Ammar och behöver medicin! Hjälp!

Camilla_H

Trådstartare
Jag ammar och tänker fortsätta med det ett halvår till minst.

Men jag har också en höftartros som är skitdålig efter graviditet och förlossning samt att jag har ett problemknä som nu har blivit sämre och ser ut i storlek som en honungsmelon.

Jag vet att antiinflammatorisk medicin hjälper men det vill jag inte ta när jag ammar eftersom det inte garanteras att det inte går ut i mjölken även om man använder gel.

Vet någon om det finns något naturligt att äta som är antiinflammatoriskt? Visst - man ska inte äta naturläkemedel heller eftersom inte heller de är garanterat oskadliga för barnet men det jag tänker på är vanliga födoämnen som kan vara till hjälp. Tex så vet jag att kamomille-te är bra och okej för de som ammar, men finns det annat?

Troligen så är det väl förstås för lite för att det ska hjälpa men det kan ju inte bli sämre...

/Camilla
 
Sv: Ammar och behöver medicin! Hjälp!

Antiinflammatorisk medicin är olämplig under graviditet, men håller man sig inom terapeutiska doser (dvs inte överdoserar) är det osannolikt att bebin blir påverkad via bröstmjölken.

Vad är bäst för barnet? En mamma som har skitont eller en mamma som fungerar fysiskt och där det läcker över lite medicin via mjölken (och som troligen inte påverkar barnet)?
 
Sv: Ammar och behöver medicin! Hjälp!

Har du pratat med din läkare? Denne borde ju kunna hjälpa dig och om inte, ta kontakt med din barnmorska så kan h*n hjälpa dig.

Min reumatism levde rövare med mig under graviditeten. Och min läkare ville INTE medicinera öht. Min barnmorska blev skitsur och tog kontakt med läkare på spec.mödravården. De var inte alls emot mediciner utan gav mig alterantiv som passade när jag var gravid. De skulle även hjälpa mig under amning om det behövdes. Dessa läkare var jätteirriterade på "vanliga" läkare som inte alls vill medicinera gravida/ammande då de menar att de finns mediciner som inte är skadliga för fostret eller vid amning.
Så har du liksom mig en läkare som inte hjälper så mycket borde du kunna få hjälp av en läkare från spec.mödravården eller liknande.

Lycka till!!!
 
Sv: Ammar och behöver medicin! Hjälp!

Tack för svar. Jag ska in på HC i morgon för mitt knä som är supersvullet just nu och sen väntar jag på röntgen på både knä och höft men det är inte alltid så lätt att komma i kontakt med den ortoped som jag har så det är inte bara att ringa och fråga direkt...

/Camilla
 
Sv: Ammar och behöver medicin! Hjälp!

*kl*
Fick åka in akut med mitt knä och tömma det på 60 ml vätska och den ortopeden rekommenderade INTE att äta antiinflammatoriskt när jag ammar.
 
Sv: Ammar och behöver medicin! Hjälp!

*kl*
Fick åka in akut med mitt knä och tömma det på 60 ml vätska och den ortopeden rekommenderade INTE att äta antiinflammatoriskt när jag ammar.

Vad jobbigt du verkar ha det!

Nu vet jag inte hur pass mycket du "lider" av ditt knä, men du kanske ska väga för/emot att fortsätta amma.

Är det värt det (om du verkligen skulle behöva antiinflammatorisk medicin) ?

Hellre en frisk och glad mamma som matar med flaska än en som inte mår bra men ammar, eller?
 
Sv: Ammar och behöver medicin! Hjälp!

Ditt barn kanske mår bättre av en frisk mamma som kan medicinera utan att vara orolig. Ditt barn kanske är så gammalt så det har fått sitt basskydd av amningen redan och kan gå över på välling?!
 
Sv: Ammar och behöver medicin! Hjälp!

Ja, det är ju det jag får fundera över... Jag försöker att klara mig så länge det går men det är klart - börjar knät att vilja vara svullet mest hela tiden så blir det till att sluta amma.

Enligt FASS så står det att man inte vet om det är skadligt och de läkare jag pratat med nu den här veckan säger att det INTE rekommenderas. Därför vill jag inte äta under tiden jag ammar, hellre slutar jag amma.

Mitt barn är nu snart 7 veckor och jag har inte tänkt amma längre än 6 månader. Det är synd att de månaderna infaller under vinter då mitt knä är som sämst så vi får se om jag orkar hela den tiden.

Sen är det ju inte så att jag vet att mitt knä skulle vara symptomfritt om jag åt antiinflammatoriskt så det känns som att det skulle vara nesligt att sluta amma och sen blev det iaf inte bättre med medicinen...

/Camilla
 
Sv: Ammar och behöver medicin! Hjälp!

Enligt FASS så står det att man inte vet om det är skadligt och de läkare jag pratat med nu den här veckan säger att det INTE rekommenderas. Därför vill jag inte äta under tiden jag ammar, hellre slutar jag amma.

Vi måste ha olika FASS, du och jag.

*resten raderat*
 
Sv: Ammar och behöver medicin! Hjälp!

Men beror inte det på vilken antiinflammatorisk medicin vi pratar om?

Det är mina läkare som läst i FASS, inte jag.

Nu pratar jag inte om Ipren direkt (som jag tydligen kan äta 2*200 mg per dag av utan risk) utan snarare Orudis Retard vilket är det jag brukar äta.

/Camilla
 
Sv: Ammar och behöver medicin! Hjälp!

Kan bara rapportera om hur det gått så här långt:

Har tömt knäet ytterligare en gång - 65 ml denna gång och enorm smärta - värre än förlossningen!

Åt en 200 mg tablett Ibumetin i en vecka innan denna tömning och fick antiinflammatoriskt intramuskulärt efter senaste tömningen.

Min son reagerar på det antiinflammatoriska - får gaser i magen och diarré. Märks direkt när jag slutar med det, då blir han som vanligt igen.

/Camilla
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 820
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Jag är inte så jätteaktiv här inne. Skrev en del i somras när jag var gravid men har sen haft fullt upp med barn och hästar. Nu måste...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 783
Senast: Hiddeous
·
S
Hundhälsa Jag står nu i det där valet som vi alla hundägare måste gå igenom förr eller senare.. Min hund är nu nyss fyllda 11 år (Amstaff/pitbull...
2
Svar
20
· Visningar
3 638
Senast: Diplomaten
·
K
Övr. Katt Jag har en katt som har begynnande urinsten tror jag. Vad ska jag göra? All hjälp mottages tacksamt!! Jag har en 4 årig kastrerad...
Svar
7
· Visningar
12 308
Senast: kebabbert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp