American Ringtail

Mynta2

Trådstartare
Min kompis har 2 st sådana. Det är omplaceringskatter ( hon jobbar på ett djurhem). Lustiga saker måste jag säga. Jag har då aldrig sett sådana katter. Har ni ? Kan någon berätta lite om dessa katter ? Hittade inte mycket på nätet måste jag säga. Varför kan dom ringla svansen sådär ? Är det en mutation av något slag eller vad ?
 
Sv: American Ringtail

En av mina katter har kringlad svans

IMG_0947.jpg


Jag hade ingen aning om att det fanns som egen ras. Anledningen till att hans svans blivit så här vet jag ej. Hans tre syskon har helt normala svansar.
 
Sv: American Ringtail

Jaa, just så :). Hennes ( åtminstone den ena som jag såg) kunde kroka i hop svansen som en..gråhund ungefär. Riktigt hårt och kringligt.
 
Senast ändrad:
Sv: American Ringtail

Ingen aning. Men hon sa det finns faktiskt en person i Sverige som föder upp i liten skala. Har inte hittat på nätet, och glömde fråga vem. Var ju egentligen inte intresserad sådär..bara lite impad över svansen då jag aldrig sett en katt med en sån ;)
 
Senast ändrad:
Sv: American Ringtail

Ja, typ om man jämför...fast kanske mer ringlad. Jag har då aldrig sett nåt sånt. Intressant.
 
Sv: American Ringtail

Det finns tydligen två olika mutationer som orsakar ringtail hos katt. En dominant X-kromosombunden variant som ger en svans som går i båge över ryggen. En autosomalt recessiv variant som ger en mer spetshundsrullad svans. American ringtail får tydligen sin svans genom en kombination av dessa två. När man kombinerar dessa anlag får man ett mellanting mellan den "hårt rullade" svansen och den bågformade.

Personligen är jag lite skeptisk till anlag som meckar med skelettet. Både svanslöshet och upprullad svans kan orsaka hälsoproblem. Vet dock inte hur det ser ut hos katterna, men litar inte riktigt på att uppfödarna är helt ärliga. Manx-uppfödarna i Sverige förnekar fortfarande, trots vetenskapliga bevis, att svanslöshet kan orsaka hälsoproblem.
 
Sv: American Ringtail

Håller med. Jag ogillar när man manipulerar. Ska inte skaffa en sådan, hade aldrig sett nåt liknande bara. Ang Manxkatterna, har hört nåt som du berättar om dessa..hörde det redan när jag var barn..för oherrans massa år sedan. Klart folk förnekar, annars får dom ju inte sälja. Liknande hittar man på de groteska varianterna av slöjstjärtar. :mad: Men folk är så dumma i huvvet så dom köper ändå.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 832
Senast: Oh_really
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 594
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp