Amerigo-modeller

ztsu

Trådstartare
Har googlat, kollat på blocket, hästnet, you name it, men ingenstans blir jag klokare. Vilken modell är min sadel? Fick men en underbart skön Amerigo när jag köpte hästen, men jag har ingen aning om vilken modell det är. Hittar inget på själva sadeln som kan avslöja det heller. Finns det olika kännetecken på de olika sadlarna? Tycker alla dressyrsadlar på annonserna jag bläddrat igenom ser snarlika ut.

Är det någon som har koll som kan berätta vad som skiljer de olika modellerna åt? Det är som sagt en dressyrsadel, av äldre modell. Tyvärr har jag ingen bra bild.

Sv: Amerigo-modeller

Jag menar alltså att om någon kan förklara vad som skiljer modellerna åt så kanske jag kan luska ut vilken modell min egen är :-)

Ta en bild så blir det lättare;). Annars har du bilder på alla modeller på ridin.se.

Har du inget serie/tillverkningsnummer i den?

Hittar du det så kan du maila Ridin och fråga vilken modell det är.

Titta på serienumret på undersidan av sadeln.
På Classic står ingenting. På de andra modellerna står det stämplat tex DJ, CC osv precis före bomvidden alternativt för sig själv om det är en normalbom för då anges inte bomvidden.

Alltså det står tex
17N XXXXXX
DJ +2
2

17N står för 17" sits med Normal kåpa kan stå L också för Lång kåpa
XXXXX sadelns serienummer
DJ modell (DJ, CC (close contact), A (Alto) osv
+2 bomvidd (+ = vidare än normal - = smalare än normal) vid +-0 (normal) står inget angivet.
Ensam 2 under står för vilken bossa finns olika tjocka bossor.

På Classic står som sagt ingen modellbokstav.

Väcker liv i en gammal amerigo-tråd.
Har provat en sadel som är märkt F 2 +3. Den är från -04 och inte märkt med modell men buke har antytt att det är en Dressyr CC med F bom.

Vad är då F bom? :confused: En beskrivning är "CC dressyr på F bom passar i större bomvidder de breda hästarna med lite längre manke och en rygg linje som ligger högt"
Vad är skillnaden mot vanliga CC?
Vad menar de med en rygglinje som ligger högt?

Är en +3 alltid lika vid på en vanlig bom som F bom?

Hoppas Buke kan upplysa mig :p

Liknande trådar

Utrustning Det skiljer ju ganska markant i hur stora olika sadlar är i sitsen i "samma" storlek, än lustigare blir det när man sitter och läser...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Jag satt precis och kollade på köpesannonser på Hästnet och jag upptäckte till stor förvåning att samma familj satt in sammanlagt 5...
2
Svar
21
· Visningar
4 899
Senast: kopparberg
·
Utrustning Jag har en gammal Kloster Schönthal dressyrsadel här hemma som, tyvärr, inte passar någon häst längre, så nu ska den säljas. Problemet...
Svar
0
· Visningar
819
Senast: Scarry
·
Utrustning Jag är ute efter att hitta modellen på en sadel av ett visst märke. Jag vet märket (Prestige) då den "loggan" syns men inte vilken...
Svar
1
· Visningar
2 256
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka