känner ammoniaken så väl ,hur illa måste det inte vara för hästarna då ? några tips kanske ?

Billigt alternativ - Släckt kalk i botten sen strö ovanpå, är något man bör/måste ha i botte när man har bädd. Jag har det även om jag ej har bädd och har ingen som helst ammoniakdoft i stallet. Men har även mycket bra ventiation.

Dyrare alternativ - Stalosan, Stalosan F eller liknande produkter.

Liknande trådar

Hästvård Hur gör ni för att slippa ammoniak- stanken i stallet?! Jag har mina på lösdrift med boxarna öppna, så de två hästar jag har kan komma...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 339
Senast: Bufera
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 391
Senast: Crossline
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka