Alternativa träningsmetoder

Humelibumlan

Trådstartare
Alla sätt är ju bra utom de dåliga.. ;)
Och genom tiderna har man ju läst om h*n som tränade med snösluga, h*n som jagar sina hästar med fyrhjuling, H*n som kör fort på åker i träda osv... ;)

Har ni några egna metoder, otraditionella ur travsynpunkt?

Vet inte om mina metoder är så egna, men kanske inte så traditionella..

Nu talar vi alltså om Humlan- starthäst i full kondis! ;)
Rider mest, mycket i skog och mark, mest i skritt.
Försöker göra saker som hon tycker är kul, som att hoppa omkullfallna träd, rida galopp jobb istället för trav osv...

Uppbyggnaden av unghäst och blivande starthäst-
Skulle vilja ha en volt med djupsand att löslongera i.. Gärna möjlighet till löshoppning och liknande!

Fortkörning- ofta i dubbelrockhard i kuperad terräng, "buskörning" i kurvor och backar... hellre längre sträcka i varierad hastighet än intervaller..
Kör aldrig hästen direkt trött...

Tror den traditionella "Långsamkörningen" gör mer skada än nytta på äldre individer! ;)

Sv: Alternativa träningsmetoder

Jag minns också att du nämnt viktboots, vilket jag blivit lite nyfiken på pga lite speciella omständigheter.
Vad för typ använder du?

Min träning består för tillfället nästan enbart av skrittsvängar och snabbjobb. Varierat tung rockard (endast skritt), speedcar och så i bland upp på ryggen och rida lite "dressyr" i skritt eller knalla runt lite i grustaget på sommaren och så...

Jag tror också att hästarna behåller sin grundkondition (eller vet då jag provat på mitt gamla "projekt" som skrittade i ett halvår) så att man inte behöver hålla på och motionsjogga dem mil efter mil... Det brukar jag iofs göra 1-2 ggr/månad när underlaget tillåter men den nyinskaffade har då inte travat många meter hemma sen han kom hit för två månader sedan...

/// ghost

By the way, modig människa som kan köra fort på åker i träda, men den kanske inte legat så många år? :confused:

Jag har en sån och den använder jag till styrketräning i skritt i brist på kalhyggen och backar och sånt. :D

/// ghost

ghost skrev:
Jag minns också att du nämnt viktboots, vilket jag blivit lite nyfiken på pga lite speciella omständigheter.
Vad för typ använder du?

Min träning består för tillfället nästan enbart av skrittsvängar och snabbjobb. Varierat tung rockard (endast skritt), speedcar och så i bland upp på ryggen och rida lite "dressyr" i skritt eller knalla runt lite i grustaget på sommaren och så...

Jag tror också att hästarna behåller sin grundkondition (eller vet då jag provat på mitt gamla "projekt" som skrittade i ett halvår) så att man inte behöver hålla på och motionsjogga dem mil efter mil... Det brukar jag iofs göra 1-2 ggr/månad när underlaget tillåter men den nyinskaffade har då inte travat många meter hemma sen han kom hit för två månader sedan...

/// ghost
Hm? Viktboots? Snarare manchetter då? :idea:
Använda i styreträningssyfte... Gärna samtidigt som jag rider i kalhyggen eller skrittar med tyngre vagn i backar.. Använda dock endast i skritt ;)
Funkade väldigt bra när vi "byggde" upp Humlan´s ryggmuskulatur, vilket jag antar du syftade på? :D

ghost skrev:
By the way, modig människa som kan köra fort på åker i träda, men den kanske inte legat så många år? :confused:

Jag har en sån och den använder jag till styrketräning i skritt i brist på kalhyggen och backar och sånt. :D

/// ghost
Om jag inte minns fel var det nån "Gubbe" som tröttna på sin gamla "Lus" som inte kunde trava ordentligt och styrde ut han i åkern och Vips så travade den som en klocka... ;)
Gick väl ett par V75.. kommer inte ihåg varken Gubben eller pålles namn.. bara att jag läste om det i ronden- under liknade rubrik som-- Från lus i stjärna ungefär.. ;)

Var har du fått tag på dem? Vad väger de? Än så länge funkar ju snön på samma sätt, men jag har blivit "intvingad" i ett gammalt projekt som kräver lite nytänkande...

/// ghost

ghost skrev:
Var har du fått tag på dem? Vad väger de? Än så länge funkar ju snön på samma sätt, men jag har blivit "intvingad" i ett gammalt projekt som kräver lite nytänkande...

/// ghost
Bra frågor.. :crazy:
Ärligt långtidslånade av en vän, som förmodligen glömt att jag har dem.. :angel:
Och vad de kan väga? ett halvt kilo? :confused:

Såg för inte sålänge väldigt smarta manscetter i nån sport butik på nätet?
Där man kunde bestämma vikten själv... genom att lägga i tyngder.. :bow: Dessa var till människa men såg ut att passa häst...
Tyvärr minns jag inte vilken butik det var? :o :(

Humelibumlan skrev:
Om jag inte minns fel var det nån "Gubbe" som tröttna på sin gamla "Lus" som inte kunde trava ordentligt och styrde ut han i åkern och Vips så travade den som en klocka... ;)
Gick väl ett par V75.. kommer inte ihåg varken Gubben eller pålles namn.. bara att jag läste om det i ronden- under liknade rubrik som-- Från lus i stjärna ungefär.. ;)

Det var nog L-O Spång som gjorde så med Enar Pride... Det räckte till tre miljoner. ;) Jag tror inte han körde speciellt fort på åkern, men det beror ju på vad man jämför med.

solros skrev:
Det var nog L-O Spång som gjorde så med Enar Pride... Det räckte till tre miljoner. ;) Jag tror inte han körde speciellt fort på åkern, men det beror ju på vad man jämför med.

Ja men då gjorde han väl egentligen inte något annorlunda än Svanstedt och grabbarna? :idea: De kör ju intervaller på sina tuuunga rakbanor, ja förutom att det kanske inte var så behagligt för kusken. :D

/// ghost

Humelibumlan skrev:
Bra frågor.. :crazy:
Ärligt långtidslånade av en vän, som förmodligen glömt att jag har dem.. :angel:
Och vad de kan väga? ett halvt kilo? :confused:

Såg för inte sålänge väldigt smarta manscetter i nån sport butik på nätet?
Där man kunde bestämma vikten själv... genom att lägga i tyngder.. :bow: Dessa var till människa men såg ut att passa häst...
Tyvärr minns jag inte vilken butik det var? :o :(

Jag får undersöka detta vidare. :idea:
Har du manschetter till alla benen? Var sätter du dem? Nu blev jag nyfiken... Har ju också en långryggad häst som kanske behöver muskler...

/// ghost

Jag har den typen av manchett som du lägger i blyvikter efter behag, tror varje stav väger 20g men jag kan ha fel. Tre kardborre spännen och ett sån som är på benreflexer (fixlock?? ) Har ingen aning vart dom är inköpta, men tror det är direkt från någon ATG veterinär. Kolla med dom... dom borde väl ha en susning om vart dom finns

/nilema

Back jobb, tungvagn, ridträning dressyr resp galopp jobb på raka/backe, skritta i bland stock o sten i skogen, snabbjobb på ryggen.. Lite som jag andvänt :d

nilema skrev:
Jag har den typen av manchett som du lägger i blyvikter efter behag, tror varje stav väger 20g men jag kan ha fel. Tre kardborre spännen och ett sån som är på benreflexer (fixlock?? ) Har ingen aning vart dom är inköpta, men tror det är direkt från någon ATG veterinär. Kolla med dom... dom borde väl ha en susning om vart dom finns

/nilema

Vet att många Galopptränare använder sånna, så leta hos ngn som säljer sånn utrustning!
Har sett sånna ngn stans... kanske rentav Börjes... el Bole produkter

ghost skrev:
Jag får undersöka detta vidare. :idea:
Har du manschetter till alla benen? Var sätter du dem? Nu blev jag nyfiken... Har ju också en långryggad häst som kanske behöver muskler...

/// ghost
Jag har bara 2 stycken, använder dem bara bak och sätter dem ovanpå ett par vaddstycken och bandagerarar över... De är inte bästa modell att sitta kvar! :smirk:

Humlan är ju som bekant väldigt lång och dessutom av Dragster modell (överbyggd bak) vilket gjorde att hon inte orkade hålla ihop travet i snabbare farter utan börjande fuska med höger bak och ta hjälpsteg..
Vi la helt om träningen och slutade för det första med snabbjobben och koncentrerade oss bara på sryrketräning..
På 3 veckor hade vi en helt annan häst! :bow: :D
Mest skritt och dra tungt med, eller gå i svår terräng/backar med gummisnodd o manchetterna, någon gång emellan åt ett och annat galoppjobb i låg form...

Montéryttare skrev:
Back jobb, tungvagn, ridträning dressyr resp galopp jobb på raka/backe, skritta i bland stock o sten i skogen, snabbjobb på ryggen.. Lite som jag andvänt :d
Hur bygger du upp ryggmuskulatur om du rider snabbjobb i trav? :confused:

Jag har efter 1,5 år kommit till att kunna trava i låg form :crazy: , någon som kan gissa vad det är för häst? :angel: Men jag är faktiskt inne på att lära henne galoppfattning också bara det blir lite ljusare på kvällarna...

ABSOLUT sista chansen men alternativa metoder för att stärka ryggen är ett måste om hon ska orka med sig...

"toughcookie": Tack för tipset, nu blir det att visa för modern då det är hennes envishet som gör att hästskrället är kvar...

/// ghost

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 974
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka