Alternativ till hö

höstmåne

Trådstartare
Hej. Jag har en treåring som är underutvecklad och haft fruktansvärt mycket mask som liten. Nu är masken under kontroll och hon mår rätt bra. Men hon äter alldeles för lite. Aptiten är okej, men det verkar som hon blir mätt fort samt att hon gillar att stå och finurla och titta på annat istället för att äta. Hon hade behövt äta mer är dubbelt så mycket hö än vad hon får i sig. Jag är ganska handfallen. Jag vill inte att hon ska leva på kraftfoder, finns det några alternativ?? Hitta mer än skitbra hö, visst, men mer? Ge lucern som hö?
 
Hej. Jag har en treåring som är underutvecklad och haft fruktansvärt mycket mask som liten. Nu är masken under kontroll och hon mår rätt bra. Men hon äter alldeles för lite. Aptiten är okej, men det verkar som hon blir mätt fort samt att hon gillar att stå och finurla och titta på annat istället för att äta. Hon hade behövt äta mer är dubbelt så mycket hö än vad hon får i sig. Jag är ganska handfallen. Jag vill inte att hon ska leva på kraftfoder, finns det några alternativ?? Hitta mer än skitbra hö, visst, men mer? Ge lucern som hö?

Ett toppen bra hö som du var inne på och sen lusern och olja på det?
Sen tar det säkert tid, och får hon ett riktigt bra hö så kommer hon ju ta sig så länge hon är frisk och äter någorlunda.
Vet av erfarenhet själv också att har man en kräsen kuse så gäller det inte bara att titta på värderna utan även en hel del på texturen på höt. Det är ju ingen ide att ha bra hövärden på ett hö som kusen inte vill äta ändå.
Alterntivt att "växla" med ett bra hösilage bara för att få upp intresset att äta. Ofta äter dom något kg extra när det är nytt och spännande.
 
ingen foder expert eller ens kunnig i det öht, men vet att många med hästar som ratar höet har gett hippogrov och lucern för att fylla på grovfoder behovet.

finns ju en hel del kraftfoder som är baserade på stråfoder nu, tar du sånna fodermedel istället för musli och pelleterat så kanske hästen får i sig tillräckligt med foder utan att dra in alldeles för mycket på stråfodret.
om du förstår hur jag menar.

små mål kraft flera gånger om dagen så att hästen äter upp, och bara så mycket hö att hästen hinner äta upp allt innan den släpps ut/in.
då blir det inte att hästen drunknar i hö
 
Ett toppen bra hö som du var inne på och sen lusern och olja på det?
Sen tar det säkert tid, och får hon ett riktigt bra hö så kommer hon ju ta sig så länge hon är frisk och äter någorlunda.
Vet av erfarenhet själv också att har man en kräsen kuse så gäller det inte bara att titta på värderna utan även en hel del på texturen på höt. Det är ju ingen ide att ha bra hövärden på ett hö som kusen inte vill äta ändå.
Alterntivt att "växla" med ett bra hösilage bara för att få upp intresset att äta. Ofta äter dom något kg extra när det är nytt och spännande.
ja gott hö är nog nästan viktigare än ett super hö.
har ett hö med bra värden vilket gör att jag nära nog kan utesluta all kraft och mineraler, men det är enligt mina hästar för kort/ mjukt/ trådigt, vilket leder till att de lämnar ett par kg i boxen. ute i hagen så äter de ju upp men där har de mer tid på sig + har konkurans om maten.

då jag hade löspressat super ljust grönt hö i långa strån, första skörd. då så älskade de höet och åt allt med god aptit, men andra års skörden var lite väl mjä, och nu den plastade andra års skörden blev för lite konsistens antagligen.
 
Jag tycker jag har ett bra hösilage. Det luktar gott, är lite fuktigt men inte blött. Tunna strån. Alla hästar älskar det i stallet. Hon äter också, men verkar som sagt bli mätt för snabbt.
Jag har provat ge hö istället till tre-åringen men hon äter inte bättre för det.
Ute äter hon bra. Men max ett par kilo vid varje mål, och samma inne i boxen, där hon hade behövt äta minst 10 kg för att få i sig det hon ska. :(
Lucern är väl vad jag vet bra att ge men så mycket som hon behöver ersätta blir det även mycket av lucernet, så mycket näring är det inte i det.
Hon får linfröolja och den röda high energy muslin från granngården, så mycket jag vågar ge. Men som sagt, jag vill inte att hon ska leva på kraftfoder :(
Visst tar det tid, men jag har gett så mycket tid nu och det händer väldigt lite tyvärr...



Ett toppen bra hö som du var inne på och sen lusern och olja på det?
Sen tar det säkert tid, och får hon ett riktigt bra hö så kommer hon ju ta sig så länge hon är frisk och äter någorlunda.
Vet av erfarenhet själv också att har man en kräsen kuse så gäller det inte bara att titta på värderna utan även en hel del på texturen på höt. Det är ju ingen ide att ha bra hövärden på ett hö som kusen inte vill äta ändå.
Alterntivt att "växla" med ett bra hösilage bara för att få upp intresset att äta. Ofta äter dom något kg extra när det är nytt och spännande.
 
Jag tycker jag har ett bra hösilage. Det luktar gott, är lite fuktigt men inte blött. Tunna strån. Alla hästar älskar det i stallet. Hon äter också, men verkar som sagt bli mätt för snabbt.
Jag har provat ge hö istället till tre-åringen men hon äter inte bättre för det.
Ute äter hon bra. Men max ett par kilo vid varje mål, och samma inne i boxen, där hon hade behövt äta minst 10 kg för att få i sig det hon ska. :(
Lucern är väl vad jag vet bra att ge men så mycket som hon behöver ersätta blir det även mycket av lucernet, så mycket näring är det inte i det.
Hon får linfröolja och den röda high energy muslin från granngården, så mycket jag vågar ge. Men som sagt, jag vill inte att hon ska leva på kraftfoder :(
Visst tar det tid, men jag har gett så mycket tid nu och det händer väldigt lite tyvärr...
du har inte att hästen kan gå med en som klarar av att ha fri tillgång ute? eller ha hästen själv om den fungerar bättre med det.

mina äter som sagt inte mer än 4kg inne, resten på 12kg får de i hagen, hade jag gett större delen av höet inne så hade jag bara blivit fattig av att mocka ut allt smutsig hö.

hur mycket äter hästen ute? och har den bättre aptit ute? kanske ska förlänga utetiden så att hästen kan äta då den vill.

då hästarna äter så långsamt så har jag räknat ut målen på ett halvkilo per timme, så blir fodringarna och höet så jämnt fördelat under dagen det går. ute äter de ju fortare men så har de ju mer att göra ute också då höet tar slut :)
 
Dom går fyra i flock, varav en ponny så de får inte mer än ca 6 kg var ute sammanlagt. Och visst kan jag dela av tillsammans med en på fri tillgång men jag känner min häst och jag är tveksam till om hon äter bättre då, eftersom hon vill att alla ska gå tillsammans...:/ Men jag skulle kunna prova att dela upp dom. Dock var det jag frågade efter i huvudsak om det fanns något dunderalternativ i foderväg till för lite hömängd.
Utetiden är svårt att förlänga då de går ute 6 på morgonen till 9 på kvällen....

du har inte att hästen kan gå med en som klarar av att ha fri tillgång ute? eller ha hästen själv om den fungerar bättre med det.

mina äter som sagt inte mer än 4kg inne, resten på 12kg får de i hagen, hade jag gett större delen av höet inne så hade jag bara blivit fattig av att mocka ut allt smutsig hö.

hur mycket äter hästen ute? och har den bättre aptit ute? kanske ska förlänga utetiden så att hästen kan äta då den vill.

då hästarna äter så långsamt så har jag räknat ut målen på ett halvkilo per timme, så blir fodringarna och höet så jämnt fördelat under dagen det går. ute äter de ju fortare men så har de ju mer att göra ute också då höet tar slut :)
 
Dom går fyra i flock, varav en ponny så de får inte mer än ca 6 kg var ute sammanlagt. Och visst kan jag dela av tillsammans med en på fri tillgång men jag känner min häst och jag är tveksam till om hon äter bättre då, eftersom hon vill att alla ska gå tillsammans...:/ Men jag skulle kunna prova att dela upp dom. Dock var det jag frågade efter i huvudsak om det fanns något dunderalternativ i foderväg till för lite hömängd.
Utetiden är svårt att förlänga då de går ute 6 på morgonen till 9 på kvällen....
hur mycket äter hästen inne nu då?
6kg på 15h är i mitt tycke lite i det minsta,
jag hade försökt räkna ut hur mycket hästen verkligen äter inne och inte ge ett kilo mer, sen efter ngn vecka öka på med ett halvkilo om dagen tills hästen lämnar igen och hålla den fodermängden.
och ge resten ute utspritt under dagen.

hur och när får hästen foder/hö under dagen?
 
3 kg på morgon vid 6-7 utomhus
2 kg lunch vid 12-13 ute
2 kg vid middag 17 ute
Fri tillgång från 20-21 till morgon men då får hon inte i sig mer än 2-3 kg.
Hade jag kunnat hade jag tagit in henne eller tagit henne vid sidan av och gett mer hö tex till middag men hon är inte intresserad. Jag har provat....


hur mycket äter hästen inne nu då?
6kg på 15h är i mitt tycke lite i det minsta,
jag hade försökt räkna ut hur mycket hästen verkligen äter inne och inte ge ett kilo mer, sen efter ngn vecka öka på med ett halvkilo om dagen tills hästen lämnar igen och hålla den fodermängden.
och ge resten ute utspritt under dagen.

hur och när får hästen foder/hö under dagen?
 
3 kg på morgon vid 6-7 utomhus
2 kg lunch vid 12-13 ute
2 kg vid middag 17 ute
Fri tillgång från 20-21 till morgon men då får hon inte i sig mer än 2-3 kg.
Hade jag kunnat hade jag tagit in henne eller tagit henne vid sidan av och gett mer hö tex till middag men hon är inte intresserad. Jag har provat....
kan du testa att bara ge ett halvkilo mer per fodring ute? då går det från 7 till 8,5kg som hon förhoppningsvis även äter upp. och ge lite mer efterhand.
lämnar hon ett halvkilo till de andra ngn gång så är det förhoppningsvis inte hela världen.
mina äter inte heller då man tar in dem en stund. är för fästa vid flocken för att få ro till att äta några större mängder.
 
Ja visst kan jag göra det men det kommer gå till de andra eftersom dom äter snabbare ;) känns som jag bara ratar alla tips, det är inte meningen :) får hem ett dräktigt sto 1 december så dom två får väl gå med fri tillgång. Dock en månad kvar och jag vill inte att min tjej ska tappa mer...

kan du testa att bara ge ett halvkilo mer per fodring ute? då går det från 7 till 8,5kg som hon förhoppningsvis även äter upp. och ge lite mer efterhand.
lämnar hon ett halvkilo till de andra ngn gång så är det förhoppningsvis inte hela världen.
mina äter inte heller då man tar in dem en stund. är för fästa vid flocken för att få ro till att äta några större mängder.
Absolut
 
Mitt råd är nog så mycket grovfoder son möjligt och även lusern räknas till grovfoder. För den hästen du beskriver är nog det viktigaste att den äter. Mirakelfodet vet jag inte men hackad lusern hade varit mitt första val.
 
Prova att ge lucernpellets, uppblött såklart. Det kanske hon kan äta både mitt på dagen och vid insläpp?
 
Vad står hästen på för strö? Om den står på halm kanske du kan byta till något som den inte äter eftersom den ändå har fri tillgång på hö inne. Så blir det maximalt med näring i det den äter. När jag hade svårfödd häst gav jag rejält med hackad lucern i en balja när jag mockat, den brukade vara tom på morgonen eftersom hästen då fick tid på sig att äta upp det. Även om du har ett bra hö brukar lucern ha mer krut. Så jag hade gett så mycket hö som hon äter, kraftfoder i den mängd du tycker är lämplig, lite olja och kanske 1-2 kg lucernhack. Du ser ju hur mycket hon faktiskt får i sig av lucernet efter ett tag och kan då lägga in lagom mängd.
 
Hej. Jag har en treåring som är underutvecklad och haft fruktansvärt mycket mask som liten. Nu är masken under kontroll och hon mår rätt bra. Men hon äter alldeles för lite. Aptiten är okej, men det verkar som hon blir mätt fort samt att hon gillar att stå och finurla och titta på annat istället för att äta. Hon hade behövt äta mer är dubbelt så mycket hö än vad hon får i sig. Jag är ganska handfallen. Jag vill inte att hon ska leva på kraftfoder, finns det några alternativ?? Hitta mer än skitbra hö, visst, men mer? Ge lucern som hö?
Betfor och lusern är bra. Lusern är ett grovfoder och betfor något mittemellan grovfoder och kraftfoder. Tänk på att det är viktigt att hästen får både proteiner som i ex lusern och energi som i betfor.
 
Många hästar som haft mycket mask är skadade för livet. Tarmarna har tagit stryk och magsäcken.

Jag tänker direkt tänder och magsår. Har du kontrollerat dessa två parametrar?

Annars: byt till lusern (pellets hade jag tagit), blandat med Hippo Alfa. Gärna fri tillgång under den tiden hästen står på stall.
 
Ja. Jag är också orolig för skadade tarmar. Görs det sånna undersökningar på häst? Hon har normal tandstatus enligt legitimerad hästtandläkare.
Fri tillgång till lucern i balja lät som en bra ide.

Många hästar som haft mycket mask är skadade för livet. Tarmarna har tagit stryk och magsäcken.

Jag tänker direkt tänder och magsår. Har du kontrollerat dessa två parametrar?

Annars: byt till lusern (pellets hade jag tagit), blandat med Hippo Alfa. Gärna fri tillgång under den tiden hästen står på stall.
också
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Har en 4-årig cool liten häst som drabbats hårt av mask sen liten. Hon äter forfarande alldeles för lite, och hade behövt äta massa...
Svar
9
· Visningar
1 024
Senast: höstmåne
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 669
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 452
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp