Amatörmassage!

T

Tant Asta

Jag brukar 'massera' min häst några dagar i veckan, eller ja, jag klämmer och petar lite på honom :p Varken han eller jag vet egentligen vad jag pysslar med, men han njuter och det är allt han verkar begära. Han verkar också mer avslappnad när han har fått sin 'massage' och går bättre när man rider, inte så stel som han kan bli ibland. Vet inte om det är själva 'massagen' eller om det sitter i huvudet så att säga, men det verkar funka ;)

Så nu undrar jag, vad har ni för massagetips för en glad amatör? Jag vill poängtera att jag inte tänker försöka mej på något komplicerat eller något som kan gå fel/skada hästen om man gör fel, utan jag vill ha tips på idiotsäkra saker :p Vart ska man massera? Vart ska man inte massera? Har för mej att man inte ska massera runt njurarna, så det har jag hållit mej borta ifrån. Något mer att tänka på så att jag inte gör illa honom/förvärrar stelhet?

När jag 'masserar' nu klämmer jag lite mjukt runt manke och rygg, gör lite cirkelrörelser med fingertopparna på halsen och smeker öronen från rot till topp så att säga :) Han älskar också när man håller på med svansen. Vad mer kan jag göra?

(och självklart kommer jag kontakta någon som kan detta om jag märker att han inte känns bra, jag vill inte försöka något sånt själv.)

Sv: Amatörmassage!

Köpte en bok för några årsedan. Den heter "Friskare Häst" och är skriven av Chris Olson. Den tar upp ämnet hästmassage och går igenom vissa zoner på hästen där spänningar lätt uppstår. Dessutom berör den stretching också.

Jag tycker att boken var väldigt bra. Den var lättläst (tog upp det viktigaset, men snöade inte in sig hästens hela muskulatur), en bra nybörjarbok med andra ord. Speciellt dyr var den inte heller.

En annan sak som är värd att tänka lite på är att man faktiskt inte kan förstöra speciellt mycket om man bara masserar med händerna och inte kan något närmvärt (det är när man kan och vet hur man ska göra för att skada hästen genom massage, som man göra det, men vem vill det?). Men man måste ju alltid lyssna till hästen, oavsett. Blir hästen irriterad eller visar att det gör ont får man ta det lite lugnare. Antingen så gör det jätte ont eller så "tillåter" inte hästen dig att beröra den på vissa zoner och då är det dominans problem. Egentligen är det viktigast att vara uppmärksam och lyhörd på hästens signaler (gör det ont på den kan det faktiskt smälla).

Det vanligaste felet är att vara för hårdhänt eller att ha för bråttom. Lugna långsamma tag. Håll inte på och "dutta" eller gnid på huden. Och tänk på din arbetsställning och använd inte tummarna, de håller inte för det!!!

Ett enkelt och billigt tips är att ta ut en diplomerad hästmassör till din häst och be att få tips på "gör det själv" som passar din häst.

/Lejonelle (hästmassör)

Ett enkelt och billigt tips är att ta ut en diplomerad hästmassör till din häst och be att få tips på "gör det själv" som passar din häst.

Så har jag lärt mig massera mina hästar! Tycker det är kanon! Tar ut massör ganska regelbundet och jag får alltid "hemläxa" tills vi ses igen.

Jag brukar också massera min häst med tanken "mysmassage" - ungefär som när sambon masserar mig vill säga. För att man ska slappna av och ha en skön stund bara...

Det jag tycker att vi vinner på det är att jag riktigt känner hur min häst slappnar av och njuter, vi knyter an till varandra och hästen vänjer sig vid att jag tar på den överallt.

Däremot har jag ingen ambition att faktiskt massera bort spänningar, det överlåter jag åt de som verkligen vet vad de håller på med. Jag och min häst är båda nöjda med att just, mysa!

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: igbest
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 106
Senast: super
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 704
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 732
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka