Fördelen med trägolv är att det är relativt lätt att hålla koll på gällande skicket. Nackdelen är att det behöver bytas med viss regelbundenhet (jag räknar med ca var 5e år, men det beror förstås på hur det sköts!), eftersom det är just trä och blir dåligt med tid och framför allt fukt. Jag har inget emot att ha trägolv själv, men det kräver viss omsorg och att en håller lite koll. Det är dock ganska lätt att se/känna när det börjar bli dåligt med hjälp av en kniv, vilket jag kan känna är en fördel om nu golvet ändå ska bytas med viss regelbundenhet. (Jag skulle idag krasst räkna med att behöva byta det ganska snart vid köp av ett begagnat släp där en inte riktigt vet hur det skötts om innan en själv.) En nackdel med alla trädelar (väggar, golv osv) är också att de med tiden samlar på sig fukt - även innan det är dags att byta - vilket gör att släpet kan vara tyngre än det var när det reggades om en köper ett släp med några år på nacken. (Fast det gäller ju som sagt inte bara golvet, så kanske inte relevant här.)
Jag har bekanta som är väldigt nöjda med Fautras syntetgolv (som de lämnar livstidsgaranti på enligt uppgift), men jag har ingen egen erfarenhet av den typen.
Det jag själv känner är lite läskigt med aluminium är att aluminium påverkas av salt, vilket stänker upp (oundvikligt) när vägarna saltas vintertid. Jag upplever att det lär vara svårare att hålla koll på när det börjar bli dåligt/försvagat, än trä. Samtidigt ska det ju ha en betydligt längre livslängd än trä.