Amatör funderingar...

FreSus

Trådstartare
Nu kommer säkert många sucka och stöna men låt gå...jag är glad amatör och tacksam för all info/råd jag kan få :)

I vårt stall har ägaren köpt en MASSVIS med hö i sommar (verkar bli ett bra år mao) och ska som vanligt köpa in hösilage senare till hösten. Vi har även kvar hö från förra året.

Enligt ägaren är förra årets hö inte så starkt men årets hö är starkt (antar att hon menar proteinmässigt, vad jag vet är inget analyserat).

Vad är egentligen den stora skillnaden mellan hö och hösilage? Är det att silaget hanteras/förpackas annorlunda så att värden försvinner? Är vanligt hö i bal helt ohanterat såtillvida att samtliga värden är kvar i höet?

Vilka värden försvinner fortast? Om vi spekulerar utan analys, vad innehåller det gamla höet mest? Det nya höet?

När hösilaget kommer gör jag analys som vanligt men jag funderar på innan det kommer....

Sv: Amatör funderingar...

Det försvinner inga världen. Inte heller vid lagring. Vitaminerna kan gå ner något i hö, men näringsmässigt i övrigt: ingen skillnad. När man har huggit händer inte mycket mer. Jo, hygienmässigt om man misslyckas ;)

Från år till annat kan det skilja, beroende på väder, när i växtens utveckling man hugger, hur man gödat t ex.

Vad gäller hösilage kan man ju ofta få andraskördar (och även tredjeskördar bra år) och det är inte helt sällan högre proteinvärden så man tar dem tidigare i växtstadiet.

Men det går inte att spekulera i utan analys är det som gäller.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 383
Senast: Blubbis
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka