Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
marti130 skrev:Även Lupin-frön är ett proteinfodermedel enlig Planck och Rundgren! Har någon nånsin hört talas om det? Ger 10,8 Mj och 342 gr smbrp per kg, kvot på 31,7. Tycker jag hållt på länge men lupinfrön har jag då aldrig hört talas om i hästmat...
//marti - som planerar att så igen trädgårdslandet med lupiner...
För mig så är det ett politiskt ställningstagande.Jessica skrev:Personligen förstår jag inte alls varför folk är så rädda för soja????
Inte_Ung skrev:För mig så är det ett politiskt ställningstagande.
Soja är mat för människor och skall inte fraktas runt jorden för att bli hästmat till rika svenskar.
Våra hästar kan gott äta inhemskt foder.
Nej, inte det heller numera.Jessica skrev:Mmmm.. det är helt sant... hoppas du inte har din häst på torv då...
Men blir det verkligen så?Jessica skrev:O om jag väljer ett proteintillskott med lägre kvot så måste jag ge hästen mindre grovfoder, vilket inte är acceptabelt för mig.
Har du någon källa till detta? Vi har haft en lång och ingående diskussion i en annan tråd om krossning räcker för att få bort vätecyaniden. Hela linfrö måste ju kokas för att frigöra giftet. Jag vill verkligen veta!nordis skrev:Dom har även i sitt sortiment linfrökross som du tar varmt vatten från kran och blötlägger i 10-15 min så är det klart suveränt för magen.
Inte_Ung skrev:För mig så är det ett politiskt ställningstagande.
Soja är mat för människor och skall inte fraktas runt jorden för att bli hästmat till rika svenskar.
Våra hästar kan gott äta inhemskt foder.
Inte_Ung skrev:Nej, inte det heller numera.
Av samma anledning då.
Här så är det spån och halm som gäller.
Men blir det verkligen så?
Om du fodrar med massor av lusern då?
Lusern räknas ju som grovfoder och innehåller 120g smrp/kg.
Jag betalar 3,15/kg för lusernet och 2,50 för höet.
Så att byta ut ett kg hö mot lusern, kostar 65 öre för 90g smbrp.
Det tycker då jag är oslagbart.
bigganl skrev:Pluss Grön heter det och är relativt nytt. På Lantmännen. Det är krafftfoder som är lämpligt till växande föl. dräktiga ston eller när proteinet behöver höjas. Det har mera vitaminer och mineraler än vanliga kraftfoder så det passar till äldre hästar också. Har inte använt det till egna hästen än (ska gå över på det sen), men en ponny i stallet får det och det fungerar bra.
*viskar så att trådskaparen inte hör*Inte_Ung skrev:Det stämmer bra det.
Jag var ung på 70-talet och jättemycket FlowerPower.