Alternativ till livförsäkring?

MM

Trådstartare
Jag tänkte jag skulle skaffat en livförsäkring, men det fick jag visst inte.

Man skulle fylla i om man har några sjukdomar och jag fyllde i bipolär sjukdom, som jag har, och fick då till svar att självmordsrisken var så hög att jag fick inte teckna hos dom.

Så, vad finns det för alternativ?
Olycksfallsförsäkring?

Antagligen får du väl samma svar från andra försäkringsbolag också, annars kanske det är värt att kolla med flera bolag angående livförsäkring?

Ja, olycksfallsförsäkring kanske kan vara ett alternativ. Jag har en och om jag inte minns fel ingår livförsäkring med 50 000 kr. Tyvärr hittar jag inte pappret just nu så jag kan kolla och på försäkringsbolagets hemsida hittade jag inte heller någon information.

Antagligen skiljer sig beloppen en del mellan bolagen. 50 000 tycker jag låter väldigt lågt men för min del kvittar det eftersom jag inte har någon familj, men det skulle ju täcka begravningen i alla fall.

Man skulle fylla i om man har några sjukdomar och jag fyllde i bipolär sjukdom, som jag har, och fick då till svar att självmordsrisken var så hög att jag fick inte teckna hos dom.

Olycksfallsförsäkring?
Det där tycker jag är korkat, livförsäkringar faller väl ändå inte ut vid självmord???

Om du får jobb framöver, och går med i facket, då är det ibland möjligt att teckna grupplivförsäkring via facket. Då är dom inte så petiga.

Din man kanske kan teckna för din räkning på sitt jobb?

Ja, olycksfallsförsäkring kanske kan vara ett alternativ. Jag har en och om jag inte minns fel ingår livförsäkring med 50 000 kr. Tyvärr hittar jag inte pappret just nu så jag kan kolla och på försäkringsbolagets hemsida hittade jag inte heller någon information.

Antagligen skiljer sig beloppen en del mellan bolagen. 50 000 tycker jag låter väldigt lågt men för min del kvittar det eftersom jag inte har någon familj, men det skulle ju täcka begravningen i alla fall.

Jo, 50.000 kr är lågt men det är bättre än inget.
Jag tänkte ha en livförsäkring för familjens skull så en högre summa är önskvärt.

Min man tex är försäkrad för en miljon plus att försäkringen täcker alla kostnader för huset i ett halvår efter hans bortgång.

Kapitalförsäkring innebär att du sparar en viss summa pengar i en försäkring och det brukar kunna vara hyfsad ränta på såna. I af på den jag har är det det och de pengarna kan man plocka ut när man vill om något krisar och det tillkommer ingen skatt när man plockar ut dem givetvis.

Olycksfallsförsäkring?

Låneförsäkring på huslånet?

Vad innebär kapitalförsäkring? :)
En kapitalförsäkring är inte en försäkring utan en form av sparande som, framförallt förr, var skattemässigt fördelaktigt eftersom man kunde dra av för förlusterna och vinst endast beskattas (lågt) schablonmässigt. Det insatta beloppet är inte på något sätt garanterat utan man kan förlora det, precis som med aktier. Alltså ett sparande för den som har pengar över och är intresserad av lite gambling.

Till dig skulle jag, precis som andra, rekommendera försäkring genom jobbet (ditt eller din mans) eller facket. Men kolla gärna upp andra försäkringbolag också, även utländska, de kan ha andra regler.

Genom att betala en högre ränta så skrivs lånet av vid låntagarens dödsfall. Jag vet inte om det är möjligt att ordna i efterhand eller endast vid nytecknande. Speciellt om man inte kan klara lånen på en inkomst kan detta vara en bra försäkring och kan då motivera att man lägger om lånen.

Om du är den som har låg inkomst (vilket jag tolkar de som) så är det viktigare att din mans inkomst är "försäkrad" ifall du blir ensam kvar. Om du riskerar att få dåliga villkor kan ett sparande kanske vara lika bra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
16
· Visningar
1 712
Senast: Acto
·
Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
346
Senast: Ponylove
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
945
Senast: Zpunk
·
Skola & Jobb Jag var sjukskriven under december månad pga. psykiska problem. Men när jag skulle börja jobba igen efter nyår blev jag sjuk fysiskt...
2
Svar
21
· Visningar
1 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka