Amatör behöver råd om strypkoppel

Jillybean

Trådstartare
Erkänner direkt att jag inte sysslar med hundar proffessionellt; Harley är en familjehund som får ligga på soffan och sova i vår säng. Han är en springer spaniel/collie/pyrenee korsning, väger runt 30+ kg, är enormt hårig och otroligt stark.

Jag har nyligen börjat gå med honom i koppel, hade dessförrinnan kunnat släppa ut honom på tomten (drygt 1/2 ha) men nu har grinden kajkat ihop så det blir promenader längs med grusvägen.

Det är i vanliga fall relativt problemfritt, han drar när det luktar intressant och är väglaget ok har jag inga problem med att kontrollera honom. Men nu är det isigt väglag (grusas eller saltas ej) och han har dragit omkull mig ett par gånger.

Så igår kom gubben hem med ett strypkoppel med "prongs" :crazy:

10717Tn.jpg

Jag känner mig aningen tveksam till att använda denna. Harley har som sagt supertjock päls och en hel del löst skinn runt nacken men ändå...

Fördelar? Nackdelar?

Sv: Amatör behöver råd om strypkoppel

Jag är ingen älskare av stackeltypen. Går bra med andra halsband. De jag använt till mina har varit stryp av runt läder. Har funkat hur bra som helst.

Mina råd:
*Köp ett vanligt kedjestryp.
*Jobba mycket med kontakt och övrig vardagslydnad.
*Låt bli att koppelträna när det isigt ute.
*Släng stackelhalsbandet. Säga vad man vill om stackel, men ni verkar ju knappt veta vad det är (no offense) och då tvivlar jag starkt på att ni har kunskap att använda det "korrekt" (om det nu finns ett sådant sätt..). Det är inte ett redskap som man slänger på bara för att hunden drar i kopplet.

Införskaffa isbroddar och en sådan sele? Det är ju inget alternativ till träning, men det är effektivt som komplettering.

0001929_01_full.jpg

Bugar mig för den som uppfann broddar.:bow:

Trodde aldrig att jag vid 31 års ålder skulle knata omkring med broddar, men dom är suverän.

Jag har en stor schäferhane som gärna blir dragig på promenaderna vid hundmöten, så dom är guld värd för mig. Behöver inga special halsband, bara vanligt halvstryp. Huvudsaken jag står stadigt. :)

Erkänner direkt att jag inte sysslar med hundar proffessionellt; Harley är en familjehund som får ligga på soffan och sova i vår säng. Han är en springer spaniel/collie/pyrenee korsning, väger runt 30+ kg, är enormt hårig och otroligt stark.

Jag har nyligen börjat gå med honom i koppel, hade dessförrinnan kunnat släppa ut honom på tomten (drygt 1/2 ha) men nu har grinden kajkat ihop så det blir promenader längs med grusvägen.

Det är i vanliga fall relativt problemfritt, han drar när det luktar intressant och är väglaget ok har jag inga problem med att kontrollera honom. Men nu är det isigt väglag (grusas eller saltas ej) och han har dragit omkull mig ett par gånger.

Så igår kom gubben hem med ett strypkoppel med "prongs" :crazy:

10717Tn.jpg

Jag känner mig aningen tveksam till att använda denna. Harley har som sagt supertjock päls och en hel del löst skinn runt nacken men ändå...

Fördelar? Nackdelar?

Lydnad, lydnad och åter lydnad! Kämpa på bara, se till att få honom att lyckas... har ni gått några kurser? Om inte... gå en almännlydnadkurs eller något dylikt.
Lär dig att distrahera honom i samma stund han är på väg att börja dra. Ja, egentligen finns det massor av råd och tips. Och hade jag inte haft tenta imorgon hade jag tagit mig tid och skrivit ner alla. :D

Men en sak är säker stackel är ingen bra lösning, det är t.o.m ganska förlegat. Det är jättesvårt att använda på rätt sätt och använder man det fel gör det ont på hunden och får motsatt effekt. Du kan helt enkelt skada din hund. Sen tror jag faktiskt inte det är lagligt i Sverige längre, jag vet inte, men jag har fått för mig att det inte är det. Någon som vet?

Sen ska man strunta i vad andra tycker, men om du går med stackel kommer du nog bli påhoppad med utfrågningar där du ständigt ska stå till svars och motivera användandet av stackel. :crazy:

Hundar är starka och i stort sett vilken stor ras som helst skulle kunna dra iväg om de använda sin fulla styrka, men det är sär lydnaden och listigheten kommer in. Man ska inte ha ett koppel på hundens kropp utan i dess hjärna :idea:

Jag har två rottisar två och ett år så även om de inte är hundaggresiva så är de väldigt ivriga och uppstirrade vid hundmöten, mån tro, med 85kg i koppel att det kan bli svårt, men nu börjar mitt kommando "tillsammans" fungera bra. De går brevid, snett bakom och har stenkoll på mig. Det har tagit ett tag, men du kanske kan pröva nåt sånt. För om de hade velat hade jag kunna åka på mage flera gånger om dagen :rofl:

Mitt råd, använd inte stackel.

Sen tror jag faktiskt inte det är lagligt i Sverige längre, jag vet inte, men jag har fått för mig att det inte är det. Någon som vet?
Stackel är lagligt i Sverige. Dock inte tillåtet inom SBK. Hur det är i Kanada där TS bor vet jag inte.

TS: Jag tycker inte heller stackel är lösningen på ditt problem.

Ett stackel är ingenting man bara sätter på, tycker jag.

Jag är ingen motståndare till varken stackel eller el, men det ska användas med kunskap och på rätt sätt.

Köp ett vanligt helstryp, finns i både läder, nylon och som kedja, och träna så mycket som det går.

Tillåtet är det säkerligen i Kanada, dom brukar inte ha strängare regler/lagar än USA på sånt.

Tycker inte heller att det är lösningen på ditt problem! Finns massor av saker du kan testa innan!

Stackel är lagligt i Sverige. Dock inte tillåtet inom SBK. Hur det är i Kanada där TS bor vet jag inte.

TS: Jag tycker inte heller stackel är lösningen på ditt problem.

Ahh... tänkte inte på att det var i Kanada hon bodde. Ja, där kan ju synen vara annorlunda på stackel här i Sverige. Men då vet jag ialla fall att det inte är olagligt. ;)

Jag tog ut honom på gården imorse och provade eländet. Visst stannade han direkt vid minsta motstånd men det märktes ju direkt att han inte gillade det något vidare.

Så i eftermiddags inhandlades ett träningskoppel och isbroddar. Stackeln åker tillbaks till affären alternativt sparas till julgranen; det glittrar ju fint. :angel:

Ahh... tänkte inte på att det var i Kanada hon bodde. Ja, där kan ju synen vara annorlunda på stackel här i Sverige. Men då vet jag ialla fall att det inte är olagligt. ;)

Det är ett rätt vanligt halsband i USA. Det förmildrar inte saken, men det är en så vanlig sak att många tror att "det är så det ska vara". Rekommenderas i böcker osv.

Mycket bra beslut! :bow:
Anmäl dig gärna till en dressyrkurs också! :idea: det är en jättebra start om du känner att du inte riktigt vet hur du ska jobba med kontakten och koppelträningen.

Jag tror inte det blir några större problem med lydnaden, han är snart 3 1/2 och lyder mycket bra i övrigt. Grejen är ju att gå i koppel är nytt, hittills har han ju som sagt kunnat springa fri på tomten. Och det ska ju sniffas på ALLT :bump:

Han är jättenyfiken på andra hundar när vi är ute och går men jag behöver bara säga "Kom" så traskar han vidare utan att ens titta på dem. Men, vet inte om det är spaniel-generna eller vad det kan vara, otroligt nyfiken och ivrig, allt måste undersökas, kissas på och katalogiseras! :D

Mina råd:
*Köp ett vanligt kedjestryp.
*Jobba mycket med kontakt och övrig vardagslydnad.
*Låt bli att koppelträna när det isigt ute.
*Släng stackelhalsbandet. Säga vad man vill om stackel, men ni verkar ju knappt veta vad det är (no offense) och då tvivlar jag starkt på att ni har kunskap att använda det "korrekt" (om det nu finns ett sådant sätt..). Det är inte ett redskap som man slänger på bara för att hunden drar i kopplet.

:bow: Amen till det!

Öve lite som med en häst som har väl bråttom, halvhalt halvhalt halvhalt! :) Och uppmuntra när han blir observant!

Hehe, jag som beklagade mig att nu vid 40 år, gick jag och köpte broddar :rofl: Men vi har bara glans-is ute nu och haft det större delen av den här märkliga vintern.

Har också en schäferhane som kan dra ibland. Det låter roligt när man kommer och går :D

Jag tog ut honom på gården imorse och provade eländet. Visst stannade han direkt vid minsta motstånd men det märktes ju direkt att han inte gillade det något vidare.

Så i eftermiddags inhandlades ett träningskoppel och isbroddar. Stackeln åker tillbaks till affären alternativt sparas till julgranen; det glittrar ju fint. :angel:

Kalasbra gjort av dig. Om någon nu känner sig tvungen använda stackel, så måste man först och främst veta hur det ska användas och hur det ska sitta på hunden. Man kan ju nämligen sätta det åt fel håll och då gör det mer skada än nytta.

Jag är övertygad om att du snart kommer tillrätta med problemet ändå, utan detta "speciella" halsband.

Grejen är ju att gå i koppel är nytt, hittills har han ju som sagt kunnat springa fri på tomten.

Har hunden alltså inte gått på promenader på de 3,5 åren?

Visst har han det men inte regelbundet, nu går vi ju ut minst 3 ggr/dag.

Ok, tyckte det lät som det iom "Grejen är ju att gå i koppel är nytt".
Ett tips är att även om hunden kan springa lös på tomten behöver den regelbundna promenader och annan aktivering för att må bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Det har anknytning till Snuffsans trad men jag vill inte hora nagra forelasningar om vilken taskig hundagare jag ar som inte har pli pa...
2
Svar
39
· Visningar
2 901
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka