Amerigo vs Prestige

Fiorano

Trådstartare
Jag har nu en Amerigo Classic som jag äääälskar! Men den är för trång för min tjocka häst som bara kommer att bli tjockare (ska betäckas). Och eftersom hon bara kommer att lalla i skogen och dressyras för hemmabruk (kanske komma ut på någon tävling om hon lugnar ner sig...), så känns det ganska galet att lägga 20-30 lakan för en sadel. Dessvärre är dom vida Amerigona ganska nya och därav ligger de för högt i pris.

Har därför börjat spana på Prestige, modellerna Leonardo och Doge. Prestige är tacksamma sadlar eftersom de går att ändra bomvidd på, så på så vis känns en sån som ett klokt val.

Till frågan då; är Prestiges sadlar lika mjuka som Amerigo? Amerigon är den första sadeln som jag inte har fått ridsår av och är enormt tacksam för det! Har dock kommit på att Amerigon tippar över en på musen:o och det är inte så särskilt skönt det heller...

Någon som ridit i både Amerigo och Prestige som har någon åsikt?

Sv: Amerigo vs Prestige

Men en Classic är väl mycket rakare än ngn Prestige överhuvudtaget? Dvs om Classicen verkligen passar din hästs rygg så lär ingen Prestige göra det.

Och om du blir tippad på musen (!:o) så innebär det att sadeln inte passar just ditt bäcken.

Jag har tragglat mig igenom åtskilliga dressyrsadlar och alltid fått antingen ridsår i rumpan eller musad....INTE skönt!:cool: Men min nuvarande Jensen sadel har inte gett mig varken det ena eller det andra och det är en befrielse! Nu innebär ju inte det att Jensen är en världsrevolutionerande sadel utan enbart att just detta exemplar passar mitt bäcken.:idea:

Jag tycker ffa att Prestige är mycket bredare att sitta på, jag tycker det känns som om benen står rakt ut och får ingen riktig kontakt som jag fått i de Amerigo jag har haft. Svårt att förklara, känns som om man har en häst för mycket mellan benen.
Tycker dessutom Prestige är hårda och inte alls lika tacksamma att rida i som Amerigo (och då är jag inte överdrivet nöjd med Amerigo ändå längre, tycker de är på tok för hala).

De prestige du funderar på är väl inte helt billiga heller ofta? De är däremot rätt raka tror jag men om de är jämförbara med amerigo classic vet jag inte.

Jag tycker inte att jag har suttit bra i någon prestige jag har provat, men det beror ju på mitt bäcken troligen, jag tycker de är för breda i midjan. (har inte provat doge förstås, den ser ju skön ut men är inte så billig)

Jag kom inte ner bra och tippades fram i dem. Men jag tror att alla måste känna själva i olika sadlar vi är ju inte skapta på samma sätt. Om du tippar fram på musen (aj:crazy:) så är den ju inte heller bra, eller ligger kanske i framvikt eller något?

Jag tycker att de dyrare prestige som jag har suttit i som Venus mm är mjuka och sköna, i alla fall, men som sagt passade inte mitt bäcken så bra. De låg inte heller bra på hästen.

Amerigo finns ju med olika säten så kanske en annan modell passar dej bättre?

Jag tycker ffa att Prestige är mycket bredare att sitta på, jag tycker det känns som om benen står rakt ut och får ingen riktig kontakt som jag fått i de Amerigo jag har haft. Svårt att förklara, känns som om man har en häst för mycket mellan benen.
Tycker dessutom Prestige är hårda och inte alls lika tacksamma att rida i som Amerigo (och då är jag inte överdrivet nöjd med Amerigo ändå längre, tycker de är på tok för hala).

Då tycker du ungefär som jag:D

Jag har länge ridit i en Amerigo. Jag bara älskar den sadeln, men jag hamnade i lite för dålig position i den (så nu ha den fått lämna plats åt en Equipe Oracle :d)

Hur som helst rider jag även en annan häst och den har en (ganska ny) Prestige Leonardo. Jag upplever som flera andra här att den är ganska bred i sätet. Jag har alltid mkt kortare stigläder än jag brukar när jag rider den hästen, annars får jag liksom ta i för att få benen intill hästen haha.
Tycker även att den är lite hårdare, halare och mer plastig i lädret än man kan förvänta sig av en sadel i den prisklassen.

det finns två leonardo modeller.jag hade den som heter pop, den har mindre och smalare säte. jag tyckte den var mjuk och satt bra i den, men jag hade kalvskinnsmodellen. vet ej hur den med vanligt läder är. den är inte särskilt svängd...

men dom kostar ju en del beg, runt 15. så prisskillnaden blir kanske inte så stor.

sen kan du ändra bomvidden med 2 cm åt varje håll på amerigo. även om vissa påstår att det inte går.^^

Jag har en äldre prestige top dressage (från tiden den hette prestige appaloosa). Den är lite rakare än de nya prestige som är mer svängda, ganska smal midja. Om du hittar nån sån tycker jag absolut att den är värd att prova, (kostar inte en mindre förmögenhet heller:idea:) både jag och hästen gillar vår sadel mycket och vi har provat många innan jag hittade den.

Jag har svårt för att rida i prestige, antar som de andra i den här tråden att de inte passar mitt bäcken Har provat flera olika modeller och trillar framåt och får dålig position.

Har själv en amerigo classic som passar mig helt perfekt. Har aldrig varit så nöjd med en sadel!:love:

Men en Classic är väl mycket rakare än ngn Prestige överhuvudtaget? Dvs om Classicen verkligen passar din hästs rygg så lär ingen Prestige göra det.

Och om du blir tippad på musen (!:o) så innebär det att sadeln inte passar just ditt bäcken.

Jag har tragglat mig igenom åtskilliga dressyrsadlar och alltid fått antingen ridsår i rumpan eller musad....INTE skönt!:cool: Men min nuvarande Jensen sadel har inte gett mig varken det ena eller det andra och det är en befrielse! Nu innebär ju inte det att Jensen är en världsrevolutionerande sadel utan enbart att just detta exemplar passar mitt bäcken.:idea:

Som jag har förstått det är Classicen jämförbar med i synnerhet Dogen i rakhet, men Leonardon är också relativt rak. Pålle är väldigt bestämd med vad som passar och inte och med Amerigon har hon gått väldigt bra! Tror dock att hon börjar störa sig mer och mer på den då galoppfattningarna börjar strula igen.

Att bli "musad"-vilket kul uttryck:p även om det är nog så smärtsamt i duschen efter ridningen:crazy:...

Hade en Venus förr och den var inte så bred, men har inte suttit i de nyare modellerna. Men min Classic är verkligen inte hal! Dock välsmord med fett i sätet:angel:.

Ja, hade en Venus innan, men det var på tok för svängd för denna hästen tyvärr. Gillade annars den sadeln även om jag fick aningen med rumpskav av den:o.

det finns två leonardo modeller.jag hade den som heter pop, den har mindre och smalare säte. jag tyckte den var mjuk och satt bra i den, men jag hade kalvskinnsmodellen. vet ej hur den med vanligt läder är. den är inte särskilt svängd...

men dom kostar ju en del beg, runt 15. så prisskillnaden blir kanske inte så stor.

sen kan du ändra bomvidden med 2 cm åt varje håll på amerigo. även om vissa påstår att det inte går.^^

Vilka sadelmakare kan bredda en Amerigo? Blir världens lyckligaste om det funkar!!

Har hittat både Leonardo och Doge för 10-13.000:- så de verkar följa finanskrisen;).

Är en av dom få som gått från Amerigo till Prestige:laugh: Brukar väl vara tvärtom... Hade en Amerigo CC/DJ till honom men den funkade aldrig trots utprovarens goda försök ( skickades tom till italien för omstoppning, men icke sa hästen), tyvärr hamnade den envist i bakvikt. Jorå vi prövade alla tänkbara modeller o vidder ur Amerigos sortiment. Utprovaren gav upp och sa att hon inte kunde hitta en Amerigo som passade kusen :cry: Men en eloge till henne som försökte tappert:bow:

Nåja, hade för måånga år sedan en Venus (Prestige) till hästen som tyvärr var för svängd. Trivdes kanon i den sadeln, men sålde den. Så såg jag en Venus tillsalu med GG panel o spec beställd med gel i sätet, mums. Köpte den och kan med facit i handen säga att visst är Amerigo toppen men en Venus med kalvskinn är en mkt trevligare bekantskap. Har oxså haft problem med skav men inte i Venusen som jag inte upplever som bred heller.

Ps. har skickat PM till dig...

Ja, sadlar måste man prova själv helt enkelt, annars kan man nog missa sadlar som man själv kanske skulle trivas i därför att andra med helt annan kropp inte trivs i den -och tvärtom.
Jag har nyss bytt sadel själv och två vänner håller förtvivlat på för fullt och det är verkligen så olika hur både häst och ryttare uppfattar sadlar som "borde" vara bra.....Det är bara att inse......vi är ju olika skapta.

Japp inte så lätt att hitta rätt bland sadlar. Sadelutpovare tror att "jahap, en 36 i byxor, hon måååste gilla en smal midja", och fram åker Prestige Doge. Nehej, passar inte mig alls, käns smal och hård, (o det tyckte jag även innan barnafödande:o).

Men tur att vi alla är olika, eller ska vi säga "smaken är som baken" :banana:

Om inte annat så gynnar vi många olika sadelmärken:angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej alla! Har haft ute sadelprovaren till hästen i veckan. Det konstaterades att en prestige versailles 17" och bomvidd 33 låg helt...
2
Svar
25
· Visningar
9 250
Senast: Eme_liie
·
M
Utrustning Just nu är min dam dräktig så jag kan inte prova nåt på henne, men sitter och funderar på vad som kan vara tänkbart sen när hon ska...
Svar
3
· Visningar
983
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka