ameo, har du tips??????

Gumman

Trådstartare
Min häst tappade en sko för någon vecka sedan och då drog jag lös den andra skon också. Problemet är att hovväggen trasats sönder och det går inte att spika fast skor på framhovarna. Han går på sulan höger fram. Han har en liten kant på vänster framhov. Min hovslagare var till mig idag och han ska fortsätta att gå barfota + att jag ska hålla hovarna rena. Han haltar inte, men hur lång tid tar det innan hovväggen växer ut??? Har du fler tips och råd???

Jeg vet ikke om det er uteslutet ameo som får lov att svara, men jeg forsøker :) Er ingen vetrinær eller hovslagare, men min hest hovar var rejält trassliga, sprickor osv., osv.. Min vetrinær tog och skrev ut reseptbelagd biotin og voila efter 4 uker var hans höver kanon! Vet jo flere selger annen type biotin som kunne være verd å prove...

Hur kunde biotinet hjälpa på 4 veckor??? Hoven är ju som en nagel och växer ganska sakta så det borde ju ta en stund innan hovarna har blivit bra igen, menar du att det såg bättre ut uppe vid kronranden?? :confused:

För att det ska gå så fort och bra som möjligt bör du se till att hästen rör sig ordenligt och mycket. Rid om du kan, men gå åtminstone ut på promenader!
Det hjälper till att öka blodcirkulationen i hoven vilket gör att hornet växer snabbare och blir starkare.
Biotin är kanske bra, vad vet jag. Men hur som helst tar det en hovcykel (ca 6 månader) innan resultatet nått ner till marken. Oavsett hur du gör!

går hästen på bete?? hovarna växer så det knakar på min pålle när han går på näringsrikt bete :)

Ja visst är detta enzion helt UNDERBART :bow:

Använder det själv på min rocky, o herregud har aldrig skådat ett sådant otroligt effektivt medel; och det bästa!
inga kladdiga oljor :)

Han går på bete och har snabbväxande hovar. Men för den skull vill jag ha flera tips. Han har problem med fång och går nu på ett bete som inte är lika kraftigt som hagen han gick i förr. Hovslagaren skulle kika på hovarna om 3 veckor igen.

Ah, det jeg menade var at det var en fyra veckors "kur". Den slutade at spricka och så, men det tog lenger tid for at få hela hoven 100%. Men man merkde en skillnad efter dessa fyra veckor :)

Jag har stallat in han nu i alla fall. Ska ordna med sjukhage imorgon och vi får väl se om det blir bättre....

Som någon annan skrev, skaffa Enzion. Det är ett tillskott, kommer tyvärr inte ihåg vad det innehåller nu och har hinken i stallet... Men innan vi började med det hade den ganska tunga nordsvenska pojken mkt dåliga fötter, de sprack och torkade sönder en del... Enzion är det enda tillskott som hjälpt, och då har vi ändå testat en del...
En annan bra sak om han har torra hovar är att tillföra fukt :idea: Det lättaste och mest effektiva sättet att göra det är att du nu när du stallat in hästen skaffar filttofflor som du sätter, blöta såklart, utanpå hovarna och låter sitta på över natten.
Lycka till!

Steel-joint

tycker jag har fungerat allra bäst. Jag har provat biotin, Enzion och Steel-joint i nämnd ordning och först när jag började ge Steel-joint såg man något resultat. Tyvärr är det ett pulver som väl är lättast att få i hästen utrört i t.ex betfor. Enzionet ser ut och smakar tydligen som smulat knäckebröd och är lätt att fodra med. http://www.steel-joint.se/

/My

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp