Alternativ till havre!!

C

Chough

Jag ska sluta ge min häst havre, han klarar inte av att stå på det helt enkelt.
Nu undrar jag vad jag ska ge istället: Fibergi eller Korn, kanske Müsli?

Vad finns för för- och nackdelar med dessa två?
Hästen tränas ganska hårt och är i tävlingskondition.

Fibergi elit? eller bas?
Korn?
Müsli?

Vilket är bäst?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alternativ till havre!!

Kom gärna med för och nackdelar om de olika fodermedlen!

Hästen är en 7-årig halvblodsvalack som tränas i dressyr, hoppning och även mkt intervallträning.
Ganska lättfödd men han har "bra mage", brukar inte reagera om man t.ex. byter hö osv..

Han har ätit korn+havre innan jag köpte honom.

Men varför klarar han inte av att stå på havre då? Blir han för pigg? Smälter den inte ordentligt?

Jag kan rekomendera att blanda havre med krafft musli (50/50), Det funkade väldigt bra för mig! :)

Jag ska prova annat eftersom han kan explodera som en bomb ibland. Blir inte piggare av havre, bara mer oberäknelig.
Vet inte om detta är orsaken, men det kan vara.

Jag har en häst som är ganska laddad. Han fick tidigare havre, betfor och annat som man brukar blanda i. Numer ger jag honom Mustang orginal. Det är ett havrefritt pelleterat krafftfoder. Nu känns det som han har landat lite. Kan verkligen rekomendera det. Fös oss funkar det!
Lycka till!

Om du verkligen tror att det är havren som är problemet så är väl grunden att prova något helt havrefritt. Fibergi innehåller väl havre? Och m¨sli finns det en hel uppsjö olika sorter av. Är du säker på att han helt enkelt inte står på för mycket energi i sin foderstat? Eller har några andra brister/obalanser/överskott i den?

lindux skrev:
Jag har en häst som är ganska laddad. Han fick tidigare havre, betfor och annat som man brukar blanda i. Numer ger jag honom Mustang orginal. Det är ett havrefritt pelleterat krafftfoder. Nu känns det som han har landat lite. Kan verkligen rekomendera det. Fös oss funkar det!
Lycka till!

Tack tack!
Tyvärr har jag bara negativa erfarenheter av pelletrerat foder så det är inte ett alternativ.

Han äter 1 kg havre om dan nu och det är inte för mkt energi med tanke på höet och dess kvalitet.

Om han är "lättfödd" och om du inte är i behov av en högre fetthalt varför inte komplettera med lucern strå och betfor ?

Då får du ju en snäll foderstat som är bra, mycket fibrer och en bra blandning av snabba och långsamma kolhydrater.

Jag antar att du hare en analys på höet som säger det?

Annars finns det ju numera en hel uppsjö med havrefria fodersorter på marknaden, bara att koll arunt vad som finns i din närhet. Eller som sissu skriver, ge betfor, kanske kombinerat med lucern eller korn.

Jag hade samma problem med min arab när han stod på havre, och jag bytte ut det mot fibergi elit och han blev en helt annan häst.
Även om fibergin innehåller havre så har jag hört att det ändå inte har samma effekt som vanlig ren havre.
Min häst tävlar mycket Distans och rids ganska mycket, vilket gjorde att jag valde just eliten.

Bubbla skrev:
Jag antar att du hare en analys på höet som säger det?

Annars finns det ju numera en hel uppsjö med havrefria fodersorter på marknaden, bara att koll arunt vad som finns i din närhet. Eller som sissu skriver, ge betfor, kanske kombinerat med lucern eller korn.

Jaaaa jag har en analys på höet. Han står snarare på för lite energi just nu än för mycket.

Precis, mer fett är vi inte ute efter, och vad jag har förstått så är det ganska hög fetthalt i korn?

Lucern måste väl blötas? Det måste vara lätt att utfodra då det inte är jag som fodrar hästen utan personal som inte har lust att blötlägga och hålla på.

Lucern har bara 2,5% fetthalt korn betydligt mer, har ej exakta siffran i huvet.

Lucern STRÅ är hackad lucern och behöver inte blötas alls utan ges som det är enkelt och smidigt och hästarna brukar tycka det är mums.
Vill de inte blöta eller blaska så kan du ju "toppa" med lite havre om inte du kan fixa betforblötläggningen åt dem, räcker ju med betfor en gång per dag så minimeras ju arbetet.

Senast ändrad:

Chough skrev:
Jaaaa jag har en analys på höet. Han står snarare på för lite energi just nu än för mycket.

Chough skrev:
Precis, mer fett är vi inte ute efter, och vad jag har förstått så är det ganska hög fetthalt i korn?.

Om du inte vill ge spannmål och behöver mer energi i foderstaten är fett - olja, linfrökaka t ex ett utmärkt val som inte ger foderrelaterade temperamentssvängningar.
Till synes omotiverade temperamentsutbrott hos en i ö lydig häst är ibland tecken på smärta men jag antar du har tänkt på det. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 407
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar