Amerigo Vega Dressyr

simpan

Trådstartare
Vad passar den på för typ av hästar? Hur är deras bomvidder, har en häst som vanligtvis behöver xx-vid, vad tror ni passar i Amerigos storlekar- ja, förutsättningen är självklart att sadeln passar i övrigt! men nu funderar jag bara vad som skulle kunna matcha honom... Springer inte iväg och köper en så dyr sadel utan inprovning utan spekulerar lite bara.

Sv: Amerigo Vega Dressyr

Om hästen är rund och bred över ryggen kommer inte Amerigos modeller passa, de är inte gjorda för så breda hästar.

Men de har väl rätt gererösa bomvidder om jag int emisstar mig, passar inte de tll breda hästar? *fundersam* Varför tillverkar de vida bomvidder om de ändå inte passar till de breda hästarna. Inget påhopp på dig utan bara en liten fundering...

Till vilken sorts rygg passar Vegan bäst?

De gör inte så vida bomvidder? Hur brett har du sett och vilket gradtal har de haft? Den bredaste jag sett var +3.5 och kan inte ha varit mer än kanske 95-100 grader, förmodligen smalare (mätte den inte, bara ögonmått och jämförelse med andra sadlar)

Jag har inte sett alls utan bara fått för mig efter sånt som jag läst. Synd då att den år så smala.

Frågar igen, vad passar de på för typ av rygg?

Jag har en Amerigo Vega. På hemsidan står det att den modellen passar moderna sporthästar med ryggar åt det rakare hållet. Det passar verkligen inte in på min häst - han har väldigt svängd rygg! Men den ligger perfekt ialla fall.
Min häst behöver dessutom vid bom, men min sadel är +1, d.v.s. normal.
Så det finns en möjlighet att de kan passa lite allt möjligt. Ta hem en och prova! Men som Diabolical_Kitten skrev, de är inte jättetroligt att de kommer att passa en rund och bred rygg.

Jag va också på jakt efter en Amerigo men när jag kom ner till ridin med hästen så va han för bred. Dom provade ut en dominus med HW bom istället. (haflingerWide) Den är väldigt lik vegan faktiskt. Har fått hem den nu och den är helt underbar....:banana:

Under tråden "Ny sadel.. Passar den?" ligger en bild på min om du vill se hur den ser ut. Dom har inte lagt ut några bilder på ridin...

Min häst är rätt bred och platt över ryggen, låg manke, rejäla bogblad. Se bild:
10184289.jpg

10184255.jpg

Vi har en Amerigo CC med +2 bomm. Hon är ca 100 grader över ryggen. Så Amerigo tillverkas definitivt i större gradvidder är DiabolicalKitten påstod. Hästen i fråga är extremt petig med vad hon får på sin rygg och har ratat det mesta i sadelväg men hon älskar sin Amerigo.

Däremot tror jag inte Amerigo funkar om man har t.ex. en Ardenner, så vida är de inte.

Jag har en Vega till min ponny. Han är rund/bred och ngt svankig. Han är även rejält överbyggd, har extremt bred bog med stora bogblad, har väldigt kort rygg och har sin lägsta punkt långt bak. Inget drömläge för sadlar alltså.

Men Vegan ligger som en smäck! Och passar mig väldigt bra också.:love:

Vegan har ju sin lägsta punkt långt bak. Det är väl en av de saker som skiljer den från övriga Amerigos. Samt att den har plastbom(förstärkt sån).

Hör av dig till ridin och testa sadlarna. De är leg återförsäljare för amerigo i Sverige. Köper du från någon annan kan du få svårt med garantin. De har även Dominus, den har dock sin lägsta punkt längre fram.

Både Dominus och Amerigo går att få rätt vida i bommen. Så att de skulle vara trånga stämmer inte.

Jag har en Amerigo DJ +2,5 som passar på min definitivt breda och runda PRE. Där är ju sittpunkten också längre fram än på Vegan och den är gudomligt skön.
Tyvärr gillar "prinsen på ärten" inte den lika mycket som lånesadeln jag hade från Ridin men det beror väl på att den inte är lika inriden än :crazy: (men den för övrigt är precis likadan...)

Det beror på vad man jämför med... En häst på 100 grader tycker inte jag är bred överhuvudtaget, och det kan ju Amerigo göra en sadel för. Men de kan INTE göra en sadel till en bred och rund häst som är kanske 115 grader. Och som jag skrev innan: Bara för att de KAN göra en sadel på 115 grader betyder inte det att den passar en bred häst.

Jo, men eftersom +2 passar perfekt på min häst som är ca 100 grader (och är måttbeställd till henne) och de har större storlekar än det så vill jag bara påpeka att du har fel som sa att deras största sadel är 95-100 grader.

Jag har INTE skrivit att deras största sadel är 95-100 grader, jag skrev:
Den bredaste jag sett var +3.5 och kan inte ha varit mer än kanske 95-100 grader, förmodligen smalare (mätte den inte, bara ögonmått och jämförelse med andra sadlar)

Och som sagt: Bara för att en tillverkare KAN göra ett brett koppjärn bety6der inte det att de passar breda runda hästar.

Ja, men en +3,5 är inte 95-100 grader. Den är betydligt vidare. Och du och jag tycker helt olika om detta sadelmärke. Nog om detta.

Jag har inte mätt den (har inget att mäta med) men den är lika bred som den andra sadeln jag har på henne, dvs ligger lika djupt ner på ryggen. Och den sadeln är 105 grader. Så min +2 är alltså en bit över 100 grader vid. Rimligen borde en +3,5 som är tre storlekar större vara en bra bit vidare.

Arbetar du som sadelutprovare för Amerigo/Dominus? Jag tänkte iom att du har så tvärsäkra åsikter om dem, i flera trådar.

De åsikterna går iofs stick i stäv med andra sadelutprovare som provat ut sadel på min egen och många bekantas hästar. Och en del hästar är breda, platta etc.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka