Alternativ till livförsäkring?

Kapitalförsäkring innebär att du sparar en viss summa pengar i en försäkring och det brukar kunna vara hyfsad ränta på såna. I af på den jag har är det det och de pengarna kan man plocka ut när man vill om något krisar och det tillkommer ingen skatt när man plockar ut dem givetvis.
Nej kapitalförsäkring har inget med försäkring att göra utan är en sparform precis som fond/aktiedepå eller sparkonto. Genom kapitalförsäkringen kan man spara o exempelvis fonder och aktier och det man går plus (om man gör det) är inte ränta utan beror på hur bra aktierna och fonderna går. Du skattar ett kvartalsvis schablonbelopp till skillnad från en vanlig depå där du skattar på ev. Vinst när du säljer.

Konstigt då att min kapitalförsäkring har en garanterad ränta av något slag. Är inte insatt i teknikaliteterna, det sköter min kompis som jobbar med sånt där åt mig. Fick det väl enkelt förklarat för mig kan jag tänka då sånt där är för mig totalt ointressant.

Jag tänkte jag skulle skaffat en livförsäkring, men det fick jag visst inte.

Man skulle fylla i om man har några sjukdomar och jag fyllde i bipolär sjukdom, som jag har, och fick då till svar att självmordsrisken var så hög att jag fick inte teckna hos dom.

Så, vad finns det för alternativ?
Olycksfallsförsäkring?

Kolla hos fler bolag! Sedan bör du hoppa på alla alternativ när det gäller gruppförsäkring (där mer än 10 är försäkrade och man inte behöver fylla i en hälsodeklaration). Den lokala fotbollsklubben eller din mans fack kan ha sådana försäkringar. Arbetar du hos ett företag som har kollektivavtal har du antagligen en TGL (tjänstegruppliv) som betalar ut ca 250.000 vid dödsfall som sänks när man blir lite äldre och ger ett barnbelopp till underåriga barn.

Borde man då inte kunna ta en försäkring med "reservation" för just självmord?

Nja, det är upp till försäkringsbolagen att välja om de vill erbjuda det alternativet eller inte. Men det är tyvärr vanligt att de med kroniska sjukdomar har svårt att teckna personförsäkringar av den anledningen, trots att befintliga sjukdomar är undantagna. Det kan tex vara problematiskt att skilja symtom åt, och med tex autoimmuna sjukdomar är det vanligt att om man har 1, så får man ofta fler under sin livstid.

Nja, det är upp till försäkringsbolagen att välja om de vill erbjuda det alternativet eller inte. Men det är tyvärr vanligt att de med kroniska sjukdomar har svårt att teckna personförsäkringar av den anledningen, trots att befintliga sjukdomar är undantagna. Det kan tex vara problematiskt att skilja symtom åt, och med tex autoimmuna sjukdomar är det vanligt att om man har 1, så får man ofta fler under sin livstid.

Det beror också på vilken sorts försäkring det är. På det enklare massmarknadsprodukterna blir det oftast ja eller nej medan de mer omfattande kan lägga in vissa reservationer.

Många arbetsgivare erbjuder specialavtal med försäkringsbolag, där man kan teckna livförsäkring utan hälsodeklaration. Jag har en sådan, är väl min enda chans att få en öht :angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
16
· Visningar
1 712
Senast: Acto
·
Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
346
Senast: Ponylove
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
945
Senast: Zpunk
·
Skola & Jobb Jag var sjukskriven under december månad pga. psykiska problem. Men när jag skulle börja jobba igen efter nyår blev jag sjuk fysiskt...
2
Svar
21
· Visningar
1 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka