Amaryllis och pelargon

Sumsum

Trådstartare
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av växter, inte tänkt på dem, de har bara funnits. Senaste åren har jag dock tyckt det varit synd att jag inte lyckats övervintra mina pelargoner, och att mina amaryllis inte fått nya blommor året efter de köpts in.

Var får man tag på Amaryllis och pelargoner som inte är så hårt drivna att de bara orkar ett år? Hur gör man med dem för att de ska må bra? Amaryllislökarna är utomhus nu, utan kruka under ett träd I trädgården, efter ett tips av granne.. det framkom dock senare att hon aldrig lyckats få sina att blomma igen. Mina pelargoner åt mössen upp när de var nedklippta en vinter..

Tacksam för alla tips!

Amaryllis skall stå i soligt fönster men inte så bladen bränns. Gärna en svalare veranda. Vattnas en gång i veckan, mycket nätt under vintern, lite mer under vår och sommar. De behöver ett år att växla från tiden då de blommade vid jul, sedan blommar de fint på sommaren igen. Dvs present-år, vilo-år, blomma-igenår.

Amaryllis skall stå i soligt fönster men inte så bladen bränns. Gärna en svalare veranda. Vattnas en gång i veckan, mycket nätt under vintern, lite mer under vår och sommar. De behöver ett år att växla från tiden då de blommade vid jul, sedan blommar de fint på sommaren igen. Dvs present-år, vilo-år, blomma-igenår.
OK, så de jag skaffade i vintras kommer blomma nästa sommar!! Så länge har jag ju aldrig väntat.. Vill de bli nedklippta? De har ju bara blomstängel när de köps?

Pelargoner orkar även de som är hårt drivna. Men man behöver inte vinterförvara zonaler. Det är det som folk gör fel. Man kan ha de som vanliga krukväxter vintertid och typ bara vattna en-två gånger i månaden (de ska torka upp innan man vattnar igen). De behöver bara stå ljust så klarar de sig. Engelska pelargoner är svårare, de går att övervintra lätt men att få de att blomma igen är skitsvårt.

/Kornet som slutade räkna pelargoner hemma efter 170st krukor :D

Pelargoniorna har jag som vilka krukväxter som helst. De blommar inte på vintern men är gröna och får sparsamt med vatten då.
Amarillys har några dött och några överlevt och blommar igen. Gör ingen skillnad. Har en separat plats i trädgården och tar sen in dem efter sommaren. Varför vissa dör vet jag inte. De som klarar sig är nästan finare än någonsin!
Hyacinter har jag glömt ute men då kom de på våren istället.

På våren tar jag och klipper pelargonerna lite bara. Sen har jag de i vatten och när de fått rötter i en mindre blomkruka.

Mina pelargoner står i uterummet hela vintern. Underhållsvattnar lite. I februari någongång klipper jag ner dem ganska hårt, ibland planterar jag om dem också. Blommar villigt! Amaryllisen gräver jag ner i trädgården. Har för det mesta glömt bort den, men en gång grävde jag upp den och fick den att blomma om.

Jag har en amaryll som troget blommar varje år. Det är en sådan där riktigt hårt driven som hade 3 stänglar när jag köpte den, dessutom är den dubbel. Den blommar för övrigt inte bara varje år utan 2 ggr/år just nu. Den sköt en stängel sommaren 2016, en till nyår 16/17 och nu blommar den igen.
Mitt 'knep' är stor kruka (diameter 23 cm) och relativt ljust placerad. Numera sätter jag aldrig ut mina eftersom de ruttnade bort den sommaren jag försökte. Jag håller just på med en test. I vintras tröttnade jag på alla små krukor (jag får liksom inte plats med 20 st i den storlek jag nämnde förut) och köpte plastbackar där jag planterat 3 st tillsammans. Det ska bli intressant att se om hur det utvecklar sig. Än så länge så är de grönare än någonsin men inga blommor än men då har de som sagt levt för trångt under lång tid.

Alltså - jag skiter i alla konstiga expertteorier om vila för amaryllisar och gör som jag tror är bäst. ;)

Det är lökar och alla lökar fungerar ungefär likadant. Lökar bildar blad och samlar näring i dem. När bladen vissnar dras den näringen ner i löken. Alltså måste de få massor av näring och vatten hela våren efter blominigne och bilda massor av stora friska blad. Någonstans hörde jag att fyra stora fiska kraftiga blad ger en blomknopp.....

Mina bor ute under sommaren, i halvskugga och hästskit. I augusti tar jag in dem och de får torka och dra in näringen till löken. Förvarar svalt och mörkt (i en papperskasse). I månadsskiftet okt/nov tar jag fram dem i ljuset och värmen. När det börjar bli livstecken (bladspets eller knopp) splanterar jag dem och de blommar snällt i december.

Plus att jag samplanterar alla lökar tätt tätt i en stor blomkruka och får kanske tio blomstänglar. Rätt maffigt

Alltså - jag skiter i alla konstiga expertteorier om vila för amaryllisar och gör som jag tror är bäst. ;)
Håller med, det där tjafset om att de ska vila är just tjafs. Vissa av mina som står i källaren har en viloperiod. De som står i bostadsrummen har det inte. Bägge alternativen verkar gå lika bra. Påtvingad vila fungerar däremot inte.

Mina pelargoner står i fönsterna året om som vilken krukväxt som helst. På våren klipper jag ner dom, tar skott och planterar. De blommar snällt om varje år.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 994
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 920
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix