amatörhjälp plz

Messy

Trådstartare
Igår testade jag att skutta över sockerbitar med min pålle...
Hon är hoppad färre än 5 gånger uppsuttet, men har hittills tyckt att det är roligt.
Det börjar med hon hon är mycket skeptiskt till att hoppa, spelar ingen roll om man visar hindret eller ej, så jag travar på det och så börjar hon vingla och hettsa och tillslut vägra. Gav henne en chans att trava mot det igen, men samma sak = enbart fjant från hennes sida, så ett rapp och då hoppar hon. Sen är det så 2-3 gånger, och sen går hon stadigt på det, MEN, då är det lite för roligt helt plötsligt och går i 190, sen hoppar hon 120 över en 50-60cm hinder :cool:

Jag började med att trava över bommen, sen satte jag på låga sidan av sockerbiten, sen högsta.

Hon har förut råkat krascha rätt in, förstår inte att man måste hoppa lite högre om hindret är högre, men igår rev hon inget.

Innan så var hon rätt pigg och busig (hennes favoritbarn i världen var med på volten och hon skulle busa med henne och showa och hålla på... lite komisk häst), men hon gick ändå fint och lyssnade, sen kom årets bockserie och pip mm, efter det var hon HET.

så, hur ska jag coola ner damen framför hindret?

Sv: amatörhjälp plz

Jag brukar lägga in små hinder i den dagliga ridningen, då blir det aldrig någon "stor" grej att hetsa upp sig över. Så rid fram runt hindren, lägg ut lite bommar och sätt upp något hinder innan, och så rider du dressyr fast med ett hinder då och då. När du tränar övergångar, träna dem även innan och efter hindret, dvs gör halt, alternativt bryt av till skritt, byt gångarter, så hästen lyssnar på dig hela tiden.

tack!

kände själv att jag blev så hård och stark i handen, man vill ju gärna hålla i sig, speciellt när man vet att hon kan göra u-sväng i bockserie på en halv sekund :angel:

Vet ju inte hur din är, men min kamrat blir lätt upprörd, blåser och stampar i marklen om jag är för "tydlig" med hjälper både från marken och uppsuttet. Tror att han blir förnärmad när jag okänsligt antingen blir hård i handen eller driver på för mkt.
Löser det genom att vara mkt mer fin i hjälper, lätt i handen och inte använda så mkt kroppspråk och då är han väldigt lyhörd.
Sedan berömmer jag väldigt ofta och mkt när han gör rätt, vill ha enkla sätt som han förstår, att ge beröm, som en strykning med ett finger eller ett kort "bra", då lär han sig fort när han gör rätt och funderar inte så mkt på om jag menar något annat. Han är sådan att om han inte förstår mig testar han alla möjliga varianter han kommer på.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Fälttävlan I söndags stod det terrängträning på Årsta Runsten på schemat. Vi har inte varit iväg på ett tag och innan träningen ångrade jag mig...
Svar
19
· Visningar
7 053
Senast: Houdinie
·
Övr. Hund Jag har två stycken odågor. Grabbar. Den ena är 11 och den andra är fem. 11 åringen var min första egna hund och jag tyckte att det var...
Svar
9
· Visningar
1 502
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur