Amatör och träna åt andra.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare beyonce
  • Startdatum Startdatum
B

beyonce

Hej, är ny här på forumet!

Hur fungerar det om man vill träna en häst åt annan och bara har amatörtränarlicens? Om jag t.e.x har ett företag och behöver fakturera.. Blir lite konstigt då jag förstått att man måste vara delägare på hästen man tränar?

Men jag vet ju att det förekommer så undrar hur dom gör t.ex.

Sv: Amatör och träna åt andra.

Halloj!
Hon som tränar våra hästar har amatörtränarlicens och ett bolag som hon fakturerar från.
Som du säger måste hon vara delägare i hästen, och stå som företrädare för den, men vi ser inget problem i det. Man kan ju ex. skriva ett kontrakt som säger att hon äger 1% och inte har någon rätt att sälja sin del till någon annan än oss.
Sen finns det ju regler för hur många delägda hästar en amatörtränare får träna, men jag minns inte hur många det är.

Har för mig att det är max 5 delägda hästar för amatör tränare.

Är det så? Jag vet att man måste stå som företrädare på en häst för att få ha licensen men den säger ju att med den får man"träna sina och andras hästar". Sen ska man ju skriva dem på sin "träningslista", o dom måste vara uppstallade i närheten av där licensinehavaren är. Så man måste väl inte stå som företrädare på alla? Vet att vi hade lite pyssel med min licens då jag jobbar hos en B-tränare o jag tog licens. Vi funderade på lärling men då var jag tvungen att ha 8 hästar på min "träningslista", det var aldrig tal om att jag skulle vara företrädare... Vi hade dock bara fem så det blev ej så.

Från "Licensbestämmelser 2010"
VIKTIGA FÖRÄNDRINGAR

- Utbildningsomgång för kör- eller montélicens får påbörjas tidigast
efter man fyllt 15 år.
- Filial för utländsk professionell tränare under ca 1 år, därefter kurs
som ger svensk A-licens.
- Innehavare av B-licens får träna max fem delägda hästar som ska
företrädas av licensinnehavaren eller nära anhörig,
och obegränsat
antal helägda hästar.
- Arbetsgivare till person med C- eller E-licens skall träna minst åtta
hästar. Anställningen skall vara minst 75% av total arbetstid.

Man måste stå som företrädare på de hästar man har i träning, alternativt att ens maka/make/barn/förälder/syskon gör det... Räcker inte med att man bara är delägare på hästen.

Ja där ser man:) Jag var kvar i de gamla bestämmelserna, tog min licens förra året...
Va bra då vet jag det:)

Men just regeln att man måste vara företrädare har väl varit i evigheter??? :confused:

Ja det tror jag, i alla fall så länge jag hållit på med trav, jobbade hos en amatör i början av min "karriär" och då behövde han i alla fall vara företrädare...

Tänk på en sak till! ;)

F-skattsedel är ju en :d väldigt viktigt eftersom det har med försäkringen att göra. Händer det något och bara står som person så får du ta en ev smäll själv o det kan va tufft. Bara en tanke.:)

Har F-skattesedeln med försäkring att göra? :confused:

Jag tror snarare det är så att Skatteverket inte gillar att man tränar svart? Och att man får fixa försäkringsskyddet själv när man är egen företagare?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst