Alternativ till skor

Sv: Alternativ till skor

Kanske är något jag skulle kika på då. Jag har ju iofs redan, och gillar dem mycket pga broddningsmöjligheterna men skulle vilja ha ett lite enklare och "lättare" alternativ (varma sommardagar då man ska rida en längre skritt-tur t.ex. då jag tycker att mina är onödigt specialanpassade för arbete samt att det känns lite snällare med några som väger lite mindre mellan varven (ja, jag är töntig! :o :D )), för jag gissar på att de är väldigt enkla att sätta på (?) och att de är relativt lätta rent viktmässigt? :)

Hade hästen väldigt platt sula efter skoningen då, om sulan stog direkt mot sulan menar jag?

Stålvajern är jag nyfiken på, då det var en av anledningarna jag valde bort dem. Jag var rädd att eftersom min häst kan slå sig lite så var jag rädd att vajern skulle "riva" på det andra benet. Är det något som du tror skulle kunna hända?

*kl* Till alla! Om ni undrar varför jag är så frågvis så är det för att jag verkligen är intresserad av just barfota-boots. Min häst KAN inte ha vanliga skor så jag vill veta alla alternativ. :)

Jag, vet inte, men jag antar det eftersom hon hade väldigt ont om jag inte hade "vaddering" i skon.

Min väldigt klantiga hästy lyckades i alla fall inte skada sig på vajern ;)

Okej, makes sense! Många hästar som skor har lite platt sula, eller åtminstone de jag har sett så kan mycket väl vara så. Men hon blev helt oöm med vaddering under? :)

Då kanske inte min hade gjort det heller då :)

Tack för svar! :D

Kanske är något jag skulle kika på då. Jag har ju iofs redan, och gillar dem mycket pga broddningsmöjligheterna men skulle vilja ha ett lite enklare och "lättare" alternativ (varma sommardagar då man ska rida en längre skritt-tur t.ex. då jag tycker att mina är onödigt specialanpassade för arbete samt att det känns lite snällare med några som väger lite mindre mellan varven (ja, jag är töntig! :o :D )), för jag gissar på att de är väldigt enkla att sätta på (?) och att de är relativt lätta rent viktmässigt? :)

Du gissar rätt! Dom är enkla att sätta på och är lätta och smidiga. Det ska gå att brodda dom också men jag har inte testat så jag vet inte hur bra den biten funkar.

Ett alternativ som jag inte tror någon tipsat om är cavallobootsen. Har haft bägge sorterna med sportbooten som är lite lättare och smidigare som jag använder nu är favoriten.

Åh, dessa har jag hört om! Dock bara de "vanliga", tror jag. Har du någon bild med dina på? :D Hur tar kardborret (för visst är det kardborreknäppning på dessa?) snö, väta och liknande? :)

Lånar tråden lite, förlåt!

När är det lämpligt att använda sådana här skor? Är det bara för hästar där det inte går att sko med vanliga skor eller är det någon som har sådana här i vanliga fall också?

Hur fungerar de på vintern vid ridning och ute i hagen används de där? Min har börjat få mycket sprickor i hovarna och de håller nog inte att spika i sålänge till, räcker inte med verkning nu men är inte så illa att hon behöver specialhovvård. Vidare jag måste ha min häst broddad på vintern även i hagen, vinter med snö och is hur funkar detta?

Å så, ska de ha sådana här skor på alla fyra eller räcker det med framtill?

Jag har mina vid ridning i skogen och på grusvägar. Jag har bara fram än så länge eftersom hon bara är lite ömfotad fram, men har tänkt att införskafa ett par till bakhovarna nu till hösten med, för att kunna brodda under vintern.

Jag har barfotabootsen för att min hästs framhovar växer olika efter en olycka och därför kräver att jag raspar 1gång i veckan för att hålla detta bra. Jag vet många andra som har det eftersom det inte funkar med skor, men även som har det bara för att hästen inte är ömfotad men slits mycket på långa rundor eller blir lite ömfotad när den går på stora stenar osv.

Om man har ett par boots som passar riktigt bra, man har vant hästen att ha dem på sig och låtir hästen "gå in dem" försiktigt med att successivt öka tiden den har dem på sig så ska det gå bra att ha dem i hagen med. Jag har inte testat med mina eftersom jag inte behöver, men en kompis till mig har sina på hästen i hagen hela vintern.

KL
Jag har mina äldre OM som reservhjul.

Jag tycker att de är mkt klumpiga, sitter illa på runda hovar trots ilägg, spänns fast över mjukdelarna baktill o ska köpa andra. Troligtvis Cavallo sport. hittade dem för halva priset plus frakt från UK. 1000 kr

Blir det billigare att använda sådana skor?

Har egentligen inte så mycket att bidra med till tråden, men ville ändå säga att jag inte tycker detta får vara det enda argumentet för att låta hästen gå barfota istället för med skor. Säger absolut inte att TS tänker på detta sätter, men det kan ju finnas andra som läser som gör det. Som alltid så får man ju se till sin egen häst och utgå ifrån dess förutsättningar.

Min häst sliter snett och hade inte klarat sig barfota. Däremot har jag funderat på att köpa ett par boots att ha som "reservhjul" när en sko ryker. Av de jag sett tycker jag Cavallo verkar lättast att använda, men har inte sett så många andra sorter. :p

Har tyvärr inga bilder. Var också skeptisk till kardborren men dom har funkat väldigt bra, det kallas för industrikardborre. Har provar boa, en del av easybootsen, dom första tre sorterna tror jag det var så har inte provat dom nyaste, med tycker denna är i särklass lättast att sätta på ta av, inga metalldelar som fryser och blir kalla på vintern, sen sitter dom väldigt bra på min häst som har låga trakter och runda hovar fram.

BiMi,

i reklamen verkar Cavallo-bootsen tåla hur mycket stryk som helst, men hur är det med den saken i verkligheten? De är trots allt av läder och måste klara vatten, lera och snö utan att torka sönder. Hur sköter du dina boots efter ridning - är det vanlig lädervård som gäller?

Vore också intressant att veta hur du upplever kvalitén i övrigt; slits sulan snabbt vid "normal" ridning?

Funderar på ett par till vår ömfotade ponny, om de mot förmodan kommer i tillräckligt små storlekar.

Hej! Den gamla modellen är det mycket läder i, har smort dom med vanlig läderfett lite då och då. Har även tagit in dom för torkning speciellt vintertid. Sulan har varit okej, mest sliten i tårna på den häst som haft dom längst. Något hala om man jämför med barfota på lera blöta löv. Sport modellen som jag haft sen i april, har jag gillat för att dom är så lätta och ännu enklare att sätta på. Det är lite mer syntet i dom men samma där skötseln gör ju hur länge dom håller, även att det inte kommer halm spån och dylikt i kardborren. I våras gick han både i blötsnö och lera för att testa dom och dom satt kvar. Det som hänt med sport bootsen är att flärpen som man fäster på sidan har blivit lite utdragen, lätt att man tar tag i den när man tar av skorna, gjorde det några gånger i början, gör inte det misstaget. Sulan skall vara lite tunnare, men för tidigt att märka ännu hur länge dom håller.

Är det förborrat och klart, eller får man göra det själv isåfall? :)

Man får göra det själv.

kl. Jag använder mina barfotaboots för all ridning, på bara framfötterna. Det går alldeles utmärkt att ha vanliga skor på min häst, men jag tycker att barfota + barfotaboots vid ridning är bättre. Sen om han kan gå utan barfotaboots till slut är bara en bonus, jag använder nog dom ändå bara för att vara säker.

KL

Har som så många andra Old Macs. Var litet klumpiga och stela i början. Tvättade dem och de blev väldigt smidiga att hantera. Använder dem dock som sjukbeslag.

Har också provat med olika typer av sulor i, inlägg för människor, typ liggunderlagsvariant, men fungerade inte bra för min häst.

Har även Cavallo Boots och de är så smidiga att hantera och lättare än Old Macsen. Har även testat Easy Boots men gillar inte vajervarianten.

Old Macsens nackdel tycker jag är tyngden, i alla fall i jämförelse med Cavallo.

Tack för informationen BiMi!

Alltid bra att få lite tips av någon som faktiskt använder en produkt ;)

Nu återstår att mäta upp lilltjejens hovar och se om det finns något som passar. Inte allt för hoppfull dock eftersom hon är liten, men jag har också hört att Cavallo har mindre storlekar på gång. Bara att vänta i värsta fall.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 918
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 683
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2