Ammar och tappar hår

Ishtar

Trådstartare
Vet att det är ganska vanligt, har t.o.m. hört talas om kvinnor som tappar TÄNDER när de ammar! Nu tappar jag dock så mkt hår att det börjar kännas obehagligt, det lossnar testar när jag vrider vattnet ur håret efter duschen. :(

Finns det nåt att göra? Nåt tillskott man kan ta? Snart har jag tunt hår, mitt älskade långa tjocka hår är på väg bort.... :cry:

Sv: Ammar och tappar hår

Jag kommer inte ihåg detaljerna, men det händer nåt med hårens vilofas när man är gravid och därför tappar man mycket hår efter förlossningen.

Det kommer tillbaka!

Mitt hår blev som svinto är jag ammade, jag hade som tur var riktigt kort hår innan så klippte av det en gång till innan det fick börja växa ut.
Jag bet dessutom sönder 3 stycken tänder, det var värre för håret är som det var innan, men tänderna blir aldrig sig lika.... :(

Sådär var det för mig också de första 4-5 månaderna. Nu är gossen åtta månader och jag tycker håret är normalt igen, ammar dock fortfarande.

Jag tappade dock i stort sett inte ett enda hårstrå medan jag var gravid så jag tror att det "kom ikapp" efter förlossningen...

Samma här, så ovant för mig som annars oavsett om jag vill eller inte har megavolym. Nu är det för andra normalt men jag kan inte vänja mig! Halva luggen är borta! Men det komer tillbaka, värre med de 8600 jag fick betala för 2 rotfyllningar som gravid!!

Men det måste ju ta många år innan det har kommit tillbaka?
De nya stråna måste ju växa en bra bit lixom, jag har jättelångt hår.

Fast hur gammal är han nu? Borde inte din vilofas vara över? Det var ju inte förra veckan du födde barn, eller hur?

Här är en till med lååångt hår (60 cm vid senaste mätningen). Jag tappar hår så vi pluggar igen avloppet varje vecka och jag känner mig snart skallig... Men det växer fort måste jag säga, när jag ammade D var det likadant och det har växt ur ganska bra. Det är bara luggen som känns lite lustig eftersom det växer ut små tofsar på sidorna.... De står rakt ut och dte passar inte helt perfekt ihop med resten om man säger så....

6 månader sen snart! Fast snart så kommer ju förmodligen amningen så smått att trappas ned, kommer håret igen då? Eller är det så länge man ammar litegrann? Jag har tappat hår ända sen han föddes men inte såhär extremt som det är nu.

ok, jag ska sluta oroa mig och hoppas att håret är tjockt och fint lagom till vårt bröllop om lite mer än ett år! Så jag slipper ha löshår i uppsättningen. :D

Jag kommer inte ihåg detaljerna, men det händer nåt med hårens vilofas när man är gravid och därför tappar man mycket hår efter förlossningen.

Det kommer tillbaka!

Fast är detta problem inte direkt kopplat till amning?
I min närhet är det kvinnor som ammat vilka tappat extremt mycket hår, de som inte ammat verkar inte ha drabbats nämnvärt?

Men sant är att man tappar mindre hår som gravid. Jag som konstant tappar hår slutade tappa hår när jag var gravid. Det han nästan bli lite snyggt innan jag födde och började fälla igen. Dvs. det är en hel del som lossnar efter förlossningen eftersom man tappat förre hårstårn under graviditeten.

Jag ammade inte en enda gång, men tappade över hälften av mitt hår efter förlossningen och Sebbes första 6 mån i livet.
Han fyller snart 3 år, och jag tappar fortfarande mycket mer hår än normalt, och det slits mycket lättare också.

Mitt hår är olika långt, vääääldigt tunt, konstant slitet och alltid fult :(

I samband med kraftig stress ( t ex förlossning) går "alla" (mycket fler än vanligt) hårsäckar i i vilofas. De blir då inställda på att lossna ca tre månader senare vilket mamman märker som att mer hår faller av samtidigt än annars.

Det har ingenting med amningen att göra och du kan inte göra något åt det.

Du skrev " tex förlossning", innebär det att det kan vara annan stress också, som inte ens är barnrelaterad?
Kan det vara svaret på varför mitt otroligt tjocka hår verkligen inte är otroligt tjockt mer utan otroligt tunnt? Flätar jag det så är flätan som mitt lillfinger.... förr var den riktigt tjock! Tappar hår gör jag också, vågar snart inte borsta håret mer.:crazy:

Jag ammade inte en enda gång, men tappade över hälften av mitt hår efter förlossningen och Sebbes första 6 mån i livet.
Han fyller snart 3 år, och jag tappar fortfarande mycket mer hår än normalt, och det slits mycket lättare också.

Mitt hår är olika långt, vääääldigt tunt, konstant slitet och alltid fult :(

Otur :crazy:
En del verkar ju råka ut för den ena knepigheten efter den andra när det gäller grav och amning.
En bekant till familjen fick grövre och mörkare ansiktsbehåring som aldrig försvunnit samt tandlossning :eek:
En av mina bästa vänner har fått en storlek större fötter efter varje graviditet.
Som 25-åring och barnlös hade hon 36, idag har hon 39 :D

Jag vet att alla mina bekanta tappat mer hår i samband efter grav men det är bara de som ammat som tappat länge och extremt mycket.
Jag vet inte om det är slumpen eller om det är så det fungerar generellt?

Jag vet att alla mina bekanta tappat mer hår i samband efter grav men det är bara de som ammat som tappat länge och extremt mycket.
Jag vet inte om det är slumpen eller om det är så det fungerar generellt?

Läs mitt svar.

Det har inte med amningen att göra.

Du skrev " tex förlossning", innebär det att det kan vara annan stress också, som inte ens är barnrelaterad?
Kan det vara svaret på varför mitt otroligt tjocka hår verkligen inte är otroligt tjockt mer utan otroligt tunnt? Flätar jag det så är flätan som mitt lillfinger.... förr var den riktigt tjock! Tappar hår gör jag också, vågar snart inte borsta håret mer.:crazy:

Annan stress som olyckor med kroppsskada, psykisk stress, etc etc. Det är det som ligger bakom uttrycker "vithårig över en natt" - fast efter ca 3 månader då. Man tappar så mycket hår att det gråa/vita blir mer framträdande.

I ditt fall kan jag inte säga vad det beror på, eftersom håravfall kan bero på många olika saker.

Åh tack, nu gick det upp ett ljus :)

Nästan exakt 3 månader efter min olycka så tappade jag kopiösa mängder hår, nu fick jag äntligen svar på varför :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 667
Senast: a1agnlju
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 434
Senast: Asko
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 251
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar