American Curly Horse kunnig?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Ska avla på mitt curly sto. Någon med tips och råd om hingst? Just nu ser det ut som det blir BB Eagle Dancer. Men någon med andra tips och råd?

Mitt sto är efter Missouri Dream och Stormys Moonlight.

Det blir mitt första föl på henne.

Sv: American Curly Horse kunnig?

Vet ingenting speciellt om hingsten, såg att han fått hyfsat poäng för att vara curlyhingst på värderingen. Däremot är jag tveksam över hans stamtavla, han verkar ha ganska lite curly och en hel del fullblod och appalosa i sig. Jag tycker du ska undersöka om avkomman kan reggas som curly och hur många av hans avkommor som blivit rakhåriga. Då Missouri Dream lämnat några stycken sådana är det värt att undersöka.

En rakhårig curly som inte går att regga i curlyföreningen blir ganska svårsåld. Den tröga marknaden kombinerat med det magra hingstutbudet har gjort att de flesta seriösa uppfödare har dragit in på aveln förra året.

Lycka till!

Sv: American Curly Horse kunnig?

Vet ingenting speciellt om hingsten, såg att han fått hyfsat poäng för att vara curlyhingst på värderingen. Däremot är jag tveksam över hans stamtavla, han verkar ha ganska lite curly och en hel del fullblod och appalosa i sig. Jag tycker du ska undersöka om avkomman kan reggas som curly och hur många av hans avkommor som blivit rakhåriga. Då Missouri Dream lämnat några stycken sådana är det värt att undersöka.

En rakhårig curly som inte går att regga i curlyföreningen blir ganska svårsåld. Den tröga marknaden kombinerat med det magra hingstutbudet har gjort att de flesta seriösa uppfödare har dragit in på aveln förra året.

Lycka till!

Äntligen får jag tips, det är så få som har curlys eller kan om dem så jag står med en tom hink och försöker fylla den, speciellt då detta är min första curly också. Det är även första gången jag tar föl så alla tips som finns är välkommna! Jag ska fara dit och kika på honom hade jag tänk, och en hel del av hans avkommor verkar stå på deras gård. Vet du hur jag tar reda på detta?
Vet du någon annan hingst som skulle vara värd att titta upp? Vill helst ha en nättare typ och inte det där "bruksutseendet" som jag tycker en del har. Har kikat upp en "K.C Thundercloud?" nu ids jag inte söka upp hela namnet. Men då jag talade med ägaren skulle dom sälja hingsten. Du vet inget om honom? Har endast pratat snabbt med ägaren och sett få bilder, tyckte han såg ganska läcker ut men mer än så har jag inte på honom..

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 240
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka