Luff

Trådstartare
Jag köpte mig en praktfull amaryllis till jul vars tredje blomstängel nu drar sin sista suck. Hur ska jag göra för att få den att blomma till nästa jul igen - förvaring, gödsla nu, låta den stå mörkt eller vad?

Sv: Amaryllis

Jag gör ett avtramp här för jag vill också veta :).
Har 3st som vart riktigt ståtliga, men börjar göra sitt, men skulle vilja testa spara dem.

Odla blad!

Löken får näring av bladen så det gäller att ha den ljust och ge näring och vatten.
Gärna ute i välgödslad jord under sommaren (lite skuggigt helst)

Ta upp i augusti och ställ svalt och torrt. Bladen vissnar och löken drar ner näringen från dem.

Ta upp i november och ställ ljust och varmare. När det börjar komma blomstänglar och/eller blad - plantera.

Tanten - amaryllisgalning...

Jag gör som tanten med mina lökar.

Har gjort misstaget att haft dem på för solig plats i rabatten under sommaren och då gick löken inte att rädda..

Dum fråga kanske, men ska man ta upp löken och låta den stå utan jord eller ska man ta med lite från rabatten eller helt ny jord ?

Ännu en fråga angående amaryllisarna. När blommarna blommat över ska man skära av själva stängeln då eller ska man låta den vissna ner ?

En liten varning bara. Om du har mördarsniglar i trädgården har du inga amaryllislökar kvar om du gräver ner dem i rabatten. Jag vet detta av egen erfarenhet, verkar vara typ det bästa odjuren vet.

Jag råkade glömma bort mina förra julen. De blev stående i arbetsrummet, jorden torkade ut totalt. Sen nu i vintras upptäckte jag att de kommit igång igen, stjälkar på väg upp!
Men jag slängde dem, så vet inte hur blomningen hade blivit..

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
474
Senast: tanten
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Acto
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V